• rosalin

varför måste folk ge prylar??

Okej, jag kan också tycka att det är lite tråkigt att ge pengar eller pressentkort men nu är det istort sätt det enda vi vill ha. Vi vill inte ha mer grejer.. vi får inte plats som vi bor nu ändå. Men ändå envisas folk med att de ska göpa prylar. onödigt skräp i mina ögon. vi vill inte ha fler skålar och byttor, det har vi redan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 20:49
    eftersom jag märker att inte folk läser i trråden längre.

Med pengar menar jag inte pengar hur som helst. Vi önskar oss bidrag till bröllopsfotoalbumet som vi jättegärna vill ha men egentligen inte har råd med.

• Svar på tråden varför måste folk ge prylar??
  • Kärlek ger näring åt själen

Instämmer med fullo med det du skriver.

Sedan så tycker jag att det är väldigt respektlöst att kalla sin mormor/äldre överhuvudtaget för trångsynt kärring. Det är som någon skrev längre upp, hon har gett/ger er ifrån hjärtat.
    Menar även om du tycker hon kan vara det ena eller andra så är det tanken bakom som räknas. Jag hade blivit glad för en duk (oavsett om jag gillat eller ej personen som givit mig den.). Men det är jag det.

johansdotter skrev 2008-03-10 12:41:26 följande:
    Personligen har jag svårt att förstå denna "presenthysteri"...Det är väl ändå inte för presenterna man gifter sig?Jag skulle aldrig kunna dissa någon bara för att dom kommer med "för lite/för mycke". För mig är det tanken som räknas.Alla har kanske inte möjlighet att köpa dyra presenter och ska inte behöva skämmas för det. Jag tycker att om man får presenter så är det en bonus....absolut inget måste!Skulle aldrig kunna skriva vare sig "önskelista" eller "kravlista" då det för mig skulle kännas otroligt gnidigt och bortskämt...Vi gifter oss juh för att vi vill visa vår kärlek....inte mäta den i materiella tillgångar.
  • Tit

En gåva är alltid välment, det är bara att tacka och ta emot!!! (men ingen annan kan bestämma vad du ska göra med dina saker, sälj eller ge till välgörenhetsaffär) Men försök vara tacksam ändå,

• Ickaflicka

Måste faktiskt hålla med lillasmilla lite!

Tit, Balinda och efter 11 år: alla gåvor är faktiskt inte väl menta, jag har själv fått många sådana gåvor under mitt liv... Det kan tyckas att lillasmilla är oförskämd mot sina äldre släktingar, men jag har liknande släktingar, som i minsta lilla ord, mening och present kan trycka ned en i skosulorna med att påpeka att man inte duger!

Ni bör inte heller vara så snabba med att döma!

• johansdotter

Handlar inte om att döma...för min del.
    Jag förstår bara inte alla dom här "Vi ska ha" tänken som verkar vara sååååå viktigt när man bjuder folk.
    Varför inte bara låta folk komma med vad dom vill....om dom vill...?
    Huvudsaken borde väl ändå vara ATT dom kommer....inte vad dom har med sig?
    Kan man inte vara storsint nog att bara tacka för det man får och skaffa sig skinn nog på näsan för att tåla ev. pikar?
    ...och om dom nu har svårt med att ni inte har dukar...använd den när dom kommer då och se glad ut, då kommer dom garanterat bli glada istället.

Vem minns inte alla hemska stickade saker man fick av gammelfarmor som minsan tyckte att "man ska klä sig ordentligt".
    Det var inte elakt menat...men kanske inte just det som en tonårstjej gillar, men likväl när man åkte till nämda gammelfarmor så hade man sakerna och var sååååå glad.
    Falskt? Kanske det...men faktum är juh trots allt att dom har andra värderingar och har fått annan uppfostran på sin tid. Så istället för att dissa och klaga....så visar man respekten för den personens liv och åsikter....trots att dom kanske inte stämmer med mina.

Som i karl bertils julsaga...när han får åka runt till alla rika människor han snott saker från för att ge till dom fattiga..."hoppas det var en fin tallrik....för det sa jag till faster....kan inte gudarna hålla reda på alla saker..."

Ickaflicka skrev 2008-03-10 13:53:55 följande:
    Måste faktiskt hålla med lillasmilla lite! Tit, Balinda och efter 11 år: alla gåvor är faktiskt inte väl menta, jag har själv fått många sådana gåvor under mitt liv... Det kan tyckas att lillasmilla är oförskämd mot sina äldre släktingar, men jag har liknande släktingar, som i minsta lilla ord, mening och present kan trycka ned en i skosulorna med att påpeka att man inte duger!Ni bör inte heller vara så snabba med att döma!
  • Efter 11 år är det min tur

Jag har också oförskämda äldre folk i min familj men skulle aldrig drömma om att kalla någon för trångsynt kärring iallafall,man behöver inte älska alla men alla har en rätt att bli respekterade och lilla mormor kan ju inte direkt försvara sig här,eller!!?

• lillasmilla

som sagt... snabba att döma...

• pojomo

Men om man vill vara på den säkra sidan å inte få onödiga saker önska ingenting då,säg att dom inte ska komma med nåt å dom som vill komma med nåt kanske kan ge bidrag till tex resan.Då vet ni att ni inte kommer få onödiga saker

• Efter 11 år är det min tur

Trampade jag dig på tårna....du säger detta om äldre,då dömmer inte jag utan jag använder mig av det du sagt....tyck va du vill så tycker jag vad jag vill...ok??

lillasmilla skrev 2008-03-10 14:28:15 följande:
    som sagt... snabba att döma...
  • rosalin

Ts kanske var lite dåligt formulerat. Givetvis ställer vi inte krav på gästerna att de ska ta med någon pressent. Men som säkert ni andra också märkt så vill gästerna ofta ge presenter och har oxå förfrågningar på vad vi önskar oss. Och om vi då svara vad vi önskar oss och inte önskar oss så kan väl de som har frågat acceptera våra svar. Och då menar jag inte som krav, utan när vi säger vad vi inte vill ha så går det väl undvika.

Sen vill vi inte ha pengar hur som helst (som det kanske ser ut i ts) utan vi vill ha bidrag till fotoalbumetmed bröllopskorten som vi vill köpa och egentligen inte har råd med.

Varför ska man så tvunget få prylar som man inte vill ha bara för att man giftre sig. Inte ger du väl någon en vas i present annars om du vet att personen i fråga verkligen inte vill ha en vas.

DanKat: det var ett bra tips. Vi blir jätteglada för allt som inte fyller skåpen.

Svar på tråden varför måste folk ge prylar??