• allma

bjuden till möhippa men inte till bröllopet

Jag har blivit bjuden på en möhippa för en tjej jag känner. Vi är inte nära vänner, utan umgås väl oftast genom gemensamma bekanta. Det är en jättetrevlig tjej och möhippan anordnas av en tjej jag jobbar med. Nu är det så att jag inte är bjuden till bröllopet, och hela grejen med att fira någon jag inte normalt sett umgås med känns lite märklig. Är det normalt att bjuda med folk som inte är bjudna till bröllopet? Jag känner mig lite obekväm med hela situationen faktiskt. Och hur tackar jag nej på ett snyggt sätt utan att förolämpa min arbetskamrat?

• Svar på tråden bjuden till möhippa men inte till bröllopet
  • le dauphin

Jag tycker att du ska göra som du vill.
    Tänk på att det inte är bruden som plannerar möhippan utan någon annan.
    På min hippa var det bara vänner som vi bjudit till brölloppet men jag hade varit jätte glad om någon av mina arbetskamrater eller vänner som inte är bjudna på bröllopet varit med.

Ett bröllop kostar ganska mycket och det är inte alltid man har råd att bjuda alla även om man vill...

• 8108

Nu har jag inte läst hela tråden men själv håller jag för fullt på och planerar en möhippa för en tjej vars bröllop jag inte e bjuden på

• 8108

...kanske ska förtydliga att vi i tjejgänget vill fira att denna brud ska gifta sig och glädjas tillsammans med henne även om vi inte är med på själva bröllopet och middagen!

• Ab fab

varför skall man tacka nej till en möhippa för att man inte är bjuden på bröllopet? Det förstår jag inte- det är väl inte bruden som bjudit in till möhippan?

• Lady o Lufsen

För mig är det lite av just det du beskriver som är grejen...Om bruden inte har bjudit in mig till bröllopet så hade hon ju säkerligen inte heller bjudit in mig till hippan- om det var hon som planerade sin egen hippa.

Nu är det ju andra som planerar hippan och det blir dyrt, beroende på vad man ska hitta på.

Därför känns det som att man fungerar som en finansiär till möhippan.

Själv skulle jag skämmas om någon/några jag inte bjudit in till mitt bröllop ändå var "inbjudna" till min hippa!

Ab fab skrev 2008-04-24 12:08:56 följande:

varför skall man tacka nej till en möhippa för att man inte är bjuden på bröllopet? Det förstår jag inte- det är väl inte bruden som bjudit in till möhippan?
  • Ankan80

Jag hade nog tackat nej, med hänvisning till att jag inte känner henne så väl. Hade kännt det som om jag bara var en sponsorko annars.
    Men är det ett litet bröllop hon skall ha är det kanske ett annat tänk.

• Ab fab

Förstår ditt dilemma. Svårt att göra rätt. Det är ju svårt att fråga bruden också... Man kanske kan kolla med brudgummen?

• c t

Lady o Lufsen skrev 2008-04-24 16:24:48 följande:

För mig är det lite av just det du beskriver som är grejen...Om bruden inte har bjudit in mig till bröllopet så hade hon ju säkerligen inte heller bjudit in mig till hippan- om det var hon som planerade sin egen hippa.Nu är det ju andra som planerar hippan och det blir dyrt, beroende på vad man ska hitta på.Därför känns det som att man fungerar som en finansiär till möhippan.Själv skulle jag skämmas om någon/några jag inte bjudit in till mitt bröllop ändå var "inbjudna" till min hippa!Ab fab skrev 2008-04-24 12:08:56 följande:
    Vilken tur att folk tänker olika då....
  • Lady o Lufsen

Absolut tur!!!!! Och det tror jag att jag skrev i ett tidigare inlägg
    c t skrev 2008-04-24 16:48:37 följande:

Lady o Lufsen skrev 2008-04-24 16:24:48 följande:
    Vilken tur att folk tänker olika då....
  • Lady o Lufsen

Nej, jag ser nu att jag inte har skrivit det Men då gör jag det nu...VILKEN TUR ATT FOLK ÄR OLIKA....fy, vad trist det hade varit annars, eller hur!?
    Lady o Lufsen skrev 2008-04-24 16:56:23 följande:

Absolut tur!!!!! Och det tror jag att jag skrev i ett tidigare inläggc t skrev 2008-04-24 16:48:37 följande:
  • lycklig78

Lady o Lufsen skrev 2008-04-23 22:12:13 följande:

Själv tycker jag att det är förolämpande att bjuda in till en möhippa men inte till bröllopet...känns mera som att man då ska fungera som en finansiär för att all planering ska gå ihop sig, faktiskt!
    ??????? Tänk vad man kan uppfatta saker olika.
    Skulle aldrig komma på tanken att tänka så negativt om någon....
  • Lady o Lufsen

Jag säger som innan...Vilken himla tur att vi är olika
    Så....DU skulle aldrig komma på tanken....blir det en bra måttstock för vad som anses som "possitivt tänkande"....med tanke på alla dina frågetecken framför, undrar jag?
    Har du problem med annorlunda tänkande..?

lycklig78 skrev 2008-04-24 18:04:11 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2008-04-23 22:12:13 följande:
    ??????? Tänk vad man kan uppfatta saker olika. Skulle aldrig komma på tanken att tänka så negativt om någon....
  • allma

Tack alla för era svar... nu har jag faktiskt tackat nej till möhippan. Det främsta skälet är alltså inte att jag inte är bjuden till bröllopet, utan att jag inte känner tjejen som ska gifta sig så väl, så det kändes märkligt att jag skulle komma till möhippan.

• Kärleksvindar

Det gör du rätt i, bruden ska ju verkligen ha kul på sin dag och inte känna konstiga vibbar av att någon inte vill vara där..

Svar på tråden bjuden till möhippa men inte till bröllopet