• smörbullen

käna ihop en slant till bröllopet

Jag skulle vilja ha lite förslag till att käna ihop
    en slant till bröllopet själv. Att inte tvunget behöva fråga
    famijen om ett lån.

• Svar på tråden käna ihop en slant till bröllopet
  • smörbullen

Nä det är sant *Nessa*.

Vad menar du med Kuvertavgift...är det typ Kyrka och catering/festlokal i ett?

• Evitas

som dom andra sagt, inte för att va elak, men de e nästan 2 v. så ni får räkna me att bara mat för den tiden blir nästan 1500 för er båda, om ni inte äter väldigt billiga saker.

jag e ju personligen så att när jag e på semester så vill jag inte behöva tänka på pengar...

• smörbullen

Förlåt att jag blev lite sur. Det var absolut inte meningen.
    Jag vill bara få ihop allt. Kanske jag är lite grön på detta med
    bröllop och så. Har aldrig varit gift innan och har väl inte en aning om vad ett bröllop generellt kostar även om man
    inte ska hade så stort.
    Men att man blir tagen som gubben ur lådan tänker mest på *intresserad* var inte vad jag väntade mig.

• smörbullen

Fast som jag har skrivit lite längre upp *Evitas* så har vi även tillgång till mer pengar om det skulle tryta. Men som Nessan sa så ska vi försöka leva med dem pengarna vi har med oss.

• Nessan

Att gifta sig är gratis, det är allt runt omkring som kostar, och det kan man ju faktiskt styra över själv hur mycket eller lite man vill ha. Gift kan man ju ändå bli utan kostnad som sagt!

Det finns flera budgettrådar med massor med bra tips på hur man kan hålla utgifterna nere. Börja med att tänka på vad som är viktigast för er, näst efter att bli gifta. Fotografering för att föreviga det hela kanske? Tänk ut vad era måsten är för försök skala av det som 'kanske vore kul' men som inte känns helt nödvändigt egentligen. Måste ni ha en jättefest, eller räcker det att gå på restaurang med närmaste familjen/vännerna där alla betalar sin egen mat osv?

• Zozo

Alltsa, bara semestern GAR alltsa definitivt med den budget ni har. Ok, det blir ingen lyxsmester men är ni där för att njuta av havet och Nice, behöver man ju faktiskt inte sa mycket annat än mat under tiden.. (Personligen köper jag aldrig vykort och presenter pa turistorter ända)

bröllopet kan ju bli precis hur billigt eller dyrt man gör det. Lägg upp en budget pa hur mycket ni har och se vad ni kan fa ut av slanten. Man maste inte ha sittande middag fôr 80 personer för att gifta sig.

• avil

jag köpte NY klänning på brudbutik för 3200,en aspera.
    Såg andra som hade ett HYRPRIS på 5000!!
    så jag köpte NYTT o billigare än vissa hyrklänningar!

Kuvertavgift menas ofta att gästerna betalar ca 2500 kr eller vad man tycker lämpligt för att komma på ert bröllop.Istället för att ge er presenter.

• miinimonster

Kanske kan komma med några budgettips...? Var ska ni gifta er? Kyrka/borgerligt? Var ska ni ha festen? hur många gäster?

• Nessan

Gaah! Jag hoppas och tror att det var ett skrivfel och du menade avgift på 250!

avil skrev 2008-02-29 10:52:01 följande:
    jag köpte NY klänning på brudbutik för 3200,en aspera.Såg andra som hade ett HYRPRIS på 5000!!så jag köpte NYTT o billigare än vissa hyrklänningar!Kuvertavgift menas ofta att gästerna betalar ca 2500 kr eller vad man tycker lämpligt för att komma på ert bröllop.Istället för att ge er presenter.
  • avil

sen beror det på HUR man vill ha bröllopet!!
    Man måste ju INTE ens ha gäster o inte ha fest eller middag ens.Man KAN gifta sig ändå!!

• smörbullen

Som du skrev Nessan så är ett restaurangbesök inte alldeles främmande. Vi har tankarna på att fixa allt runt omkring först (klänning, ringar, inbjudningsmaterial, namnbyte och hindersprövning,) och sen sätta igång med att boka kyrka när man vet vad allt går på. Men under tiden att äta billigt hemma, tänka på att inte ringa onödiga samtal, sälja saker som ni har sagt här m.m.

Man får förhoppningsvis tillbaka något på skatten.

• avil

haha-ja menade 250 kronor!! typ

OM man alls ska ha fest o hela det där "köret"? det måste man inte!!

• Nessan

En sak bara, ni kan inte byta namn innan ni gift er. Ska ni ansöka om att ta ett nytt namn (1500) är det isf bara en av er som kan byta, den andra får vänta till efter vigseln. Ska du ta hans namn eller han ditt gäller samma dör -det är möjligt först efter vigseln.

Och det är bra att vara ute i god tid med de andra sakerna du nämnde (ringar, trycksaker) för då kan man jämföra olika saker och få till bra priser. Kanske lycka passa på att handla då det råkar vara rea.

Svar på tråden käna ihop en slant till bröllopet