• Timba

75 pers, egenlagad mat, lågbudget- men vad kan det kosta??

Jag är i uppstarten av bröllopsplanering och inte alls insatt i läget. Vad kostar det egentligen att gifta sig?

Vi hyr församlingslokalen, ska laga maten själv, köpa spriten utomlands, hyra billiga kläder (hoppas på att få en klänning under 2000 , behöver ingen frisör, har en kompis som "fotograf", ska inte åka på någon resa...

Det som kostar är väl mat (vi ska köpa älgkött), sprit, ringar, kläder och underhållning? Men hur mycket ska man räkna för ett budgetbröllop för 75 personer?

• Svar på tråden 75 pers, egenlagad mat, lågbudget- men vad kan det kosta??
  • Brudgummarna

Börja skriv listor på allt ni vill ha med.

Inbjudningar, tackkort, bordsdekorationer, nattamat och sådant som man lätt glömmer är viktiga för det är ofta de små bäckarna som drar iväg.

Allra största delen är ju maten. Om man kan laga själv eller om man köper tjänsten.

men 30000 är verkligen möjligt om man har bra kontakter och gillar att detaljplanera i förväg. Sista minutenlösningar tenderar kosta mer.

• AnnaochHenrik

Angående buffé, det behöver inte alls bli rörigt! Det viktiga är att man har goda möjligheter att ta mat. Vi kommerha tre bord med mat där man kan ta från båda långsidorna samtidigt. Det blir alltså totalt 6 olika köer. På så vis går det smidigt, har varit på ett bröllop med liknande upplägg, och det fungerade perfekt!
    Däremot har jag varit på buffébröllop där all mat stod på ett bord, och då blev det rörigt och tog tid.
    Vi ska ha egenlagad buffé med närmare 100 gäster, och det känns perfekt för oss! Dessutom blir det ruggigt mycket billigare...

• Juni2009

vi ska ha fest hemma på trädgåd. så vi ska grilla middag o ha buffe på tillbehör som tex kokt potatis, potatisklyftor o kanske potatisgratäng.

få se vad det blir till sist...

• stinakina

Ang kläder.

Vi ska hyra kläder åt M2B, även jag provade en klänning och bokade den.

Hittade sen en på blocket för 1200:-, det blir billigare än att hyra!

• Timba
    AnnaochHenrik skrev 2008-05-11 09:43:32 följande:
    Angående buffé, det behöver inte alls bli rörigt! Det viktiga är att man har goda möjligheter att ta mat. Vi kommerha tre bord med mat där man kan ta från båda långsidorna samtidigt. Det blir alltså totalt 6 olika köer. På så vis går det smidigt, har varit på ett bröllop med liknande upplägg, och det fungerade perfekt!Däremot har jag varit på buffébröllop där all mat stod på ett bord, och då blev det rörigt och tog tid.Vi ska ha egenlagad buffé med närmare 100 gäster, och det känns perfekt för oss! Dessutom blir det ruggigt mycket billigare...
    Buffé är ju jättesmidigt! Tror tyvärr att det, lokalmässigt, blir svårt för oss :-/ det finns iofs en gång mellan köket och stora salen (där borden står) som man skulle kunna använda men det är kanske dumt att blockera köket? Och så tror jag bara att man får plats med ett bord där, möjligtvis två på rad. Blir kanske rörigt eller?
  • Vi2alltid

Vi gör maten själva - en buffé - och har räknat på 100 kronor per kuvert. Dvs för 75 personer blir det då 7500 kronor. Sedan har vi bar till självkostnadspris

• Timba
    Vi2alltid skrev 2008-05-13 22:30:08 följande:
    Vi gör maten själva - en buffé - och har räknat på 100 kronor per kuvert. Dvs för 75 personer blir det då 7500 kronor. Sedan har vi bar till självkostnadspris
    Det lät bra! Är drickat till maten inkluderat? Vad för typ av buffé ska ni ha? Har ni "personal" i baren sedan eller lägger de pengar i en burk? (har funderat mycket på det där med bar också...)
  • Vi2alltid

Ja vi har nog tänkt att en öl/ett glas vin/ dricka ska ingå i det. Annars behöver är det ju inte hela världen om det skulle gå på typ 10-20 spänn till :P

vi har en bekant som gör buffén och jag vet inte allt än, men det blir iaf kalla rätter.
    ja baren kommer ha en "personal", mest för trevlighetens skull och så blir det lite ordning och reda :)

Timba skrev 2008-05-13 22:38:53 följande:
    Det lät bra! Är drickat till maten inkluderat? Vad för typ av buffé ska ni ha? Har ni "personal" i baren sedan eller lägger de pengar i en burk? (har funderat mycket på det där med bar också...)
  • blommisen

skriv upp allt ni tycke är viktigt som ni vill ha med på ert bröllop då inkl kläder, ringar alla omkostnader

får ni ha alkohol i församlingshemmet?

nattmat behöver man inte ha, oftast dansar alla o äter lite snacks o dricker så det är bara onödigt tycker jag

ska ni göra egen potatissallad el köpa? gör egen det blir billigast och godast

• Timba
    blommisen skrev 2008-05-13 22:43:26 följande:
    skriv upp allt ni tycke är viktigt som ni vill ha med på ert bröllop då inkl kläder, ringar alla omkostnaderfår ni ha alkohol i församlingshemmet? nattmat behöver man inte ha, oftast dansar alla o äter lite snacks o dricker så det är bara onödigt tycker jagska ni göra egen potatissallad el köpa? gör egen det blir billigast och godast
    Tack blommisen! Det var bra tips att skriva upp det viktigaste! Har förstått att "många bäckar små" gör att helheten kan bli dyr så det är väl ganska bra att ha koll på vad vi vill ska kosta. Vi tänkte göra egen potatissallad eller gratäng, har inte bestämt än vilket (kanske bäst med kall egentligen?). Vi hade tur med församlingshemmet då man tydligen får ha alkohol vid bröllop! Fast de sa "till maten" så jag vet inte vad de tycker om bar...
  • Lycka o Kärlek

Vi tänkte göra maten själva till 90 personer om tre veckor!!!):
    Skagentoast
    Kokt lax med potatis och Sandefjordssmör(sås) och sallad
    Vaniljglass med björnbär och ägglikör

Det räknade vi ut att det skulle gå på runt 4000 kr. Eller t o m mindre. Köper man lax när den kostar 59 kr kg blir det billigt, potatis är ju inte dyrt och såsen bstår av smör och grädde. En gigantisk påse med frysta björnbär (3 kg) finns att köpa på willys och kostar runt 100 kr. Vaniljglass kan man köpa gott men billigt på Lidl. Ägglikör behövs ca 2-3 flaskor = 300 kr.

All dricka (brudskål, vin/öl till maten) skulle gå på 1900kr (baginbox, öl från Lidl + backar med loka och läsk).

• Lycka o Kärlek

Sen är det en miljon fler saker än det du skrev i listan. ... hårnålar, en ny deo(som inte ger några vita märken) ev ny parfym, något smink, gör man håret själv behöver man kanske lite nya hårprodukter, papper till inbjudningarna, vigselprogram mm, ev sy in klänning, nya underkläder, skor, gästbok, bordsplacering, tårta, ringar, kemtvätt (efterråt) personal....

Ja listan kan göras oändlig!!

Vi hade från allra första början en budget på 20000kr men när vi började på allvar med planeringen blev det run 25-30000kr och nu när vi snart är klara landar vi nog på runt 40000k, exkl resa. Men då har vi till slut valt catering (billigt ändå genom en kompis, köpte underkläder på Twillfit relativt billigt, köpte makens kläder på 75% rea, tärnorna har köpt egna kläder, handlat billigt på lidl mm.

• Blondie77

vi kommer hamna på ca 20-25.000 för ca 65 personer, men vi har tagit i ordentligt med mat och alkohol så det blir nog en del över.

mina bästa budget tips är

hemlagad mat (vi kommer ha varmrätt som serveras som en buffe, alltså att man hämtar själv, där finns det hembakat bröd med fetaost och örter, potatisgratäng, 2 sorters sallad, kycklingfile med bacon och ädelost, fläskfile med getost, honung och pinjenötter, cognac och kantarellsås och rödvinsås)

Köpa klänning från kina, min som finns i galleriet kostade 1500 kr, min kille köpte kostym som han kan använda efteråt, våra kläder betalade vi av våra "fickpengar" och inte det gemensama kontot. Nu har jag räknat in kläder i budgeten men i våran egen budget har jag det inte.

trycksaker kan man göra själv eller köpa på tradera, skor , väska smycken finns billigt på tradera

köpa alkohol utomlands

vi lägger nästan 3000 kr på våran tårta (min pappa ska betala den) annars hade vi nog bakat själva eller dekorerat vita princesstårtor

ringen är från guldfynd 1600 kr

ingen resa och bröllopsnatten spenderas i vårat nybyggda hus, har köpt lite extra fina lakan mm

sminka sig själv, kompisar som frisör och fotograf

vi har inte ordnat transport än men kan man låna av en kompis är det ju det billigaste :)

vi kommer va i byggdegård som kostar 1300 för 4 dagar, församlingshemmet fick man låna gratis men då fick man inte ha alkohol där. att vara i privat lokal sparar massa pengar.

Musik ordnar m2bs bröder istället för att hyra band eller djinabox

dessutom kör vi med vita fina papperdukar istället för att hyra dyra linnedukar och vi har köpt bestick, glas, dekorationer mm billigt på ikea

vi kommer ha lite ost, frukt, snittar istället för förrätt

vi kommer ha 2 elever från resturangskolan som sköter maten och bortplockning

sen har vi förstås lyxat lite också på underkläder, nya parfym, favors till gästerna, ny make up, och jag ska göra naglar och ansiktsbehandling mm man kan inte snåla på precis allt :)

Lycka till!

Svar på tråden 75 pers, egenlagad mat, lågbudget- men vad kan det kosta??