• Moniqe11

LCHF

Jag har precis börjat (eller för 4 veckor sedan) att äta LCHFkost och undrar om någon annan gör det eller har gjort och vad ni har för erfarenheter av det?
    Jag har inte gått ner i vikt ännu men jag har nog inte så mycket övervikt, det handlar mer om att hantagen runt midjan och ryggen behöver omfördelas.
    Däremot har jag blivit så mycket piggare. Har inte varit så pigg på länge och min mage är helt lugn, vilket den inte varit på flera år. Det är helt underbart.

Kul att höra om det är fler som har erfarenheter.

• Svar på tråden LCHF
  • Blondie77

jag har sneglat lite på lchf och provlagat några recept men inte gjort allvar av det än, dela gärna med dig av recept på middag/lunch om du har några bra :)

• Moniqe11

Här finns massor med bra recept: kolhydrater.ifokus.se/

Till frukost äter jag: Ca 2dl Turkisk Youghurt med en skvätt grädde och några hallon.

Lunch: Kyckling eller Lax (oftast) med broccoli (eller något annat godkännt) och en fet sås.

Middag: Som lunch

Ev. Mellanmål om jag behöver ägg med lite smör.

Man håller sig väldigt nöjd och mätt på den här kosten.

• Moniqe11

En bra ide´ är att trappa ner på kolhydraterna om man ätit mycket innan man börjar. Man kan må lite konstigt i början innan kroppen ställt om sig. Jag har länge ätit GI och fixade första tiden ganska bra men hade lite yrsel och illamående någon gång + att jag kände av gallan mer än vanligt.
    Jag började utan att trappa ner och det gick bra.

• Snowsee

Hej!
    Jag är jättenyfiken på LCHF och funderar på att prova men vet inte så mkt om det..
    Vill testa eftersom jag har IBS vilket för mig gör att min mage blir väldig känslig för kolhydrater.

Så, tips? Vad får man äta och inte? Vad ska man tänka på osv?

• Tooticki

Men, fet mat är ju inte särskilt nyttigt! Vad händer angående kolesterol, hjärt- och kärlsjukdomar etc?

Snowsee: Om du har IBS så skulle jag tipsa dig att äta mat utan för mycket kryddor, lite fett och långsamma kolhydrater (fullkorns-/råris, mathavre, fullkornspasta etc), koka istället för steka kött och dra ner på kaffe, godis etc. Ät ofta och lite.

• Moniqe11

Man ska äta mycket fett, som vanligt med proteiner och lite kolhydrater. Man ska inte äta livsmedel som har mer än 5% kolhydrater på 100g. Det är väldigt individuellt hur mycket kolhydrater man tål att äta, man får prova sig fram.
    grönsaker ska man bara äta så´nt som växer ovanför jord och mättat fett är det bästa att äta. Det är också väldigt mättande.

Jag har haft jätte problem med mi mage. Kan tänka mig att jag haft IBS. Kolhydraterna har gjort det värre. Det är lugnt nu i min mage men jag får fortfarande inte gå på toa så ofta men det kan visst ta tid innan kroppen kommer igång.

Det verkar vara väldigt många som har blivit hjälpt av den här kosten som haft IBS.

• Moniqe11

Jo, fet mat är nyttigt (naturligtvis inte Transfetter). Det är kolhydraterna som oftast ställer till med problem. Det är otroligt många som fått enormt stora hälsovinster på denna kost, bl.a lägre blodtryck, viktnedgång, lugnare mage.

Det är dessutom kolhydraterna som gör oss feta och inte fettet.

• Snowsee
    Tooticki skrev 2008-04-29 13:12:22 följande:
    Men, fet mat är ju inte särskilt nyttigt! Vad händer angående kolesterol, hjärt- och kärlsjukdomar etc?Snowsee: Om du har IBS så skulle jag tipsa dig att äta mat utan för mycket kryddor, lite fett och långsamma kolhydrater (fullkorns-/råris, mathavre, fullkornspasta etc), koka istället för steka kött och dra ner på kaffe, godis etc. Ät ofta och lite.
    Godis äter jag inte och kaffe tycker jag inte om. För mig gör det ingen skillnad om det är fullkornsvarianter eller vanliga "vita" när det gäller pasta/ris. Magen strejkar iaf tyvärr. Har redan tagit bort mkt kryddor och stekt mat. Men tack för tipsen!
  • miss alm
    Snowsee skrev 2008-04-29 12:58:06 följande:
    Hej!Jag är jättenyfiken på LCHF och funderar på att prova men vet inte så mkt om det.. Vill testa eftersom jag har IBS vilket för mig gör att min mage blir väldig känslig för kolhydrater.Så, tips? Vad får man äta och inte? Vad ska man tänka på osv?
    Jag har också IBS och LCHF är KANON för det!! Jag har upplevt att pasta och ris är det aboslut värsta för min stackars mage (även fullkornsvarianterna). För mycket fibrer är inte bra allt om du har IBS, bättre att få igång magen med lite fett:)

Lycka till!
  • DetOrdnarSig

Jag har kört LCHF sedan i höstas och har gått ner 5 kilo. Det första veckorna var jag väldigt strikt med kolhydraterna och gick ner 2 kilo. Sedan har jag gått över till att vara lite mindre strikt, vilket för mig innebär att välja bort potatis/ris/pasta till maten, inte äta bröd osv, men tillåta en del kolhydrater och mer kolhydrater de dagar jag tränar. Jag äter t.ex. frukt och grönsaker som jag vill. Svärmor har gått ner 12 kg och svärfar har gått ner 10 och fått bättre blodvärden med LCHF. Detta är enda dieten som rubbat min vikt, men då är jag inte speciellt bantnings-inriktad utan jag har väl provat 2 andra dieter de senaste 7 åren.

Svar på tråden LCHF