• allma

bjuden till möhippa men inte till bröllopet

Jag har blivit bjuden på en möhippa för en tjej jag känner. Vi är inte nära vänner, utan umgås väl oftast genom gemensamma bekanta. Det är en jättetrevlig tjej och möhippan anordnas av en tjej jag jobbar med. Nu är det så att jag inte är bjuden till bröllopet, och hela grejen med att fira någon jag inte normalt sett umgås med känns lite märklig. Är det normalt att bjuda med folk som inte är bjudna till bröllopet? Jag känner mig lite obekväm med hela situationen faktiskt. Och hur tackar jag nej på ett snyggt sätt utan att förolämpa min arbetskamrat?

• Svar på tråden bjuden till möhippa men inte till bröllopet
  • c t

Jag tycker inte möhippan nödvändigtvis behöver sammankopplas med bröllopet. För mig är det "sista natten med tjejerna".
    På min hippa var det mina närmsta tjejkompisar som var med och alla dom var inte med på bröllopet.

Jag tycker att om man vill fira den som ska gifta sig oavsett om man är bjuden på bröllopet eller inte så är hippan ett utmärkt tillfälle

• Lady o Lufsen

Själv tycker jag att det är förolämpande att bjuda in till en möhippa men inte till bröllopet...känns mera som att man då ska fungera som en finansiär för att all planering ska gå ihop sig, faktiskt!

Jag hade tackat nej utan att lämna vidare förklaring...för det är väl inte obligatorisk närvaro och därmed ingen förklaringsskyldighet...

• Kireina

Vi har bara närmaste släkten samt våra absolut närmaste kompisar med på festen. Vi har verkligen inte råd med mer. Det skulle göra mig fruktansvärt ledsen om någon tackar nej till hippan för att de inte är bjudna till festen, när det är så många som vi inte har haft möjlighet att bjuda.

Visst det är klart att det blir olika priser rent ekonomiskt beroende på hur många man är. Men jag förväntar mig inte massa dyra saker, jag vill glädjas med mina kvinnliga vänner över att jag ska gifta mig. Få en riktig tjejkväll. Det är vad jag vill ha.

Min m2b vill det samma, fast med grabbarna.

Jag tycker det är trist när man inte ifrågasätter till oss eller marsalken/tärnan varför man inte är bjuden till bröllopet men till svensexa/möhippa.

• GME76   080802

Håller med dig!

c t skrev 2008-04-23 22:04:45 följande:

Jag tycker inte möhippan nödvändigtvis behöver sammankopplas med bröllopet. För mig är det "sista natten med tjejerna".På min hippa var det mina närmsta tjejkompisar som var med och alla dom var inte med på bröllopet.Jag tycker att om man vill fira den som ska gifta sig oavsett om man är bjuden på bröllopet eller inte så är hippan ett utmärkt tillfälle
  • Lillsnufflan

Det hade känts märkligt om hela kompisgänget var bjudet till bröllopet men inte jag, och så blir jag plötsligt bjuden på hippa. Om däremot ingen av vännerna, eller kanske bara brudens bästa vännina, är bjuden till bröllopet så tror jag att jag hade förutsatt att vi i alla fall skulle få gå på möhippa och fira av henne.

Jag kan verkligen förstå om man inte har råd/lust att ställa till med någon stor brakfest till bröllop. Jag kan förstå att man vill gifta sig med närmaste familjen eller kanske till och med rymma med sin fästman till Las Vegas, vad vet jag. Men jag vill i alla fall gärna fira mina vänninor med en möhippa. Om bruden inte har en tärna som fixar en hippa skulle jag nog fixa en själv.

• Lillsnufflan

Jag tänkte förresten lite på det här med pengarna. Jag hoppas verkligen inte att mina tärnor hittar på något jättedyrt och låter mina vänner stå för notan. Jag vill ju bara umgås med mina vänninor och ha en trevlig dag tillsammans, vad vi gör spelar mindre roll. För min del skulle jag vara jättenöjd med en picknic och lite bubbel på mysig plats.

• PL080802

Jag hoppas att mina tärnor inte bjuder in tjejer som inte är bjudna på bröllopet, inte för att jag inte vill ha dem där (tvärtom) men för att det skulle kännas konstigt för både mig och dem. Du känner ju att det är konstigt så tacka nej, du kan antingen vara rak eller bara tacka nej utan anledning.

• Goldensea

Lady o Lufsen skrev 2008-04-23 22:12:13 följande:

Själv tycker jag att det är förolämpande att bjuda in till en möhippa men inte till bröllopet...känns mera som att man då ska fungera som en finansiär för att all planering ska gå ihop sig, faktiskt!Jag hade tackat nej utan att lämna vidare förklaring...för det är väl inte obligatorisk närvaro och därmed ingen förklaringsskyldighet...
    Jag instämmer till 100%. Jag hade också tackat nej.

Nu vet jag ju inte om jag blir hippad, men jag anar att mina tärnor kommer att hitta på något. Jag skulle inte vilja att de bjöd någon som inte är bjuden på bröllopet.
  • Zozo

Lady o Lufsen skrev 2008-04-23 22:12:13 följande:

Själv tycker jag att det är förolämpande att bjuda in till en möhippa men inte till bröllopet...känns mera som att man då ska fungera som en finansiär för att all planering ska gå ihop sig, faktiskt!Jag hade tackat nej utan att lämna vidare förklaring...för det är väl inte obligatorisk närvaro och därmed ingen förklaringsskyldighet...
    Kanske är skillnaden att de môhippor jag varit pa inte alls kostat särskilt mycket. Hemma i Sverige verkar det ju helt sanslöst dyrt och avancerat. De möhippor jag varit pa (där jag inte varit bjuden pa bröllopet) har det definitivt inte varit för att "vara med och betala" utan för att man velat fira det med fler än dem man bjudit pa bröllopet. För min del känns det helt ok. det är ju inte helt ovanligt heller att tex arbetskompisar drar ihop en egen möhippa, även om de inte âr bjudna pa bröllopet. I regel âr det ju heller inte bruden som bjuder in till möhippa, men vännerna som drar ihop ett gäng. naturligtvis är det upp till var och en om man vill deltaga.
  • Troll-P

Jag tycker det beror på varför man bjuds:
    För att man ska få chansen att fira eller för att bidra med pengar. Fira tycker jag är toppen även om man inte är bjuden till bröllopet. Men om det är för att bidra med pengar så hade jag blivit förbannad.

Eftersom folk har så olika inställning tycker jag det är bra att man ställer frågan - det är ju lättare att tacka nej än att fråga om man får vara med på en möhippa!

Svar på tråden bjuden till möhippa men inte till bröllopet