• delamotte

Hur göra inbjudningskort själv?

hej på er!

Jag skulle behöva tips på hur man kan göra fina inbjudningskort, häften mm själv??

VAR får man tag i fina papper, material mm?
    VAD kostar det ungefär per kort?
    TIPS för att få det billigare men ändå snyggt?
    är det MYCKET billigare att göra själv än att köpa färdiga?
    VILKA affärer? vi har panduro och timarri i växjö
    Har ni några BILDER att visa? :D

Tack för hjälpen!
    Kram!

• Svar på tråden Hur göra inbjudningskort själv?
  • tolonta

Det kan bli mycket billigare att göra själv, om man väljer rätt grejer...

Ett enkelt, snyggt kort skulle man kunna göra genom att köpa "halvfärdiga kort", dessa finns på flera ställen men t.ex. www.cchobby.se Finns också på Panduro. www.mattonbutiken.se har också en hel del....

Kolla efter snygga sätt att dekorera med band och pappersgrejer, som inte behöver bli så dyrt. Och inlaga med inbjudningstexten kan skrivas ut på datorn och klistras in.
    Letar du runt bland trådarna här kan du säkert få litet tips. Panduros hemsida har litet idéer (under Tema - Bröllop)... Annars kan du säkert få hjälp i Panduro-butiken också.

Se också till så att det färdiga kortet i kuvert och med ev. infroblad inte väger över 20 g - i så fall måste du ha dubbelt porto när du skickar.

Mina inbjudningskort har inte skickats ut än, och innan det har gjorts så lägger jag inte upp bild... Men mina var inte helt billiga att göra, men de är precis som jag ville ha dem...

• vintergården

hallå!

Jag har tagit lite grövre papper (A4) och vikt i tre delar.
    Ett tunnare papper med texten, klippt (krussax) ett A4 i tre delar och tejpat med dubbelhäftande tejp.
    Vikt ihop och runt om har jag satt en gördel med två silverhjärtan på (glitterlim)
    Ska försöka att ta kort o lägga i mitt galleri.

Ska även göra likadant med kyrkoprogrammet med skillnad att gördeln sitter fast och är öppningsbar, men kvällsprogrammet blir ett A4 vikt som ett A5 med ett tunnare papper i.

Har köpt endel på Panduro med det styvare/grövre pappret i vår bokhandel.

Lycka till o förstår du inte så hör av dig
    Kram

• Piggelinlover

Jag har en bild i mitt galleri
    Kommer att köpa konvolutkuvertet ifrån mattons, resten köper jag från en pappersaffär i Linköping.
    Tror att varje kort kan gå på ngt mellan 15-30:-/st, beror på vad exakta slutvikten blir på om jag behöver dubbelt porto...

kram

• postchaffisen

Vi gjorde våra själva. O självklart blev det billigare men det går åt såå fett med tålamod o ork osv. Skulle rekommendera alla att köpa istället.

• mazaba

JAg köpte bruna A4 papper på panduro vek de i mitten, på insidan klistra jag ett A5 som jag klippte ner lite o skrev infoblad o klistra fast uppe på det bladet klistra jag sen själva inbjudan också A5 format fast klippt med mönster sax runt om. På framsidan klippte jag ut två hjärtan i två olika färger o klistra fast, o en lite lapp som vi skrev vi gifter oss. Kolla gärna in i mitt galleri. Allt matrial till 35 inbjudningar + kuvert gick på 600 kr och då gick inte allt matrial åt som jag inhandla.

• Troll-P

Ett tips är faktiskt att prata med ett tryckeri. De har massor av papper som kan skäras till och vikas i rätt storlek. De har även massor av kuvert. Garanterat mer personligt och billigare än hos någon som säljer bröllopskort. Ni kanske kan köpa via någon som har firma så ni slipper momsen?

Gör det inte komplicerat - enklare är oftast även snyggare.

Billigare att göra själv? Inte i vårt fall... Men säkert för många.

• Nabben
    mazaba skrev 2008-02-19 14:48:26 följande:
    JAg köpte bruna A4 papper på panduro vek de i mitten, på insidan klistra jag ett A5 som jag klippte ner lite o skrev infoblad o klistra fast uppe på det bladet klistra jag sen själva inbjudan också A5 format fast klippt med mönster sax runt om. På framsidan klippte jag ut två hjärtan i två olika färger o klistra fast, o en lite lapp som vi skrev vi gifter oss. Kolla gärna in i mitt galleri. Allt matrial till 35 inbjudningar + kuvert gick på 600 kr och då gick inte allt matrial åt som jag inhandla.
    Ditt galleri syns tyvärr inte. Du kanske inte har kryssat i att det ska vara synligt under "inställningar" på din sida?
  • mazaba

någon som kan kolla nu o se om ni kan se korten

• Nabben
    mazaba skrev 2008-02-19 15:59:11 följande:
    någon som kan kolla nu o se om ni kan se korten
    Ja nu syns dem! Fin-fina
Svar på tråden Hur göra inbjudningskort själv?