• Moniqe11

LCHF

Jag har precis börjat (eller för 4 veckor sedan) att äta LCHFkost och undrar om någon annan gör det eller har gjort och vad ni har för erfarenheter av det?
    Jag har inte gått ner i vikt ännu men jag har nog inte så mycket övervikt, det handlar mer om att hantagen runt midjan och ryggen behöver omfördelas.
    Däremot har jag blivit så mycket piggare. Har inte varit så pigg på länge och min mage är helt lugn, vilket den inte varit på flera år. Det är helt underbart.

Kul att höra om det är fler som har erfarenheter.

• Svar på tråden LCHF
  • Tooticki

Hur är det med frukt och grönsaker? Får man äta det?

• Moniqe11

Man får äta ovanjord grönsaker, som broccoli, sallad, tomater, gurka, vitkål osv.
    Sedan beror det på hur sjuk man är eller hur mycket övervikt man har, hur mycket sådant man ska äta men det finns ingenting i frukter som inte finns i grönsakerna.

• DetOrdnarSig

Tomater är inte ok om man ska vara riktigt strikt. Det är egentligen en frukt. Under mina första strikta LCHF veckor tillät jag inte tomater men det var det första jag försiktigt började pocka in sedan.

• Moniqe11

Det beror ju på vad man vill med kosten. Har man väldigt mycket övervikt eller har krämpor kanske man ska undvika alla grönsaker första veckorna och även kolhydrater i ost osv.

• Tooticki

Men hur är det med kolesterol, hjärt och kärlsjukdomar etc? Man har ju lärt sig att det är fettet som sätter igen venerna, hur kommer det sig då att det kan vara nyttigt att äta massa fett?

• Moniqe11

Det är nog inte fettet som är den stora boven, utan kolhydraterna.
    Fettet man ska äta är naturligt. Förr hade man inte sånna problem, de har kommit på senare tid när vi ändrade vår kost.
    Det är många som har kunnat trappa ner på sin blodtrycksmedicin som äter så här, eller kanske till och med sluta med den.

• DetOrdnarSig

Här kan man läsa lite sammanfattande om fett och LCHF: fatlies.wordpress.com/intro/.

Svärfar hade höga kolesterolvärden och fick medicin för det förrut. Han fick en massa olika biverkningar och slutade därför med medicinen. Sedan började han äta LCHF och nu har han helt bra kolesterolvärden.

• Tooticki

Hur är det med såser, jag brukar ju alltid reda såser med vetemjöl, är det ok eller ska man sluta med det? Och hur är det med quorn-produkter? Det är ju gjort på svamp.

Jag och mannen samt mamma är väldigt sugna på att prova, tack för denna inspirerande tråd! :)

• Moniqe11

Vetemjöl ska man inte äta då men jag brukar göra såser på Mycket smör, Vispgrädde, Philadelphiaost och Lantbuljong. (Rene Voltaire, iofs kanske lite för mycket kolhydrater men det är ju sån liten mängd att jag struntar i det). Den blir super god.

Jag kan tänka mig att Quornfileerna innehåller rätt mycket kolhydrater men det beror ju på hur strikt du vill vara också.

Svar på tråden LCHF