• bride 2be

att få det bröllop vi vill ha med den ekonomi vi har...... råd och tips.

Vi är ett ungt par som förlovade oss i julas och nu går i bröllops tankar vår förhoppning är att lyckas få ihop ett bröllop till augusti 2009 men det återstår att se.

Vi arbatar heltid båda men har nyss flyttat så just nu är det en massa saker som behövs köpas hem som kostar det vi har kvar är tv, soffa, köksbord.....

Vi vill ha ett relativt litet bröllop men om vi ska bjuda närmaste släkten kommer det ändå bli 50 pers och ev några av de närmaste vännerna, vi räknar därför med ca 60 gäster.

Ingen av oss tycker att vi vill lägga ut några jätte summor på bröloppet det viktigaste är ju att vi får varandra trotts allt.

Det vi funderar på i nuläget är en vigselcermoni i kyrkan där vi dekorerar enkelt, min mamma kommer att sy kläningen, min sambo får ev köpa nya kläder, hår och smink kommer att kosta då jag inte känner någon som kan hjälpa mej med det, sen är det ju transport och fotograf.

Efter vigslen funderar vi på att kolla på olika alternativ men då vi vill ha en enkel fest att antingen hyra en lokal och ha dit catering och ta ett relativt billigt pris per portion ev buffe eller på en resturang. Vi måste ha det så, då våra familjer bor så långt bort att det är svårt för dem att hjälpa oss att laga den och jag har inte nått bra ställe att ha den på.

Sen tårta efter maten sprit kommer vi stå för välkomst drikn samt ett glas med vin eller öl till maten efter det så får man själv stå för det man vill ha.

Inte ha något band ev ha musik på en dator men det känns inte nödvändigt.

sen kommer det ju en del utgifter kan jag tänka mej till som ringar. Men vad tror ni kan man klara av ett sånt här bröllop på 20-30000 ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-18 18:33
    Har nu funderat en sväng till och det kommer (troligtvis) att bli vigsel i kyrkan följt av att vi hyr ett tält och sätter upp på svärfars tomt där vi lånar stora grillar av min sambos klubb och grillar olika mat på (tex vegitariska alternativ, fisk, kykling, korv, kött) Och gör vår egen sallad och potatis sallad kanske nån pastasallad med, det får vi se. Och sen pyntar tältet och har musik på dator som vi kopplar in. Blir ju inte mycket till dans men det är inte så viktigt för oss.

• Svar på tråden att få det bröllop vi vill ha med den ekonomi vi har...... råd och tips.
  • 26maj2007

Önska er presentkort det gjorde vi.

vi önskade oss hos frisör och till brudbukett.

• 26maj2007

bra att önska sig när man fyller år eller i julklapp

• pallesj

Det är ett snitt, vi har ju såna som inte dricker alkohol o barn med oxå och jag har räknat många gånger o det slutar på ca 12000 för mat o dryck,
    konichiwa girl skrev 2008-05-06 11:34:46 följande:
    [citat]
    pallesj: 500 kronor i kuvertavgift med sextio gäster är ändå 30 000 kronor. Det är ungefär vad vi betalar för mat, dryck och servering. Fast det kan ju inte bli 12000 kronor allt som allt om ni betalar mellan 500-600 i kuvertavgift för 30 personer (500 x 30 är 15000)?

• bride 2be

många tips och tankar här, tack för det. Har diskuterat saken med den blivande maken och han är inte alls pigg på att bröllopent ska kosta så mycket. Så det kommer nog att bli ett betydligt mindere bröllop än vi tänkt från början så nu är det mer den stora frågan hur mycket mindre han tycker att 15 000 är max, jag jag nog tänka mej det bubbla men det viktigaste är att våra närmaste är med oss, huvudsaken är ju att vi får varandra trots allt. Finns ju så mycker mer vi vill i livet urs det är svårt det här, vill ha dröm bröllopet men samtidigt så tycker jag att det är lite väl mycket pengar det handlar om med är ju så mycket man vill göra.

• konichiwa girl

bride 2be:

Jag skulle råda er till att sätta er ner och fundera på vad ni tycker är viktigast. Vi sover till exempel hemma för att vi inte tycker att det är viktigt. Men vi anlitar catering för att vi tycker att det är jätteviktigt med mat och inte har tid att stå och laga den själva. Till exempel.

Att ha ALLT kostar. Jag menar, att hyra en bil och chaufför kostar 1500 för oss och jag tror inte att det är billigare i större städer. Jag menar, ska man ha allt ifrån nya underkläder till sminkning till bil och chaufför och utsmyckningar i kyrkan och caketopper och fin tårta och bordsplaceringskortshållare och speciella dukar och... ja, många bäckar små blir mycket pengar. Ni kanske vill prioritera era kläder, en fotograf och en brudbukett eller skära ner på antalet gäster. Till exempel.

Ett fint och någorlunda billigt bröllop kan man få ändå. Men anlita catering eller äta på restaurang för sextio personer, för en budget på 15000 totalt? Det tror jag inte låter sig göras, i ärlighetens namn. Då skulle jag föreslå att ni tar ut en kuvertavgift som täcker delar av kostnaden. Jag vet att alla inte är speciellt förtjusta i det, men jag tror att det skulle vara en idé för er.

• konichiwa girl

pallesj: Kuvertkostnaden i snitt för en totalkostnad på 12000 och 30 gäster är ju 400 kronor inklusive dryck i så fall. Inte 500-600 kronor.

• pallesj

Ja ja ok, men vi betalar snitt 600, o 12000kr för de vi betalar för, för att förklara lite nogare så ska min mormor betala för min morbror med familj då de från början inte skulle bli bjudna men firar alltid midsommar där vi ska vara o hon kunde inte säga att de inte fick komma i år, sen är min morbror snäll o spelar på vigseln.
    Så vi betalar för 19-22 pers o då är 2 av de barn.

konichiwa girl skrev 2008-05-07 21:36:34 följande:

pallesj: Kuvertkostnaden i snitt för en totalkostnad på 12000 och 30 gäster är ju 400 kronor inklusive dryck i så fall. Inte 500-600 kronor.
  • Vi2alltid

Vi har en budget på 30 000 med 70 gäster
    Lite tips från mig:

Bygdegårdar är ganska billiga att hyra och där ingår oftast porslin och bestick och liknande!

Jag har en bekant som gör buffé, men på en cateringfirma kan du få en hyfsad buffé för kanske 150 - 200 kr per kuvert - det kan funka!

Blommorna MÅSTE inte gå på 2000 kronor, en lite enklare kan vara väl så vacker!

min klänning köpte jag för 3600. Jättenöjd! Den kändes mycket bättre än många andra klänningar för 8 000. Syr ni den kan det ju bli ännu billigare!

Beroende på vad din m2b ska ha för kläder så kan det vara billigare att hyra. Eller bara ha en enkel kostym

Skriv ut inbjudningskort och festprogram själva på ett lite snyggt papper, det kan man göra nog så fint som hos ett företag! Du kan säkert be nån om hjälp här på bröllopstorget

mitt bästa tips: Börja i god tid! Fråga alla du känner om det är nåt de kan och vill hjälpa till med!!! jag har fått tag i florist, frisör och fotograf bara genom bekanta, och får då lite bättre priser!

• trettondagsbruden

Vårt bröllop kostade runt 20.000 kr. Maten var den stora posten, för 40 pers blev det nästan 10.000 kr.
    Sen för de resterande 10.000 köpte vi kläder, inbjudningskorten, dekorationer, ringar, hår + smink, ja alla andra utgifter man kan tänka sig.

Nu har jag inte räknat med alkoholen... men den gick på 6000 kr om jag inte minns fel. Då hade vi betalbar så en del av dom pengarna fick ju igen, samt att vi fick en hel del över som vi hade kunnat returnera om vi ville.

• Champis_Sanna

Vi höll oss precis under 20.000 strecket och visst gjorde vi så mycket det bara gick själva och med hjälp från andra. Sen kunde vi lyxa på en del saker på slutet när vi kände att vi lyckats spara ihop så mycket ändå. Vi köpte alla glas och kläder mm.

• Pearldrop

Vi ska vara 50 gäster ungefär och hoppas klara oss på runt 25 000, men det verkar vi göra på de beräkningar vi gjort.. fast det är nästa sommar så nåt kan ju komma till vi inte räknat med etc..

• gekas

För att få rätt så billig bröllop kand et vara bra att önska vissa grejer som bröllopspresent och sedan även om man inte är duktig på att laga mat då är det kanske någon gäst som är det (istället för presenter kan gästerna hjälpa till med bröllopsfix)

Svar på tråden att få det bröllop vi vill ha med den ekonomi vi har...... råd och tips.