• allma

bjuden till möhippa men inte till bröllopet

Jag har blivit bjuden på en möhippa för en tjej jag känner. Vi är inte nära vänner, utan umgås väl oftast genom gemensamma bekanta. Det är en jättetrevlig tjej och möhippan anordnas av en tjej jag jobbar med. Nu är det så att jag inte är bjuden till bröllopet, och hela grejen med att fira någon jag inte normalt sett umgås med känns lite märklig. Är det normalt att bjuda med folk som inte är bjudna till bröllopet? Jag känner mig lite obekväm med hela situationen faktiskt. Och hur tackar jag nej på ett snyggt sätt utan att förolämpa min arbetskamrat?

• Svar på tråden bjuden till möhippa men inte till bröllopet
  • bara jag

Nej, det var underligt faktiskt. Har alltid trott att man bjuder de som bara inkluderar bröllopsgästerna på en möhippa. Säg som det är och tacka nej eller var med någon timme bara!

• FruRålin080808

När jag fixade möhippa åt min syster var det en tjej med som inte var bjuden på bröllopet...Hon frågade själv om det var ok...så det var hennes val. Jag förstår dig om du inte vill gå på möhippan...Tycker precis som "Bara jag" att du kan säga som det är och tacka nej. Annars kan du ju boka in dig på något annat den dagen så att du verkligen inte kan;)

• allma

Ja, ni har rätt. Även om det kanske är mer "etikett" att bjuda de som också är bjudna på bröllopet, så beror det ju på från fall till fall. Hade det varit en lite närmre vän så hade jag inte tvekat. Men jag får väl ta tjuren vid hornen och tacka nej. Tack för hjälpen! :)

• Zozo

Nja i mina kretsar är det ganska vanligt att bjuda fler pa möhippan än till bröllopet, eller andra sas.. VILL du inte ga sa tacka nej bara. känns det kymigt sa hitta pa nagot annat du har för dig just det datumet..

• jennyfer

Tycker inte heller att du behöver gå om du inte känner dig bekvämt. Det vanliga är att man bara bjuder de som är bjudna till bröllopet. Det är klart att man kan göra undantag om fler vill vara med.

På en kompis svensexa så ville bestman bjuda fler än enbart bröllopsgäster, men där var det tydligt att dessa "extrainbjudna" enbart blev inbjudna till svensexan för att fler skulle kunna dela på kostnaden. Dessa extrainbjudna tackade nej, vilket är helt förståeligt. Det blir lite som att vara inbjuden till förfesten, men inget mer.

• Mrs G to be

Kan förstå hur du känner, men jag tycker att det kan bero på situationen. Jag gissar att det på min möhippa bara kommer att vara bröllopsgäster, men däremot vet jag att det på min m2b svensexa kommer att vara helt annorlunda. På sin svensexa vill han ha en massa andra människor också. På vårt bröllop kommer bara de närmaste (ca 40 pers), men min m2b har en ganska stor, lite "ytligare" vänkrets som är full av människor med galna upptåg. De är perfekta att ha med på en svensexa och de har verkligen kul ihop. Men de är inte tillräckligt nära mig och min m2b för att bli bjudna på bröllopet. Vad jag har hört är det inte helt ovanligt att man gör så här (fast kanske inte vanligt heller...)

För oss/honom känns detta naturligt, men det beror ju helt på situationen och relationen till personerna. Jag tycker att du får känna efter vad som känns bäst för just dig och just din situation. Men eftersom du skriver det här inlägget kanske du redan har ditt svar... Lycka till!

• egensinnig

Utav de möhippor jag varit på så har nog hälften varit där jag inte var bjuden på bröllop. Ofta på grund av pyttelitet familjebröllop.

• lycklig78

Ska man inte få en möhippa med alla sina vänner om man har ett litet bröllop med sina närmsta?

På min möhippa kommer det vara med arbetskompisar och barndomsvänner som jag inte umgåtts med på ett tag, som inte är bjudna på bröllopet. Har aldrig haft en tanke på att det är konstigt....

Känns det obekvämt så tacka nej!

• Kireina

Precis detta problemet har vi med just nu.

Vi har inte rent ekonomiskt möjlighet att bjuda alla till festen, men ville ändå att våra vänner skulle vara med på möhippa och svensexa. (vi skrev varsin lista till marsalken och tärnan, vi vet själva inget om de olika tillställningarna egentligen).

Nu berättade hon som ska vara tärna att några av våra killkompisar som blev bjudna till svensexan men inte festen hade kännt sig väldigt besvikna över detta. Och tackat nej för att det kändes så fel att vara på svensexa men inte få komma till festen.

Jag tycker det känns jättetrist att de känner så. För när min m2b skrev sin lista så tog han ju särskilt med dessa av den anledningen att han ville att de skulle få fira detta med honom.

Jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara konstigt. Så det känns så tråkigt alltihopa, särskilt att de inte kan stå på sig och säga det till oss, så vi kunde ha fått förklara.

Nu blev det väldigt långt, förlåt.

• jennyfer

Kireina: Vad trist att ni inte fick förklara varför. Jag skulle inte vilja gå på en möhippa om jag trodde att jag blev inbjuden för att sponsra kostnaden för möhippan. Däremot hade jag givetvis gärna gått om jag blev bjuden av anledningen som du nämnde. Det är två helt olika lägen tycker jag.

Svar på tråden bjuden till möhippa men inte till bröllopet