• rosalin

varför måste folk ge prylar??

Okej, jag kan också tycka att det är lite tråkigt att ge pengar eller pressentkort men nu är det istort sätt det enda vi vill ha. Vi vill inte ha mer grejer.. vi får inte plats som vi bor nu ändå. Men ändå envisas folk med att de ska göpa prylar. onödigt skräp i mina ögon. vi vill inte ha fler skålar och byttor, det har vi redan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 20:49
    eftersom jag märker att inte folk läser i trråden längre.

Med pengar menar jag inte pengar hur som helst. Vi önskar oss bidrag till bröllopsfotoalbumet som vi jättegärna vill ha men egentligen inte har råd med.

• Svar på tråden varför måste folk ge prylar??
  • Nalle Puh 40

Håller med helt och hållet, vi har det jätte litet och vill INTE ha fler saker för vi känner att vi har ALLT som vi behöver redan...

• lycklig78

Jag förstår dig fullständigt.

Köper man för köpandets skull, så finns det ändå ingen tanke bakom det.

Det är som en moster till mig. Vi har sagt i flera år att vi ska sluta med julklappar... Fullständigt onödigt enligt mig.
    - Men något MÅSTE jag ju köpa, säger hon.
    -Nej, det måste du INTE, säger vi.
    Ändå kommer hon alltid dragande med något för att det SKA vara paket på julafton. I fjol fick jag ett set med HERRparfym.
    Hur mycket tanke ligger det bakom det
    Hon har inte ens läst på kartongen

• Besservvisser

Men en sådan attityd/krav angående bröllopsgåvor hoppas jag att Ts får 53 exakt likadana vaser, och alla dessa kärringar som gav dessa skräpvaser har tappat bort sina kvitto.

Fy skäms.

• rosalin
    Besservvisser skrev 2008-03-10 22:16:26 följande:
    Men en sådan attityd/krav angående bröllopsgåvor hoppas jag att Ts får 53 exakt likadana vaser, och alla dessa kärringar som gav dessa skräpvaser har tappat bort sina kvitto.Fy skäms.
    tur då att det inte kommer några kärringar på vårt bröllop, för några sådanna har vi inte bjudit
  • stinakina

Vi vill ha prylar, men inga vaser...därför har vi önskelista, där har vi skrivit ner sånt vi behöver och inte behöver
    Vi behöver tex alltid nya badlakan/handdukar
    Vi har tom skrivit med trisslott på vår önskelista!

Allt för att folk ska känna att nåt utav det vi önskar oss har de råd med...

Vi har även önskat oss lite dyrare saker, men då inbillar vi oss att folk går i hop och köper sånt..

Och vill man ha pengar/resecheckar kan man väl skriva ner det på sin önskelista...

Mao, Önskelista är toppen

• Zozo

Det var heller inte TS som skrev om kärringar..

Besservvisser skrev 2008-03-10 22:16:26 följande:
    Men en sådan attityd/krav angående bröllopsgåvor hoppas jag att Ts får 53 exakt likadana vaser, och alla dessa kärringar som gav dessa skräpvaser har tappat bort sina kvitto.Fy skäms.
  • Nalle Puh 40
    lycklig78 skrev 2008-03-10 21:48:02 följande:
    Jag förstår dig fullständigt.Köper man för köpandets skull, så finns det ändå ingen tanke bakom det.Det är som en moster till mig. Vi har sagt i flera år att vi ska sluta med julklappar... Fullständigt onödigt enligt mig.- Men något MÅSTE jag ju köpa, säger hon.-Nej, det måste du INTE, säger vi.Ändå kommer hon alltid dragande med något för att det SKA vara paket på julafton. I fjol fick jag ett set med HERRparfym.Hur mycket tanke ligger det bakom det Hon har inte ens läst på kartongen
    Herrparfym, det var ju nästan lite roligt
  • Nalle Puh 40

Men kan man skriva i inbjdan att man hellre önska sig pengar till resa och framtida hus (tex)

Hur ska man formulera sig?

Har du bra tips så skriv det i min gästbol iaf jag inte hittar den här tråden mer

• sviiden

Jag var på ett bröllop där brudparet meddelade att alla skåp och hyllor var fulla av servis etc, men det som de saknade var en ordentlig säng.
    De önskade sig en Hästens säng, och man fick sätta in bidrag på ett konto. Man betalade i "rutor", dvs de hade ett pris på sängen, som de delade på ett visst antal rutor, så fick man betala vad man ville. Ingen aning om priset, men t.ex. 50,- rutan. Det var en jättekul idé tycker jag.

Man kan kanske önska sig tegelstenar etc?

• tolonta

Jag tror det är bra att ha konkreta önskningar... Antingen en önskelista med "prylar" som man faktiskt vill ha. Eller önskemål om penger/presentkort till något särskilt ändamål. De flesta gäster tycker det är roligare. Jag skulle, som gäst, tycka att det var litet luddigt att ge pengar till ett framtida hus, eller en framtida resa. Om brudparet istället har sagt något i stil med att "till våren tänker vi åka Venezuela som Bröllopsresa, och skulle uppskatta ett bidrag till resan i present" eller "Vi behöver en ny soffa, och önskar oss därför presentkort i den här butiken" så känns presenten genast mer konkret. Och då känns det också mer ok att ge pengar i present, när man vet vad de ska användas till.

Men ärligt talat, visst måste det finnas prylar som ni önskar er? Prylar som ni ändå tänkt att ni behöver köpa? Det kan vara en knivslip, nya täcken, fler ölglas, ny elvisp (den gamla kanske börjat låta konstigt), ny matta, ett gigantiskt paraply som ni kan rymmas under båda två, en ny kamera att föreviga varandra med, en blomlåda till balkongen eller ett äppleträd till trädgården. Så fort ni kommer på att "det skulle vi behöva" - skriv det på önskelistan. Så har ni löst problemet för de som vill köpa prylar, men får förhoppningsvis sådant som ni vill ha. Speciellt om ni specificerar er bra. Typ "Äppleträd Ingrid Marie", "Kamera Canon XXXX", "Balkonglåda i trä" osv... Hur svårt kan det vara?

Sedan finns det såklart folk som köper andra grejer, men det kommer de göra vad ni än önskar er. Det är inget att göra åt det...

• Zozo

Nepp finns inte en pryl vi önskar oss. Later kanske knepigt men sa är det; Vi har överfullt överallt och önskar oss inget vi inte redan har.

• becky79

kanske är det så att köpa present betyder olika för alla.

Oftast försöker jag köpa en present (jul, födelsedag, bröllop,dop...) som jag vet att den/de personerna inte skulle kanske unna att köpa sig själv.
    Men jag lägger ner tid för att fundera,luska fram vad en person behöver/önskar sig. För jag vill inte ge något bara för att ge en present, måste finnas någon tanke bakom det hela.

Visst har jag oxå några släktingar som ger paket och man funderar på vad man ska ha dom till. Men jag har haft dom på vinden bra länge, så förra året när vi flytta gav jag bort t pingkyrkans loppis saker och endel saker sålde jag på loppis.

Sen igen vem frågar var är den där skålen/vasen... som jag köpte t dig?!

• Troll1
    Zozo skrev 2008-03-11 17:14:22 följande:
    Farmor! Och pappas faster tex!
  • Zozo

Allvarligt alltsa! Pappas faster gav honom en tjusig snäcklampa i porslin (där alla snâckor har olika färger) och mina fôrâldrar MASTE ha den framme nâr hon kommer annars gar hon och letar i skapen!

• Zozo

Allvarligt alltsa! Pappas faster gav honom en tjusig snäcklampa i porslin (där alla snâckor har olika färger) och mina fôrâldrar MASTE ha den framme nâr hon kommer annars gar hon och letar i skapen!

• rosalin

jag kom faktiskt på en sak idag som vi önskar oss. Ett stort parasoll så att vi och dottern kan vara ute och leka i sommar när det är fint väder.. vi har nästan ingen skugga på uteplatsen. Ska genast sätta upp det på önskelistan

• Lunia

*asg* känner faktiskt igen det där!

Zozo skrev 2008-03-11 17:20:20 följande:
  • rosalin
    Zozo skrev 2008-03-11 17:20:20 följande:
    hihi riktigt så extremt är det väl inte här men svärmor frågade faktiskt efetr en grej hom gett sambon i födelsedagspresent i sommras när hon var här för ett tag sedan. Det var jättepinsamt att erkänna att den var gömd i ett skåp
Svar på tråden varför måste folk ge prylar??