• rosalin

varför måste folk ge prylar??

Okej, jag kan också tycka att det är lite tråkigt att ge pengar eller pressentkort men nu är det istort sätt det enda vi vill ha. Vi vill inte ha mer grejer.. vi får inte plats som vi bor nu ändå. Men ändå envisas folk med att de ska göpa prylar. onödigt skräp i mina ögon. vi vill inte ha fler skålar och byttor, det har vi redan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 20:49
    eftersom jag märker att inte folk läser i trråden längre.

Med pengar menar jag inte pengar hur som helst. Vi önskar oss bidrag till bröllopsfotoalbumet som vi jättegärna vill ha men egentligen inte har råd med.

• Svar på tråden varför måste folk ge prylar??
  • PennyJenny
    rosalin skrev 2008-03-10 14:38:41 följande:
    Varför ska man så tvunget få prylar som man inte vill ha bara för att man giftre sig. Inte ger du väl någon en vas i present annars om du vet att personen i fråga verkligen inte vill ha en vas.
    För att alla inte ser på presenter på samma sätt. För många, speciellt äldre, är det viktigt att få ge en sak, något som är beständigt och som de mer eller mindre kan peka på och säga att de har givit. För många är det inte okej att ge pengar, speciellt inte på ett bröllop, oavsett om brudparet uttryckligen har bett om det. Så lika väl som brudbar som önskar sig bidrag önskar att de blir respekterade så kanske man ska respektera tillbaka att inte alla ser på presenter på samma sätt och låta mormor, moster eller vem det nu än är ge en glasvas eller duk och vara glad över att de vill att man ska minnas dem och deras gåva specifikt. Det är väl inte så svårt att ge den respekten tillbaka, för det är som regel ganska få vaser och annat man får när man önskar sig bidrag. De flesta uppfyller den önskan och vad är då en vas eller duk att bli grinig över?
  • rosalin

PennyJenny: det är väl det att jag alltid har sett presenter som en gåva där den bästa gåvan är den som är mest uppskattad. Vad den kostar har inget med saken att göra utan det är själva tanken med den. Om någon nu hittar en pryl som vi verkligen uppskatattar så kommer vi att bli jätteglada för den med. Det jag inte har förstått är varför det ska vara en sak för sakens skull liksom.

• Lovecats

Sälj det ni inte behöver på Ebay eller Blocket. Eller så kan ni ge bort det till bättre behövande.

• becky79

Jag skulle aldrig säga t någon att man inte vill ha/ta emot "skräp", för jag står hellre ut ett par veckor/månader med sakerna i någon skåp eller vind, och sen ge bort det eller sälja det.
    För den som ändå har lagt sina pengar på presenten, har ju oftast köpt något dom hoppas att man ska uppskatta.
    För egen del tycker jag önska pengar (spelar ingen roll vilket sammanhang, bröllop, student, födelsedag...)är opassande. Är som att säga att jag köper bättre present själv. Men jag upplever iallfall att det är som man inte skulle ha så pass mycket tid över att man inte kan gå och köpa ett paket.

Dessutom om jag skulle höra att någon prata om skräp-presenter, skulle jag bli ledsen och inte vilja köpa något till en otacksam person.

• 2008-08-09
    becky79 skrev 2008-03-10 19:50:11 följande:
    Jag skulle aldrig säga t någon att man inte vill ha/ta emot "skräp", för jag står hellre ut ett par veckor/månader med sakerna i någon skåp eller vind, och sen ge bort det eller sälja det. För den som ändå har lagt sina pengar på presenten, har ju oftast köpt något dom hoppas att man ska uppskatta.För egen del tycker jag önska pengar (spelar ingen roll vilket sammanhang, bröllop, student, födelsedag...)är opassande. Är som att säga att jag köper bättre present själv. Men jag upplever iallfall att det är som man inte skulle ha så pass mycket tid över att man inte kan gå och köpa ett paket.Dessutom om jag skulle höra att någon prata om skräp-presenter, skulle jag bli ledsen och inte vilja köpa något till en otacksam person.
    Oj och jag som har önskat mig pengar av mina föräldrar i födelsedagspresent och julklapp hur många år som helst...
  • rosalin

Men hallå, vadå? tror folk att jag säger att något jag får är skräp? Det är en åsikt jag har som jag inte skulle säga högt till mina bekanta. Däremot yttrycker jag mig så här för att folk ska förstå att det är saker jag verkligen inte vill ha.

Jag tycker dessutom att det är otroligt ohövligt att slänga sälja eller ge bort något man har fått. Har man fått en sak så har man. Kanske därför jag anser att det är bättre att få bra saker. Skulle aldrig falla mig in att göra mig av med något jag fått. Dessutom skulle jag bli väldigt ledsen om någon slängde/gav bort det jag hade gett. Då visar man väl verkligen att man tycker att det är skräp.

• 2008-08-09
    rosalin skrev 2008-03-10 20:47:27 följande:
    Men hallå, vadå? tror folk att jag säger att något jag får är skräp? Det är en åsikt jag har som jag inte skulle säga högt till mina bekanta. Däremot yttrycker jag mig så här för att folk ska förstå att det är saker jag verkligen inte vill ha. Jag tycker dessutom att det är otroligt ohövligt att slänga sälja eller ge bort något man har fått. Har man fått en sak så har man. Kanske därför jag anser att det är bättre att få bra saker. Skulle aldrig falla mig in att göra mig av med något jag fått. Dessutom skulle jag bli väldigt ledsen om någon slängde/gav bort det jag hade gett. Då visar man väl verkligen att man tycker att det är skräp.
    Precis just därför det är bättre att ge pengar, så kan personen i fråga köpa något hon verkligen vill ha!
    Förstår inte varför man ska tycka det är så jäkla fel..
  • Gable

Sälj prylarna ni får på Tradera eller E-bay och lägg sen pengarna på fotoalbumet. Alla blir nöjda och glada.

• 2008-08-09
    Gable skrev 2008-03-10 20:57:23 följande:
    Sälj prylarna ni får på Tradera eller E-bay och lägg sen pengarna på fotoalbumet. Alla blir nöjda och glada.
    Förutom den stackars mormorn som hälsar på och inte hittar vasen hon gav någonstanns..
  • Gable

2008-08-09 skrev 2008-03-10 21:00:19 följande:

Förutom den stackars mormorn som hälsar på och inte hittar vasen hon gav någonstanns..
    OOOPS! Den slant ur handen på mig när jag sätta ner den på bordet och då gick den sönder...
Svar på tråden varför måste folk ge prylar??