• Moniqe11

LCHF

Jag har precis börjat (eller för 4 veckor sedan) att äta LCHFkost och undrar om någon annan gör det eller har gjort och vad ni har för erfarenheter av det?
    Jag har inte gått ner i vikt ännu men jag har nog inte så mycket övervikt, det handlar mer om att hantagen runt midjan och ryggen behöver omfördelas.
    Däremot har jag blivit så mycket piggare. Har inte varit så pigg på länge och min mage är helt lugn, vilket den inte varit på flera år. Det är helt underbart.

Kul att höra om det är fler som har erfarenheter.

• Svar på tråden LCHF
  • Snowsee

Ang quornprodukter så har jag för mig att de innehåller mest proteiner. De ska ju vara en ersättning för kött för tex vegetarianer. Läs på förpackningen.

Hittade förresten detta: www.quorn.se//cmpage.aspx

Innehåller mykoprotein som är en svamp som innehåller högkvalitativt protein och kan användas som en helt vegetarisk, alternativ proteinkälla till kött, fisk och fågel.

• Moniqe11

Ja så kanske det är.
    Det kanske inte innehåller så mycket fett så man får tillsätta mer av det kan jag tänka mig.

Jag fick inte länken att funka.

• Tooticki
    Moniqe11 skrev 2008-05-04 12:18:35 följande:
    Ja så kanske det är. Det kanske inte innehåller så mycket fett så man får tillsätta mer av det kan jag tänka mig.Jag fick inte länken att funka.
    Du får kopiera och klistra in den i webbläsaren.

Kollade på quornfiléerna i frysen och de innehåller 6 gr kolhydrater/100 gr. Eftersom vi inte äter annat kött än fisk och fågel kommer vi fortsätta äta quornprodukter, annars blir det för enformigt.
  • Moniqe11

Då ska jag prova det.

Det funkar säkert jätte bra att äta det även fast det är lite mer kolhydrater. Man kan ju i stället dra ner på annat med kolhydrater i om man vill. Det beror ju också på vad man mår bra på, vissa tål mer kolhydrater och andra mindre, det märker man nog efter ett tag.

• Tooticki

Ja, vi gör det inte för att banta utan för att vi har problemmagar så det är bara att prova sig fram.

• Tooticki

Vi började med LCHF-kost igår. Lagade ugnsgratinerad blomkål, broccoli och morötter och till det quornfiléer. Idag blir det stekt kycklinglårfilé, grönpepparsås, förvälld broccoli och sallad gjord på babyspenat, paprika och fetaost.

Skulle vara kul att få tips från er andra vad ni äter. Ni får även gärna kommentera om det är något av det jag lagar som innehåller för mycket kolhydrater.

• Moniqe11

Vad spännande!
    Morötter är egentligen inte ok om du ska vara strikt men då beror det ju på, annars tycker jag det ser bra ut.

Smör är det som är mest mättande så det försöker jag använda mer än grädde.

• Tooticki
    Moniqe11 skrev 2008-05-05 11:34:37 följande:
    Vad spännande! Morötter är egentligen inte ok om du ska vara strikt men då beror det ju på, annars tycker jag det ser bra ut.Smör är det som är mest mättande så det försöker jag använda mer än grädde.
    Hmm, skumt. I en av länkarna stod det ett tips på en sallad och den innehöll hälften morötter och hälften vitkål så jag utgick från att det var ok.

Tack!
  • Moniqe11

Ja det var skumt för man ska egentligen bara äta ovanjordgrönsaker.

• Tooticki

När ni är sugna på något gott, dessert på helgen eller godis framför en bra film; vad äter ni då? Nötter har jag förstått att man får äta, är det någon sort som är bättre än någon annan?

• Moniqe11

Macadamianötter tror jag är de bästa. Jag är lite osäker på det men jag tror inte man ska äta så mycket av det.
    Ostar är perfekt, hallon och vispgrädde är gott. Jag gjorde en röra på mörk choklad (inte hundra men...) och mascarponeost och några hallon på toppen. Blev jätte gott. Inget man bör äta av ofta men på helgen någon gång. Det finns ett slags sötningsmedel eller vad man ska kalla det. kolla på www.cayote.nu

Så här står det på hemsidan om det:
    Stevia, (Sötflockel) en av de mest välgörande växterna på jorden,används världen över som ett sötningsmedel utan kalorier eller kolhydrater.
    Stevia är helt ofarlig för diabetiker och har ett Glykemiskt index på 0.
    Trots detta kan man få fram ett extrakt (SteviaClear är baserat på detta) som är upp till 300 gånger sötare än socker!

Det har dock en liten bismak. Vissa tycker det och vissa inte, det är en smaksak.

På forumen kan du hitta många bra tips på både mat, bakverk och efterrätter.

• mysifer

den här dieten lät lite spännande. kollade en länk och där stod att det inte var för laktosintoleranta. någon som vet mer om det och hur det funka?

jag klarar ost men andra mjölkprodukter, såsom matgrädde och mjölk att dricka har jag bytt mot laktosfritt. funkar inte de produkterna med den här dieten?

• Tooticki
    mysifer skrev 2008-05-05 15:45:28 följande:
    den här dieten lät lite spännande. kollade en länk och där stod att det inte var för laktosintoleranta. någon som vet mer om det och hur det funka?jag klarar ost men andra mjölkprodukter, såsom matgrädde och mjölk att dricka har jag bytt mot laktosfritt. funkar inte de produkterna med den här dieten?
    Det är inga problem om du är laktosintolerant eftersom det finns produkter som är laktosfria och ingen av dem överstiger 5gram kolhydrater/100 gram. Min man är laktosintolerant. Här kan du läsa mer: www.valio.se/valio/smpage.fwx&location=73&familyid=43
  • Tooticki

Nu har vi kört på dieten sedan i söndags och jag känner mig ganska trött, är det så att det tar ett tag innan man vänjer sig? Jag är ju van vid en del kolhydrater inkl godis/kakor/bullar då och då och då får man ju en liten kick.

• Moniqe11

Jo, det kan vara jobbigt ett tag tills kroppen ställt om sig.
    Man får ofta omställningsbesvär. Jag har börjat känna mig piggare nu. Var så himla trött på kvällarna innan jag började med kosten men nu är det jätte stor skillnad.

• Pärlhönan

Måste bara tipsa. Jag älskar bruschettas (nå´t skumt med stavningen Som i enligt min verson kan varieras med vad man har hemma.
    Kör bara bas med rödlök, tomat, paprika, vitlök, basilika. Sen är det fritt fram. Nu när jag försöker följa LCCF vid nästan alla mål. Så äker ju brödet bort. Kom på igår att köra röran på aubergine som man skuret i skivor på längden. Kalasgott enbart eller som tillbehör (ännu godare med antingen mozzarella, parmesan eller getost på )

Svar på tråden LCHF