• delamotte

Hur göra inbjudningskort själv?

hej på er!

Jag skulle behöva tips på hur man kan göra fina inbjudningskort, häften mm själv??

VAR får man tag i fina papper, material mm?
    VAD kostar det ungefär per kort?
    TIPS för att få det billigare men ändå snyggt?
    är det MYCKET billigare att göra själv än att köpa färdiga?
    VILKA affärer? vi har panduro och timarri i växjö
    Har ni några BILDER att visa? :D

Tack för hjälpen!
    Kram!

• Svar på tråden Hur göra inbjudningskort själv?
  • Sara Cervall

Vi har vårt bilder på våra inbjudningskort i fotoalbumet. Du får gärna titta om du vill.
    MVH Sara

• Piggelinlover
    Goldensea skrev 2008-02-21 19:27:00 följande:
    Tack tack. :)Poststämpeln? Jag köpte frimärken som är självhäftande och adresserna skrev jag ut på adresslappar som även de var självhäftande.
    Såg det, men posten stämplar ju alla kort och brev med en stämpel...fäster den på cellofan?
    Tänkte bara hur du gör med den??
    jag funderar på om man kan gå till ett postkontor alt ringa och höra hur man ska göra?
  • Goldensea
    Piggelinlover skrev 2008-02-21 20:35:30 följande:
    Såg det, men posten stämplar ju alla kort och brev med en stämpel...fäster den på cellofan?Tänkte bara hur du gör med den??jag funderar på om man kan gå till ett postkontor alt ringa och höra hur man ska göra?
    Det har jag inte tänkt på alls. Däremot verkar alla inbjudningar ha kommit fram. Även de till grannländerna.
  • prinsessan no1

Har köpt allt till inbjudningskorten på Panduro. Stämplar, sidenband, pärlor, tjocka papper, tunna papper m.m. Men bästa av allt är den otroligt inspirationsgivande boken som de säljer där som heter "Den stora festen Designa ditt bröllop". Köpte den men den finns också som blädderex så man behöver inte köpa utan kan kika i den med gott samvete för råd och tips. Lycka till!

• disney

Jag gjorde mina själv och panduro är ju en jättebra affär att handla material på, billiga och ganska stort och bra utbud.
    Har lagt in mitt inbjudningskort i galleriet, kika gärna...

Priset per kort är svårt att säga eftersom det beror på om man har ngt sedan innan och hur många stämplar man behöver köpa, jag köpte 3 av dom 4 på framsidan och då kostar det lite mera men det går ju att enkelt göra ett snyggt kort med en stämpel, en färgdyna och 1-2 sorters papper.
    Jag kollade på kort hos kortmakaren och jämfört med det så tror jag att det blev halva priset men sedan kan man ju köpa 10-pack på bokaffären och då blir det ju billigare....

Lycka till!!!

• Augustibruden 2008

Jag fick en inbjudan i förrgår i ett cellofankuvert o posten hade ej stämplat utan bara kryssat m en bläckpenna!
    (frimärket var ett klistermärksporto)

• Fru Hennerdal

Oh...räknade på vad våra kort har kostat minst 40 kr/kortet, inkl. porto. Hade nog varit mycket billigare att beställa tryckta kort, men jag tycker om känslan att få lägga ner lite omsorg på inbjudan.

Bilder finns i vårt galleri.

• Waersta

Bild på mina finns i galleriet. Enkla och fina.

• delamotte

Hej!

Tack för tipset!! Jättefina kort tycker jag!! Hur gjorde du?? vart köpte du papper och material? vad kostade det? Teckensnitt?
    tacksam för din hjälp :)

Waersta skrev 2008-02-26 10:51:30 följande:
    Bild på mina finns i galleriet. Enkla och fina.
  • delamotte

Det går ej att komma åt ditt galleri.... du kanske har gjort ngt i inställningarna??

Fru Hennerdal skrev 2008-02-26 10:50:45 följande:

Oh...räknade på vad våra kort har kostat minst 40 kr/kortet, inkl. porto. Hade nog varit mycket billigare att beställa tryckta kort, men jag tycker om känslan att få lägga ner lite omsorg på inbjudan.Bilder finns i vårt galleri.
  • delamotte

Du har ingen bild att visa? :)

prinsessan no1 skrev 2008-02-22 23:47:18 följande:

Har köpt allt till inbjudningskorten på Panduro. Stämplar, sidenband, pärlor, tjocka papper, tunna papper m.m. Men bästa av allt är den otroligt inspirationsgivande boken som de säljer där som heter "Den stora festen Designa ditt bröllop". Köpte den men den finns också som blädderex så man behöver inte köpa utan kan kika i den med gott samvete för råd och tips. Lycka till!
  • Waersta

Jag har köpt pappret på panduro, kan heta Majestic, minns inte just nu. Själva kortet är gjort av stora tjocka papper som jag sedan skurit ut i rätt storlek.

Kan de ha kostad 5-600:- sammanlagt, utan porto.

delamotte skrev 2008-02-26 11:56:06 följande:
    Hej!Tack för tipset!! Jättefina kort tycker jag!! Hur gjorde du?? vart köpte du papper och material? vad kostade det? Teckensnitt?tacksam för din hjälp :)
  • Fru Hennerdal
    delamotte skrev 2008-02-26 11:56:38 följande:
    Det går ej att komma åt ditt galleri.... du kanske har gjort ngt i inställningarna??
    Oj! Ja nu har jag justerat så att mitt galleri är tillgängligt.
  • Med magen i vädret

Hej!

Vi köpte många av våra papper på Skapa och kuvert från Åhlens Orning och Reda tror jag de heter. Finns lite var stans med olika fäger och modeller. Vi fick mycket beröm.
    Om jag hinner ska jag försöka lägga upp en bild på vårt kort, ej fotat det än.

För ca 25 kort la vi runt 300 kr tror jag exkl porto. Sen hade jag skärverkyt och Photoshop/indesign i datorn, där vi fixade korten.

www.skapahobby.se

• delamotte

Lite till frågor:)

Men hur har du gjort så att pappret är ros på insidan och vit på utsidan? var det så när du köpte det?

och hur har du gjort med sidenbandet, köpte det själv i en tygaffär? eller satt de på pappret redan?

den där "etiketten" du använt till att fästa sidenbandet, var har du köpt det? kan man köpa sådana färdiga??

många frågor :) men bara för att du hade ett så fint kort...

Waersta skrev 2008-02-26 12:58:00 följande:
    Jag har köpt pappret på panduro, kan heta Majestic, minns inte just nu. Själva kortet är gjort av stora tjocka papper som jag sedan skurit ut i rätt storlek.Kan de ha kostad 5-600:- sammanlagt, utan porto.
  • Waersta

Det rosa pappret, är ett rosa papper som jag klippt ut i rätt storlek. Inget var färdigt när jag köpte grejerna, allt är köpt försej. Vårat monogram är även det gjort på papper och sedan klistrar på ett annan papper som jag sen klistrat fast på sidenbandet.
    Sidenbandet är köpt i en syaffär.

delamotte skrev 2008-02-27 14:37:52 följande:
    Lite till frågor:)Men hur har du gjort så att pappret är ros på insidan och vit på utsidan? var det så när du köpte det?och hur har du gjort med sidenbandet, köpte det själv i en tygaffär? eller satt de på pappret redan?den där "etiketten" du använt till att fästa sidenbandet, var har du köpt det? kan man köpa sådana färdiga??många frågor :) men bara för att du hade ett så fint kort...
  • Cissit

Jag tror faktiskt våra kort blev rätt mycket dyrare än att köpa kort..och då tycker inte jag att jag har köpt några extravaganta saker till korten ändå :/

• Fröken förväntan

Min kort blev skitbilliga Något annorlunda men jag gillar dem... finns i mitt galleri.

Jag köpte dubbla julkort på IKEA. Det var rea så jag fick 60 kort+kuvert för 15 kronor! Sedan klädde jag in dem i tyg, gick åt 1 m som kostade 70 kr. Till "tvättlappen" gick det år ett vanligt vitt skrivarpapper. Pappret som jag gjort inlagan av kostade 49:-/10 ark och guldhjärtat som jag har fäst den med kostade 39:-/100 st.
    ...summa sumarum 3,50:-/st, exklusive porto!

Jag är smålänning kan tilläggas

Svar på tråden Hur göra inbjudningskort själv?