• Sommarbrud 08

Min mamma vägrar prata om bröllopet...

Hej! Har problem med min mamma som ända sedan jag träffade min sambo mer eller mindre vägrat släppa in honom i hennes, "vår" familj så att säga. Vi har varit tillsammans i snart 4 år och vi har känt varandra sedan vi var 15 / 16 år (vi är 34 i dag) Men hon tål inte min sambo utan är direkt otrevlig. Det har gått så långt att han har bojkottat henne och jag förstår honom. För att göra en lång historia kort så ska vi nu då gifta oss. När vi berättade det för henne blev hon inte glad utan sa bara jaha... det var i jul vi berättade men hon har inte nämnt detta en endaste gång efter det. Inte fråga hur det går eller någonting...

Är det normalt?? Är eran mamma intresserad av att delta i planering osv. ALltså min mamma säger INTE ETT ENDA ORD.. jag blir så ledsen när jag tänker på detta så ibland vill jag bara gråta och fråga henne om hon är elak eller om hon gör såhär för att såra mig.

VAd ska jag göra??????

Kram på er alla brudar och blivande brudar. Hoppas att det finns någon som kan ge mig råd ang detta. JAg kanske bara är överkänslig?? Säg i så fall åt mig är ni snäll, så jag inte gör en höna av en fjäder.

• Svar på tråden Min mamma vägrar prata om bröllopet...
  • Sommarbrud 08

Jag tycker också det känns som att de inte bryr sig. När min dotter gifter sig så kommer i alla fall jag att vilja vara delaktig och veta hur hon vill ha det och hur jag kan vara till hjälp. Vill de inte ha min hjälp kommer jag i alla fall att fråga henne hur allt funkar och vara intresserad av hennes livs kanske härligaste dag...

• GetReady

Här är en till som känner igen sig i problemen med sin mamma. Känner att jag inte får någon som helst respons från min mamma när det gäller bröllopet. Vid de tillfällen som hon engagerar sig handlar det mest om hur hon ska se ut på bröllopet. När jag hittade en klänning som jag ville ha och tänkte köpa och frågade om hon ville följa med mig och köpa den och vara smakråd hade hon inte tid för hon hade tänkt att gå till gymmet. Slutade visserligen med att hon följde med ändå men det känns trist att känna att hon inte är så intresserad. Till råga på allt är hon grymt svartsjuk på min blivande svärmor som engagerar sig till tusen i vårt bröllop. Men de chanser som hon själv får att delta tar hon inte. Man undrar ju lite varför...Har funderat på att ta upp det med henne men jag är rädd att det ska påverka själva bröllopsdagen. Vad gör man?

• patti87

gud vad ledsamt :( det är ju lixom mamman som alltid ska finnas där för än ju!! gud vad synd att din mamma vägrar och prata om bröllopet. du är ju hennes dotter, du ska ju gifta dig!!! då borde hon ju hjälpa och komma med massa bra idder !

• jennyfer

Vissa av er har ju rent elaka mammor/svärmödrar!

För er andra som bara har ointresserade diton så prova att berätta hur ni känner. Det kan ju vara så att de medvetet håller sig undan för att inte lägga sig i för mycket och ta över för mycket (det klassiska svärmorssyndromet). Säg att ni vill ha med dem i planeringen. Vem vet, det kanske räcker?

• MadonnaCiccone

Men gud vilka hemska föräldrar ni har!! Jag kan knappt tro mina ögon. Snälla bli inte sådana mot era egna barn! Alla mina sympatier till er som inte fått uppleva kärlek, omtanke o engagemang från de viktigaste personerna i ens liv...

• Marsaphir Marlean

Min mamma låter mig bestämma allt men frågar lite då och då hur det går. Det föredrar jag.

Låter som din mamma verkligen har en anledning att ogilla din kille. Var han otrogen som yngre eller hade han en vild tonårstid som fäste sig så djupt i din mors minne att hon inte kan reda ut det tro?

• 20080301

MIn mamma sydde min klänning och drog ut på det så den var inte klar förrens dagen innan bröllopet fast hon hade ett år på sig. Hon gjorde det dessutom med flit...
    Min mamma sa inte ett ord om bröllopet innan hon gjorde sitt bästa den dagen för att förstöra för mig och hon har inte sagt ett ord om bröllopet nu i efterhand

• Snart fru L

Min mamma är typ tvärt om... Hon är FÖR engagerad och om det hade varit så att hon var engagerad för att hon brydde sig så hade det inte gjort något. Problemet är att hon är engagerad för sin egen skull och ingens annans. Hon tar på sig allas ansvar. Hon ringde mig t ex för någon månad sedan och ljög om att min lillasyste som ska vara tärna är jättestressad över att vi inte hittat tärnklänning ännu. Vi gifter oss i slutet av juli... och till saken hör att min lillasyster inte är stressad över detta...!
    Hon ringer så fort hon kommer på något och frågar om vi har tänkt på det ena och det andra. Till saken hör att jag är ganska strukturerad av mig och planerar väl i förväg och när hon dår förstår att jag redan tänkt på det hon påpekar blir hon sur för att hon inte kan påpeka det för mig. Sen vill hon hemskt gärna vara med och bestämma. Det vore kul om hon kom med goda råd istället för att säga: "JAG tycker att ni ska göra si eller så"
    Hon har till och med förelsagit för våra bröllopsgäster att de kan sova hos oss! Till saken hör att vi ska sova hemma på bröllopsnatten, men i vårt gästrum (som min mamma ska dekorera till bröllopssvit.)
    Anledningen till att hon vill vara med och bestämma är för att om någon berömmer t ex min klänning eller blommor eller nåt så ska hon kunna komma in och säga att det är hennes förtjänst! Så gör hon alltid. Dessutom är det ett sätt för henne att ha total kontroll och att vara säker på att det blir enligt hennes smak så att hon inte behöver skämmas för de beslut ehnnes dotter (jag) har tagit!
    vad göra? Är det någon som har en sån kontrollfreak till mamma som är totalt uppe i sig själv?

• MaddeW

Hej sommarbrud 08!
    Jag skulle inte ha bjudit min mamma om hon inte accepterade min man och var hövlig.
    Kanske skulle hon vara välkommen till kyrkan men inte till middagen.
    Man kan ju då sätta ex tärna/bestman vis brudparet i stället för föräldrar...

• Lillsnufflan

Min mamma säger inte heller något om vårt bröllop. Men i hennes fall är jag rätt säker på att det är för att hon är rädd att jag ska känna att hon lägger sig i. Jag tror att hon tycker det är viktigt att vi får känna att det är VÅRT bröllop. De få gånger jag har frågat henne om något har jag i alla fall fått respons.

• Tant M

Men ååhhh vad mammor kan vara besvärliga! Känner igen en del av det ni skriver här. Jag ska gifta mig i sommar och det blir andra gången för både mig och min sambo. Vi har varit tillsammans i två år och hade icke knystat ett ord om våra planer, utan lät helt enkelt inbjudningarna dimpa ner i brevlådorna hos våra närmaste. Jag hade väl väntat mig en av följande kommentarer från min oftast negativa lilla mamma:

-Men vad ska det vara bra för? alternativt
    -Jag betalar inte en gång till!

Men nej, hon ringde och tackade för inbjudan och bad mig hjälpa henne med klädval osv. Kändes ju såklart bra men inte riktigt "hon" om ni förstår!

Sen när vi träffades så kröp det ju fram då... att det är ju inte TROVÄRDIGT att gifta sig i kyrkan två gånger. Suck! Där kom "min" mamma fram igen precis som jag känner henne. Tur att jag är så gammal och så härdad som jag är.

Jag tror att hon tycker bra om min sambo dock och det är ju en fördel. Hoppas hon sköter sig på bröllopet!

• harthurs

Aaaa vad arg jag blir! Varfor ska mammor vara sa?! Min mamma ar val en blandning av det mesta jag alldeles nyss last.. Orsaken ar val att mina foraldrar ar skilda (12 ar sen) och kan fortfarande inte ens vara i samma rum. Pappa bryr sig inte sa mycket men mamma tal honom inte (vilket hon ofta berattar for mig). Hon ar valdigt glad for min skull och vill inget hellre an att jag ska vara lycklig. Men igar sa hon att hon fasat for den har dagen, mitt brollop alltsa, da hon inte vill vistas i samma rum som min pappa. Jag blev forbannad och sa att ja hoppas att de iaf for EN dag, MIN dag kan grava ner stridsyxan.. Hon later lite nedstamd och bekymrad men kommer samtidigt med ideer och forslag.. maste vara pa min vakt dock sa hon inte tar over allt.. (vore kanske smart iofs eftersom jag planerar ett brollop i Sverige men sitter just nu i Canada..) :)
    Dessutom hade mamma sagt till min syster en dag: Kommer farfar pa brollopet sa kommer inte jag!!
    Jag blir sa trott!! Det har iofs varit valdigt struligt men aaaa! Mamma har inte sagt det till mig an, tror inte hon vagar.. men jag vet att det kommer komma.. Vad sager jag da?! Pappa sa senast idag att farfar raknar med att bli bjuden.. ojoj.
    Det blev mer skrivet an vad jag planerade, sorry for trakig lasning, men skont att skriva av sig!

Sommarbrud08 - jag forstar att det maste va tungt, men om din mamma inte accepterar din man och er vigsel sa har hon ju egentligen ingenting att gora pa ditt brollop. Det ar DIN dag och din mamma verkar inte vara glad for din skull.
    Forsok prata med henne och visa hur ledsen och besviken hon gor dig. Lycka till!

• Englaxx

Huuu jag trodde det bara var min mamma som var lite knepig men ack så fel jag hade tyvärr.

Min mamma har inte ens kommenterat mitt bröllop eller att jag ska gifta mig :(

Varför är dom egentligen som dom är?? Kan det vara så att dom är avundsjuka/svartsjuka för att det är deras döttrar som ska gifta sig, eller vad tror ni det beror på?

• grabbarna

vad ledsamt nej du överragerar inte min mamma halkar in på bröllopet varje gång vi pratas vid, hon får inte veta så mycket då jag vill att hon (alla) ska bli överrssakde men kul att hon är så intresserad

• världens vackraste

Min mamma försökte engagera sig efter bästa förmåga tills förra veckan, då vi berättade att svärmor ska få "äran" att passa vår lilla dotter under efterfesten, så nu vill hon och hennes sambo inte ens komma till kyrkan. Helt sjukt..hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga. det här med bröllop verkar röra upp de konstigaste känslor, fast jag trodde aldrig att det skulle hända oss. Men tyvärr...

• världens vackraste

Min kära mor verkar tyvärr se det som en tävling det här med första barnbarnet..

• GetReady

Mmmm det där med tävling känns igen... Även om jag inte har några barn själv ännu så har jag sett hur min kära mor funkar när hon tävlar om sina första barnbarn med min äldre systers svärmor. Kan ärligt säga att barn inte är ngt jag ser fram emot på det planet... Inser ju att man måste sätta sig ner och prata om denna svartsjuka på våra svärmödrar och mkt annat. Men hur? Hur tar man upp det och vad säger man??? Någon som provat? Får liksom ingen riktig kontakt med min mamma när jag försöker prata känslor. Dessutom är jag livrädd att det på ngt sätt ska förstöra vårt kommande bröllop...

• Sommarbrud 08

Min mamma har fortfarande inte sagt ett ord om bröllopet.. nu har vi precis gjort klar inbjudningskorten som vi lagt ner många timmars arbete på så vi får väl se vad hon säger när hon får inbjudningskortet...

Känns jävligt tråkigt men samtidigt har jag bestämt mig för att fokusera på de som tyvker det är roligt med bröllopet och OM mamma säger ett ont ord så kommer jag att upplysa henne om att de som kommer till vårt bröllop gör det för att de vill. Ska hon sitta och sura behöver hon inte komma men å andra sidan kommer det att vara jättejobbigt om hon väljer att INTE komma. Då kommer jag att bli väldigt ledsen men blir det så så blir det.

Svar på tråden Min mamma vägrar prata om bröllopet...