• Sommarbrud 08

Min mamma vägrar prata om bröllopet...

Hej! Har problem med min mamma som ända sedan jag träffade min sambo mer eller mindre vägrat släppa in honom i hennes, "vår" familj så att säga. Vi har varit tillsammans i snart 4 år och vi har känt varandra sedan vi var 15 / 16 år (vi är 34 i dag) Men hon tål inte min sambo utan är direkt otrevlig. Det har gått så långt att han har bojkottat henne och jag förstår honom. För att göra en lång historia kort så ska vi nu då gifta oss. När vi berättade det för henne blev hon inte glad utan sa bara jaha... det var i jul vi berättade men hon har inte nämnt detta en endaste gång efter det. Inte fråga hur det går eller någonting...

Är det normalt?? Är eran mamma intresserad av att delta i planering osv. ALltså min mamma säger INTE ETT ENDA ORD.. jag blir så ledsen när jag tänker på detta så ibland vill jag bara gråta och fråga henne om hon är elak eller om hon gör såhär för att såra mig.

VAd ska jag göra??????

Kram på er alla brudar och blivande brudar. Hoppas att det finns någon som kan ge mig råd ang detta. JAg kanske bara är överkänslig?? Säg i så fall åt mig är ni snäll, så jag inte gör en höna av en fjäder.

• Svar på tråden Min mamma vägrar prata om bröllopet...
  • hondafreak

Min mamma gillar min sambo, men hon är lite speciell.
    Vi tar det med ett gapskratt att hon säger såhär när vi talade om att vi ska gifta oss ; Men ska det verkligen vara NÖDVÄNDIGT ???? Hon är väldigt ekonomisk. hon har inte nämnt det en enda gång sen vi talade om det .
    Svärmor sa bara JAHA !, wow kul alltså, hon gillar inte att han flyttade till mig.....hon har iaf nämnt det en gång fter att hon fick reds på det.
    Ingen av dem är involverade i planerna överhuvudtaget.
    Ni som har råkat illa ut med mammor svärmödrar, försök att inte ta så illa vi er! Lätt för mig att säga, jag vet, försök att inte ta med dem i planerna om de vill styra och ställa för mycket. Det är ert bröllop. Stå på er !!!

• ohlala

min pappa är lite sån, vill inte hjälpa till med praktiska saker och sånt osv
    måste vara jättejobbigt med ens mamma att vara sån...
    min svärmor däremot kan jag reta mig på med henne kommentarer om allting, dyra telefonräkningar (vi betalar dem) och hur vi tänkt med det där och det där och det där och skall lägga sig i osv.

• förlovad julafton 2007

Det verkar som om du blir ledsen av att din mamma inte tycks bry sig men hon kanske bara inte vet riktgt vad hon ska säga eller om hon är ivägen. Min mamma är lite rädd för att ta över och vara påträngande och håller sig därför i bakgrunden vad gäller bröllopsplaner tills jag frågar henne.

Såklart kan det vara så att hon inte vill att ni ska gifta er men det kan ju vara något annat som ligger bakom också. Det kan ju vara så att hon känner av att din m2b har tagit avstånd och är ledsen för det även om det nu är hennes fel inledningsvis. Jg tycker inte att du ska bojkotta din egen mamma. Lös situationen innan det hela blir för stort och ohanterligt.

Det kanske kan vara skönt för dig att berätta för henne att du vill att hon ska vara glad för din skull och att hon ska fråga dig om planerna, hjälpa till eller följa med som smakråd (precis som någon annan skrev tidigare här) men att du kommer gifta dig oavsett vad hon tycker om din kille. Kanske kan det bli en vändpunkt för er relation om ni pratar igenom vad som varit och lägger onda ord bakom er och börjar om på nytt.

Lycka till

• JohanoCissi

Min svärmor är hemsk när det gäller bröllopet. Hon följde med mig andra gången jag provade klänningar och hade bara 2 kvar att välja mellan. Då säger hon "du ska väl int ha den där?" Jag svarade "vet inte, har inte bestämt mig. Nåt problem eller". Hon svarade "nej, men jag tycker faktiskt att den är FUL". Blev jag ledsen eller vad? Kunde ju inte säg så mycket iom att personalen var där, men tänk om jag hade valt den klänningen. Kul att veta att svärmor tycker den var ful.

• mysifer

min mamma, eller båda mina föräldrar, tycker om min sambo så det har vi inga problem med. men jag har slutat nämna bröllopet för hon verkar inte vilja prata om det överhuvudtaget..nu är det två år kvar så jag vet inte om det blir annorlunda när det närmar sig men jag har ändå blivit lite besviken på hennes reaktioner. hade varit kul att kunna prata om vad jag har köpt och sådär men jag säger helt enkelt inget alls även om vi planerar för fullt redan nu.

• Astriden

säkert någon som skrivit detta innan..
    Fråga din mamma varför hon beter sig på detta sätt?

• Sommarbrud 08

Tack alla för ert stöd! Vi har pratat om detta men hon tycker inte att hon gör något fel. Hon blir väldigt "martyr" när man pratar med henne. Alla är emot henne och hon är snäll och trevlig och socila. Det är fel på de andra... min sambos mamam är jättetrevlig och har behandlat min mamma väldigt trevligt. Ändå behandlar min mamma även henne dåligt. Jag förstår inte henne och sist vi pratade om detta så blev vi osams. Men det var innan bröllopet och därför så har jag knappt orkat med att prata med henne mer om detta. Vi har tom bytt datum på bröllopet och det vet hon inte ens om...

Åter igen tack för alla sympatier! Men det är väl bara att acceptera och jag tar absolut min sambos parti mot henne...

• fridaa

Hej! Förstår att det känner dig ledsen. Man vill ju att ens mamma ska bry sig, iaf försöka.
    Jag har inte problem med min mamma utan det är min sambos föräldrar. De e skilda men har bra kontakt med varandra iaf. Det är ingen av de som intresserar sig det minsta för vårat bröllop. Jag har flera gånger försökt att komma in på vårt bröllop när man har pratat med de. Men de verkar inte snappa på det.
    De är annars trevliga o pratiga. Men de frågar inget o bröllopet. O jag blir mest irreterad över att det känns som om de inte bryr sig om sin son, min sambo. Det är ju faktiskt deras enda son som ska gifta sig, och det gör man bara en gång!
    Jag vet inte om det beror på att de båda är skilda och inte direkt har någon egen partner..
    Men jag tycker att det e så super trist!

• 2aug08

Varken mina eller sambons föräldrar är jätteintresserade av bröllopet. Mamma har sagt ngt nångång och pappa har frågat hur vi hade tänkt oss en gång. svärföräldrarna nämner ingenting om man inte säger ngt förutom att hon ville baka kakorna till kaffet.

• fridaa

Varför gör de så egentligen? Det e som de inte bryr sig!

Svar på tråden Min mamma vägrar prata om bröllopet...