• bride 2be

att få det bröllop vi vill ha med den ekonomi vi har...... råd och tips.

Vi är ett ungt par som förlovade oss i julas och nu går i bröllops tankar vår förhoppning är att lyckas få ihop ett bröllop till augusti 2009 men det återstår att se.

Vi arbatar heltid båda men har nyss flyttat så just nu är det en massa saker som behövs köpas hem som kostar det vi har kvar är tv, soffa, köksbord.....

Vi vill ha ett relativt litet bröllop men om vi ska bjuda närmaste släkten kommer det ändå bli 50 pers och ev några av de närmaste vännerna, vi räknar därför med ca 60 gäster.

Ingen av oss tycker att vi vill lägga ut några jätte summor på bröloppet det viktigaste är ju att vi får varandra trotts allt.

Det vi funderar på i nuläget är en vigselcermoni i kyrkan där vi dekorerar enkelt, min mamma kommer att sy kläningen, min sambo får ev köpa nya kläder, hår och smink kommer att kosta då jag inte känner någon som kan hjälpa mej med det, sen är det ju transport och fotograf.

Efter vigslen funderar vi på att kolla på olika alternativ men då vi vill ha en enkel fest att antingen hyra en lokal och ha dit catering och ta ett relativt billigt pris per portion ev buffe eller på en resturang. Vi måste ha det så, då våra familjer bor så långt bort att det är svårt för dem att hjälpa oss att laga den och jag har inte nått bra ställe att ha den på.

Sen tårta efter maten sprit kommer vi stå för välkomst drikn samt ett glas med vin eller öl till maten efter det så får man själv stå för det man vill ha.

Inte ha något band ev ha musik på en dator men det känns inte nödvändigt.

sen kommer det ju en del utgifter kan jag tänka mej till som ringar. Men vad tror ni kan man klara av ett sånt här bröllop på 20-30000 ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-18 18:33
    Har nu funderat en sväng till och det kommer (troligtvis) att bli vigsel i kyrkan följt av att vi hyr ett tält och sätter upp på svärfars tomt där vi lånar stora grillar av min sambos klubb och grillar olika mat på (tex vegitariska alternativ, fisk, kykling, korv, kött) Och gör vår egen sallad och potatis sallad kanske nån pastasallad med, det får vi se. Och sen pyntar tältet och har musik på dator som vi kopplar in. Blir ju inte mycket till dans men det är inte så viktigt för oss.

• Svar på tråden att få det bröllop vi vill ha med den ekonomi vi har...... råd och tips.
  • Lilla Fröken Fräken

Vi har räknat på ett liknande scenario, med ca 65 gäster och vi kommer nog upp emot 60000 kr inkl ring, och då syr jag min egen klänning. Vet inte helt hundra än vad det kommer att kosta, det är bara en budget, men tror att med det upplägget ni tänkt er blir det svårt med bara 30000.

Kolla här på bt, det finns en budget som man kan fylla i som ger ett ganska bra hum om vad saker och ting kostar. Värt att tänka på är att maten och drycken kostar mer än vad man tänkt, tyckte i alla fall jag.

Ett tips är ju att ta en "kuvertavgift" från de som kommer istället för bröllopspresenter. Vet att det är många här på bt som pratar om att göra så. Kanske någon som har erfarenhet av ett sådant bröllop här?

Lycka till!

• Krystal

Eftersom det är ett tag kvar så kan ni ju sprida ut kostanderna lite grann, så att allt inte måste betalas dom sista tre månaderna eller så.. Köp saker i förväg som inte förfars av att det ligger, men bara om du är SÄKER på att ni vill ha just det..annars blir det ju dubbla utlägg...

• FruRålin080808

Jag tror att ni kan klara den budgeten om ni håller er till den. Gör upp en kalkyl på det ni vill ha med på ert bröllop och vad ni tror att varje grej kommer att kosta. Det går att hitta bra och billiga alternativ, kankse finns det någon yrkeskola där ni bor. Restaurangsskolan brukar ha catering till en ganska billig peng. Dessutom kanske det finns både bageri och frisörprogram också. Lycka till!

• Lakritspuck

Jag tror ni kommer klara det om ni tänker er för och hoppar över sånt som ger onödiga kringkostnader.

Gör ett utkast till budget där ni bestämmer vad ni vill lägga pengarna på. Sedan är det bara att kolla upp vad de ringar ni vill ha kostar, tyg till klänning, olika cateringalternativ. Det är bra att göra så snart som möjligt för då VET ni vad det kommer att kosta och slipper sitta och gissa.

Vi räknar med max 60 000 för ett bröllop med 120 gäster, men håller på räkna fram och tillbaka för att få ner det ytterligare. Ska bli spännande att se var vi landar.

• Aleta

Vi försöker också hålla ner kostnaderna. Vi skippar t ex bröllopsresa, det får bli någon gång i framtiden. Vi sover hemma på natten osv.

Det finns flera trådar här som du kan hämta tips från. Jag tror att det går!
    Här är ett par trådar där jag har hämtat inspiration.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m2770092.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m2655419.html

Mitt råd är: Planera, planera, inga impulsköp och låt dig inte dras med av alla andras planer här på BT, det är lätt hänt. (Har själv köpt en cake topper som vi inte alls skulle ha från början ).

• stinakina

Hejsan!
    Vi trodde vår budget skulle landa på 20-30 000:-
    Vi kommer upp i 40 000:- (vi blir ca 65-70 personer)

Men...........vi har verkligen tänkt till, jag har handlat massor på tradera, organzaband, stämplar, diadem, brudväska mm mm.

Jag har köpt en brudklänning på blocket för 1200:- (en nixa7509, finns i mitt galleri)

Vi har gjort allt "papper" själva, så som inbjudningar, festprogram (och vi ska göra vigselprogram)

Jag har sugit i mig som en svamp här på BT, alla tips har jag tagit åt mig....

Vi har sen i nov handlat för ca 7500:-

Då har jag räknat med varenda femkrona.
    Vi har köpt:
    2 tärnklänningar
    1 brudklänning
    Brudskor
    diadem
    brudväska
    vigselring (åt mig)
    strumpeband
    bustier
    2 par trosor
    kostym till sonen (1½ år)

24 flaskor såpbubblor
    20 organzapåsar samt ris
    70 favour askar
    70 cellofanpåsar (som jag fyllt med the från ÖB och blandat i sockerhjärtan "tadaa" kärleks-te)
    24 vanliga glas(som jag dekorerat med organzaband och en blomma, blommorna kostade tio kr för 24 st på dollars)
    2 kandelabrar (25 kr styck på jysk)
    Gästbok
    blockjus och värmeljus
    Ja MASSOR

men jag har rotat som en galning i realådor, jämfört priser på varenda sida på nätet,och har verkligen hittat massa billigt.

Min mor ska bidra med ca 10 000:-, hon har redan köpt 9 lådor öl och två flaskor bayiles, jag ska till åland med jobbet sista maj, tre tjejer har lovat hjälpa mig att bära öl som jag ska köpa...så då kommer vi ha 8 lådor till.

Jag har varit på IKEA och handlat tyg för 7 kr metern, samt vattenflaskor (12 st, för 19 kr styck)

Vi kommer att ha betalbar(20 kronor för öl eller vin)

Vi ska bjuda på bubbel, vin till maten och avec till kaffet.

Fotograferar gör min M2B,s vän
    Transporten står min morbror för (han har en gammal bil)
    Lokalen kostar egentligen 800 att hyra, men pga att vi är engagerade i "klubben" får vi ha den gratis

Maten kommer att kosta ca 15000:- (förrätt, buffe, tårta, linnedukar, linneservetter och personal)

På kvällen har jag engagerat en väns son, han är 14 och ska hjälpa till i köket samt langa fram öl och ta betalt, han får en femhundring för det.

Jag har ringt runt till flera frisörer, har tagit en som är billigare än de "hotta brudarna i centrum"
    Väljer en enkel bukett och vi hyr kläder åt M2B, som vi kommer att få rabatt på då ha gått mannekäng för den tjejen!

Så summa summarum!
    Mat 15000
    Trubadur 4000
    alkohol ca 5500
    kläder m2b 1500
    hår 1000
    bukett 1000 / 28000:-

Vi bjuder på lunch dagen efter:
    Inhandling till detta samt lite annat(som chips, läsk osv)
    1500:-
    Lite annat som dykt upp är (intagning av ring, skjorta, fluga, skor till sonen, mm mm)
    kanske 1000:-
    De 7500:- jag redan handlat för blir alltså:ca 38000:-

Och som sagt vi ska ha betalbar, får ju tillbaka lite där då!

Blev mindre än 40 000:- ju

Oj oj....låååååångt inlägg!
    Finns bilder i galleriet om du vill sno lite tips...jag har som sagt sugit åt mig som en svamp här på BT...lycka till med planeringen (som är halva nöjet)

• Tooticki

Det finns ju mycket man kan skära ner på också, som man inte måste ha. T ex någon fräck transport, be någon tvätta och pynta sin bil och köra er. Fotografer finns i olika priskategorier; från 1500-50000 kr (lite beroende på vad man vill ha också). Kolla med någon skola som har fotoutbildning i närheten, de ställer säkert upp. Vad det gäller klänningen så måste man inte ha t ex sidentyg utan kan faktiskt köra på något enklare men minst lika fint. Kläder till mannen finns ofta att hyra för ca 2000 kr. Ringarna behöver inte bli någon stor affär, köp enkla, släta ringar och sätt i en diamant för varje år ni är gifta, för varje barn etc.

• Soinlove

Hej, jag tror nog det kan funka, min erfarenhet av planerandet (gifter mig om 11 dagar) är att det är maten som lätt drar iväg om man anlitar catering. Vi kommer ha en tårtbuffé, då vi har bett vänner och fastrar om hjälp att göra tårtor, som vi har sagt blir deras bröllopspresent. Dessutom får de nära hjälpa till att baka bröd. Vi anlitar endast catering för hjälp med potatisgratänger. Sedan gör våra mammor marinerad fläskfile och så köper vi rostbiff, kalkonkött, salami... detta blir betydligt mycket billigare än om vi skulle anordnat en catering och köpa tårta.

Dessutom om ni gifter er i augusti så kanske det finns en massa fina blommor att plocka och då sparar du ju in på buketten oxå :)

Lycka till, det kommer säkert funka för er, och precis som du skrev, det viktigaste e ju att ni får varandra, det är så lätt att allt planerandet drar iväg och man glömmer bort vad det är man faktiskt ska göra, vi har försökt göra det så enkelt och avslappnat det bara går för att kunna njuta så mycket av en sådan viktig och speciell dag....

• Aleta

Skippa favors, ris till gäster, såpbubblor, nya underkläder, ljusstakar och sån't så sparar du en hel del.
    (Inget illa menat stinakina, jag tror säkert att det blir jättefint!)
    Ris har gästerna med själva, i alla fall på alla drygt 15 bröllop som jag har varit på.
    Om man tycker att det är kul med smågrejer så får man vara beredd på att pengarna rullar iväg.

Leta reda på frisörelever.
    Det finns amatörfotografer som är duktiga.

• stinakina

"non taken"

Jag har faktiskt köpt underkläder för.....24.50 + 30 kr!!
    halva halva priset !!!
    Så vill man ha allt lull lull, så kan man ju faktiskt få det billigt om man letar som jag gjort...

Aleta skrev 2008-05-06 09:14:52 följande:
    Skippa favors, ris till gäster, såpbubblor, nya underkläder, ljusstakar och sån't så sparar du en hel del.(Inget illa menat stinakina, jag tror säkert att det blir jättefint!)Ris har gästerna med själva, i alla fall på alla drygt 15 bröllop som jag har varit på.Om man tycker att det är kul med smågrejer så får man vara beredd på att pengarna rullar iväg.Leta reda på frisörelever.Det finns amatörfotografer som är duktiga.
Svar på tråden att få det bröllop vi vill ha med den ekonomi vi har...... råd och tips.