• bride 2be

att få det bröllop vi vill ha med den ekonomi vi har...... råd och tips.

Vi är ett ungt par som förlovade oss i julas och nu går i bröllops tankar vår förhoppning är att lyckas få ihop ett bröllop till augusti 2009 men det återstår att se.

Vi arbatar heltid båda men har nyss flyttat så just nu är det en massa saker som behövs köpas hem som kostar det vi har kvar är tv, soffa, köksbord.....

Vi vill ha ett relativt litet bröllop men om vi ska bjuda närmaste släkten kommer det ändå bli 50 pers och ev några av de närmaste vännerna, vi räknar därför med ca 60 gäster.

Ingen av oss tycker att vi vill lägga ut några jätte summor på bröloppet det viktigaste är ju att vi får varandra trotts allt.

Det vi funderar på i nuläget är en vigselcermoni i kyrkan där vi dekorerar enkelt, min mamma kommer att sy kläningen, min sambo får ev köpa nya kläder, hår och smink kommer att kosta då jag inte känner någon som kan hjälpa mej med det, sen är det ju transport och fotograf.

Efter vigslen funderar vi på att kolla på olika alternativ men då vi vill ha en enkel fest att antingen hyra en lokal och ha dit catering och ta ett relativt billigt pris per portion ev buffe eller på en resturang. Vi måste ha det så, då våra familjer bor så långt bort att det är svårt för dem att hjälpa oss att laga den och jag har inte nått bra ställe att ha den på.

Sen tårta efter maten sprit kommer vi stå för välkomst drikn samt ett glas med vin eller öl till maten efter det så får man själv stå för det man vill ha.

Inte ha något band ev ha musik på en dator men det känns inte nödvändigt.

sen kommer det ju en del utgifter kan jag tänka mej till som ringar. Men vad tror ni kan man klara av ett sånt här bröllop på 20-30000 ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-18 18:33
    Har nu funderat en sväng till och det kommer (troligtvis) att bli vigsel i kyrkan följt av att vi hyr ett tält och sätter upp på svärfars tomt där vi lånar stora grillar av min sambos klubb och grillar olika mat på (tex vegitariska alternativ, fisk, kykling, korv, kött) Och gör vår egen sallad och potatis sallad kanske nån pastasallad med, det får vi se. Och sen pyntar tältet och har musik på dator som vi kopplar in. Blir ju inte mycket till dans men det är inte så viktigt för oss.

• Svar på tråden att få det bröllop vi vill ha med den ekonomi vi har...... råd och tips.
  • pallesj

Tycker ni borde klara det, vi har inte snålat och har kommit under 30.000 och då är vi ca 30 till 3 rätters middag med dricka till o sen ytterligare 10 till champagne. Vi har bokat lokal på ett hotell som vi även ska sova 2 nätter på.

Försök bara hålla nere kostnader på sånt som det går och som ni känner kanske inte är så viktiga, klänning kan man få fina billiga på ebay, ring billigt på nätet.

Vi ska ha ett pa-system bara o inget band, men dock vokalist till vigseln o där är ju 1000kr men men hihi.

Fotograf har vi förlitat oss på familjen, och mina systrar hjälper mig med håret så vi sparar in på allt möjligt.

• konichiwa girl

pallesj: Men är ni 30 personer får du räkna med det dubbla (för TS) i kostnader för mat och dryck. Vi bjuder på mousserande vin till brudskål och två glas vin till maten, bara det går på 4000 kronor för 60 personer - och vi har absolut inte de dyraste alternativen. Det hade blivit marginellt billigare med BiB-vin.

Ännu ett tips till TS: kolla upp priser noga. Det behöver inte bli billigare att "pyssla själv", det kan bli jävulskt mycket dyrare till och med. Även om det är roligt.

• _elin_

vi kommer att vara 55- 60 pers och det kommer att gå på ink allt utan ring och resa 36000kr.
    Då har jag köpt min klänning, vi har catering, vi har alkoholhaltiga drycker (bjuder på allt), vi betalar för prästens boende och bensin (2000kr) då vi ska ha en "hemmifrån", jag har betalat tärnklänningarna (3700), Belatalt DJ (2500), fotograf (1500), köpt smycken osv. TOT 36 000kr. Så visst går det, vi har allt vi vill ha och har inte snålat.

Vart gifter ni er? har känningar ang catering och Dj samt lite mera tips. men får ju inte skriva det här.

• pallesj

Ja vi är bara 30 till mat och räknar med 500-600 per person för mat o dryck Då ingår lokalhyra, servering, bartender i priset med 12000kr för allt plus 2000 för rum betalar vi till hotellet.

konichiwa girl skrev 2008-05-06 09:57:39 följande:

pallesj: Men är ni 30 personer får du räkna med det dubbla (för TS) i kostnader för mat och dryck. Vi bjuder på mousserande vin till brudskål och två glas vin till maten, bara det går på 4000 kronor för 60 personer - och vi har absolut inte de dyraste alternativen. Det hade blivit marginellt billigare med BiB-vin. Ännu ett tips till TS: kolla upp priser noga. Det behöver inte bli billigare att "pyssla själv", det kan bli jävulskt mycket dyrare till och med. Även om det är roligt.
  • Skottdagen2008

OBS! Att det är väldigt många personer som kanske inte räknar med alla utgifter. Vissa tycker t.ex. inte att det räknas med i budgeten om det går direkt från lönekontot??

Använder man t.ex. BTs budgetplanering och börjar fylla i alla rutor med en summa som verkar logisk så kommer man snabbt upp i dessa 30000 kr. Allt som hör till bröllopet räknas, eller?

Blommor
    Brudbukett
    Corsage till brudgum
    Corsage till ev. marsalk
    Ev. Tärnbukett

Brudklänning
    Håruppsättning inkl. ev. slöja eller tiara eller annan smyckning
    Make up
    Smycken
    Ev. Väska
    Brudklänning
    Skor
    Strumpor
    Underkläder

Manschettknappar
    Brudgummens kläder
    Brudgummens skor
    Underkläder

Bröllopsnatten
    Tackort + foto från ev. fotograf

Festlokal
    Festprogram
    Kaffe & avec
    Middag inkl. mat, dryck & dukning
    Musik
    Tårta
    Övriga alkoholhaltiga drycker

Musik/sång uppträdande under vigseln
    Vigsel
    Vigselprogram
    Vigselringar

Fotografering
    Inbjudningskort samt porto
    Placeringskort
    Transport från vigseln

Och det var bara några poster. Det tillkommer ju även ev. pynt och presenter till ev. brudfölje och toastmaster.

Ska allt rälknas så kostar det mer än man tror och bara för att man handlar det lite då och då betyder inte att det är gratis.

• Skottdagen2008

Oj, blev lite långt. Jag försöker inte vara negativ utan vill bara säga att man räknar kostnader lite olika har jag märkt här på BT. Vi räknade allt allt allt och det drog iväg rätt fort även fast varje post för sig inte är så dyr. Ja menar 329 kr för förrätt, varmrätt och tårta och då är det riktig restaurangmat och inte hemlagat är väldigt billigt.

• konichiwa girl

pallesj: 500 kronor i kuvertavgift med sextio gäster är ändå 30 000 kronor. Det är ungefär vad vi betalar för mat, dryck och servering. Fast det kan ju inte bli 12000 kronor allt som allt om ni betalar mellan 500-600 i kuvertavgift för 30 personer (500 x 30 är 15000)?

Det är ju precis som Skottdagen säger: det är många små utgifter som man kanske inte räknar med. Vi har båda köpt nya underkläder, vi har köpt sizoflor och servetter till dukningen, jag har köpt cernitlera för att göra en caketopper, papper och kuvert och stämplar till inbjudningskorten, bordsplaceringskortshållare, väska, skor, gästbok och pennor, dekogrus och blommor till bordsdekorationerna, ballonger, choklad och grejer till tårtorna som vi bakar själva, slöja och fascinator, han ska klippa sig... det är närmare 6000 kronor.

Därtill har det faktiskt tillkommit sådant där som man "unnar sig" för att man ju ändå ska gifta sig (jag har till exempel inhandlat hudvård, unnat mig ansiktsbehandling, kräm till naglarna för "alla kommer ju titta på ringen", köpt nytt smink eftersom jag ska sminka mig själv, köp av salongschampo och balsam "för att håret ska vara så fint som möjligt", jag kommer att färga håret på salong etc).

Man klarar sig såklart utan alla de där sakerna. Fast samtidigt måste jag säga att det känns väldigt härligt för oss båda när vi myser över att vi ändå ska gifta oss, och det kommer vi bara göra en gång.

• konichiwa girl

Ska tillägga att övriga poster är:
    brudklänning (4500)
    hyra av frockcoat (3000)
    catering (25000)
    brudskål, vin och avec (4000)
    tillkommer alkoholfri dryck (?)
    lokalhyra (3000)
    fotograf (ca 4000)
    håruppsättning (ca 1600)
    brudbukett, två corsager (?)
    blommor till dukningen (ca 500)
    ring (tror att den kostade 3500)
    nattvickning (vet fortfarande inte)

Sådant vi kunnat fixa gratis/billigare: vi har skrivit ut vigselprogram och festprogram på företaget, köpt frimärken via företaget, köpt kaffe och ingredienser till vickningen via grossist. Mina naglar och ögonbryn går på 1200, det har jag fått i form av presentkort. Stearinljus hade vi hemma, köpte ett storpack på IKEA för någon hundralapp.

• konichiwa girl

...och vips var vi uppe i ca 60000! Hmpf. Det var det värstaste.

• konichiwa girl

Just ja, bandet som spelar vet vi inte vad de vill ha ännu. Det blir nog någon symbolisk summa eftersom vi känner dem. Solisten är vår värdinna så hon tar ingenting för det. Vår violinist är gäst och kommer inte heller att ta någonting.

Svar på tråden att få det bröllop vi vill ha med den ekonomi vi har...... råd och tips.