• delamotte

Hur göra inbjudningskort själv?

hej på er!

Jag skulle behöva tips på hur man kan göra fina inbjudningskort, häften mm själv??

VAR får man tag i fina papper, material mm?
    VAD kostar det ungefär per kort?
    TIPS för att få det billigare men ändå snyggt?
    är det MYCKET billigare att göra själv än att köpa färdiga?
    VILKA affärer? vi har panduro och timarri i växjö
    Har ni några BILDER att visa? :D

Tack för hjälpen!
    Kram!

• Svar på tråden Hur göra inbjudningskort själv?
  • stinakina

Jag gjorde våra inbjudningar själv! Håller på för fullt med festprogram och vigselprogram nu..

Jag gjorde på enklast möjliga sätt, jag vek ett tjockare brunt papper på mitten, klippte med tandad sax ut inbjudan (vanligt kopieringspapper) klistrade fast detta på insidan med spraylim.
    På framsidan klöpp jag med tandad sax ut en fyrkant(från ett rosa tjockare papper) där jag stämplat "vi gifter oss" limmade fast den, och sen snittade jag med rakblad rakt igenom, trädde ett rosa organzaband igenom och knöt i hop det hela med en rosett!

Kommer att göra lika med programmen, men där kommer jag att snitta i ryggen, trä bandet igenom och knyta ihop alla sidorna med en rosett "där bak"....

Bild på våra inbjudningar finns i mitt galleri!!

• Tus

Det finns exempel på enkla inbjudningskort i mitt galleri.
    Har inte beslutat vilket vi ska ha ännu. Men håller med om att det enkla oftast är det snyggaste.

• bruden08

Mina inbjudningskort finns i mitt bildgalleri, du får gärna kolla om du vill.

• Goldensea

Jag fastnade helt för att göra mina egna kort och gick upp i det totalt i början. Har köpt materialet på olika ställen. Mest på panduro i Stockholm. Just nu är dock favoriten papperiett i Helsingborg för de har verkligen hjälpt mig att hitta rätt nyans (det låter fånigt men ack så viktigt) på pappret i inbjudningarna och mina coola kuvert. :)

Bilder finns i mitt galleri.

• konichiwa girl

Jag tycker att det är skitkul att pyssla, men eftersom det är en del att göra valde jag att göra det ganska enkelt. Det är rätt läckert med alla som limmar på fyrkanter och grejer, men jag orkade inte hålla på med sådant.

Så jag utgick från två olika papperssorter, en kartongpapp och ett tunnare, strukturerat linnepapper i cremevitt som går att skriva ut på. Kartongpappret stämplade jag och embossade i guld. Inlagan printade jag ut i min bläckstråleskrivare. Sedan gjorde jag hål i ryggen med en enkel håltagare och band ihop med ett tunt sidenband - färdigt!

Mina papper köpte jag på en helt vanlig bok- och pappershandel i Bokiakedjan. Där köpte jag också stämplar och embossingpulver. Jag skulle vilja säga att det enklaste sättet att få en fin inbjudan är faktiskt en snygg grafisk profil! Det räcker faktiskt med det och ett fint papper som man skriver ut på. Man behöver inte hålla på med band, klipp-och-klistra, embossing och andra effekter. En del av inbjudningarna skickade vi faktiskt bara ut själva inlagan.

Du kan se våra inbjudningar i mitt galleri.

• Piggelinlover
    Goldensea skrev 2008-02-19 22:42:38 följande:
    Jag fastnade helt för att göra mina egna kort och gick upp i det totalt i början. Har köpt materialet på olika ställen. Mest på panduro i Stockholm. Just nu är dock favoriten papperiett i Helsingborg för de har verkligen hjälpt mig att hitta rätt nyans (det låter fånigt men ack så viktigt) på pappret i inbjudningarna och mina coola kuvert. :) Bilder finns i mitt galleri.
    Supersnygga inbjudningar...
    Måste bara fråga, hur gör du med poststämpeln??
    vet inte hur jag ska göra med mina, stämpeln går väl inte att stämpla på cellofanpåsen??
    //Piggelin
  • Troll-P

Måste också ge lovord till Papperi-ett i Helsingborg. De är otroligt hjälpsamma! De har även en hel del exempel på just bröllopsinbjudningar: www.papperi-ett.se

• värmlandsbruden

Jag gjorde våra inbjudnigkort själva! Vi hamnade på ca 20kr styck med porto o kuvert! Jag använde en "gammal" oanvänd tapetbård(kortets utsida) som jag fäste på ett rosa papper(kortets insida). Kanterna klippte jag med mönstersax. Texten skrev jag själv med en mörkbrun penna. Köpte stämplar och guldbrun stämpelfärg som jag stämplade kanterna med. Vek ihop och knöt runt ett bastband med rosett!
    Det finns bilder i mitt galleri!
    Tyck gärna till!

• Tit

Värmlandsbruden, jag tycker de var jättefina, gillar speciellt att vikflikarna inte är lika breda så öppnngen inte är i mitten!

• Goldensea
    Piggelinlover skrev 2008-02-19 23:47:52 följande:
    Supersnygga inbjudningar...Måste bara fråga, hur gör du med poststämpeln??vet inte hur jag ska göra med mina, stämpeln går väl inte att stämpla på cellofanpåsen??//Piggelin
    Tack tack. :)

Poststämpeln? Jag köpte frimärken som är självhäftande och adresserna skrev jag ut på adresslappar som även de var självhäftande.
Svar på tråden Hur göra inbjudningskort själv?