• Brassen

Kuvert avgift?

Hej

Jag har länge funderat på hur man ska göra med detta. Jag å min fästman bor i en liten lägenhet och har i princip allt vi behöver. (Vill inte ha 10 brödrostar i present) Därför har jag funderat på om man kan ta ut en "avgift" av gästerna som kommer på middagen. Det kommer att kosta ca 500 kr/person för maten.

Tänkte att man kanske kan skriva på inbjudan att man hellre tar emot ett "bidrag" till bröllopsresan än en present.

Hjälp mig.. hur skriver man detta på ett bra sätt, utan att det låter som om man "tar betalt" och hur mycket är det lämpligt att ta?

Tack på förhand

• Svar på tråden Kuvert avgift?
  • malous

Tycker personligen inte att det är att anpassa sig utan att man automatiskt bryr sig om de man tycker om och vill att de ska må bra. Jag ser ingen generell trade-off mellan deras och mitt välbefinnande i en sådan liten fråga. Kanske är det för att jag inte är en sådan person som gått och laddat för Bröllopsdagen i hela mitt liv utan mer ser det som en kick-off för äktenskapet, vad vet jag.

Jag tycker faktiskt inte att det är mer än rätt att de tar med sig ngt, det tycker jag känns rätt sniket faktiskt. Jag tror naturligtvis att vi kommer att få presenter (och jag skulle ge själv) men jag ser det inte som ngn rättighet för mig och skyldighet för dem.

Vem har sagt ngt om att du inte skulle komma till himlen utan välgörenhet? Jag har läst så mkt internationell politik att jag betvivlar hela välgörenhetsbiten. För att inte tala om hur mkt jag betvivlar himlen.

lycklig78 skrev 2008-01-18 14:39:23 följande:
    Visst, livet handlar om att anpassa sig! Till och med på sin egen bröllopsdag enligt vissa i forumet.Vadå inte våra pengar? Det är väl inte mer än rätt att gästerna tar med en present och vill man inte ge bort sin present till välgörenhet så tror jag nog man kommer till himlen ändå Alla tycker vi olika om detta och det är intressant att läsa allas åsikter.
  • Fröken Figo

Vi kommer inte be gästerna betala nånting. Vi bjuder på allt och så gör vi alltid om det är fest.

En liten tanke från min sida: jag tycker enkla bröllop kan vara jättefina! Naturnära bröllop med hemlagad mat, en egen tårta, nån violinist... behöver inte kosta så mkt för att få det fint. Ni som tänker be om kuvertavgift, har ni inte tänkt göra nåt enkelt och fint ist? Och stå för kostnaderna?

Själv är jag inget fan av kristallkronor, marängbrudklänningar osv (vi gifter oss på landet)

• tolonta

Är ni helt 100 % säkra på att alla av era gäster vill ge er pengar i present? I så fall är det ju bara att önska sig pengar. Det jag är emot är att man sätter en summa på hur mycket man tycker att folk ska ge i present, en kuvertavgift...
    Skriver man pengar (och gärna att man specificerar upp vad man vill använda pengarna till) på önskelistan så har man fortfarande gett sina gäster en möjlighet...

Angående välgörenhet så är certifiering som sagt en idé. Det görs ju vid flera begravningar, att man säger att "istället för blommor så tänk på cancerfonden" eller dylikt. Och på de begravningar jag har varit har då prästen kunnat läsa upp vilka som har gjort inbetalningar. Systemet finns alltså redan...

lycklig78 skrev 2008-01-18 10:23:23 följande:
    Det är vår dag och är det någon som skulle tycka att det är fel att önska sig pengar så behöver dom faktiskt inte komma. Jag VET att mina vänner och släkt tycker detta är helt ok. Dom har bett om att få betala sin mat ist för present eftersom de tycker det är svårt att veta vad de ska köpa. Vi har allt vi behöver.Att sätta in pengar till ett välgörande ändamål låter ju ptroligt ädelt och fint, men så rika är vi faktiskt inte, och hur många skulle vara ärliga och göra det???
  • 26juli2008

Jag håller med de som anser att måste man ta en kuvertavgift av gästerna för att kunna hålla det bröllop man håller, kanske man ska fundera på att ha ett enklare bröllop!

Vi ska äta på en herrgård, för jag känner att till min bröllopsdag vill inte jag vara den som har lagat maten. Då det blir rätt dyrt har vi valt att bara bjuda de närmsta, dvs föräldrar, syskon och mor-och farföräldrar. Vi har råd att bjuda vänner, men känner att vi vill lägga pengarna på annat. I stället ska vi ha en fest för vänner 2 veckor efter bröllopet och då bjuder vi på hemlagad mat och dryck. Vi kräver ej heller present, varken av familj eller vänner. Det är vi som har valt att gifta oss, och därför ska det inte kosta för dem andra!

• lycklig78

Malous: Det med himlen var ett skämt

Du får gärna tycka att jag är sniken. Det rör mig inte i ryggen.

• malous

Jag diskuterade inte dig som person eftersom jag inte känner dig. Jag diskuterade ett beteende.

lycklig78 skrev 2008-01-23 17:56:17 följande:
    Malous: Det med himlen var ett skämt Du får gärna tycka att jag är sniken. Det rör mig inte i ryggen.
  • Joakina

Vi har inte tänkt flasha på med nåt super-kunga-bröllop men hur man än vänder och vrider så kostar det ju en hel del. Som ni alla vill så är det ju en oförglömlig dag vi pratar om, ett minne för livet, som inte kommer att kunna få ogjort eller kunna ändra i efterhand.
    Kuvertavgift eller ej.... Maten är ju den stora delen av ett bröllop (om man nu inte låter ringen vara den dyraste) och har man en stor vänskapskrets och en stor släkt så blir ett ju ett par "papp" för att ingen ska behöva gå hungrig.
    Jag har svårt att tänka mig att någon av er som bjuder på hela kalaset förväntar er att inte få några presenter... kanske finns det nåt undantag... Men självklart tar man med sin en present till ett bröllop... om inget annat anges. Vem skulle våga annat?
    Kostnad för present eller kostnad för deltagande? Skillnaden är ju i grund och botten ingen alls. Pengar som pengar. Samma gäller att önska sig till bröllopsresan.... alltså??? vad är skillnaden? De som inte vill ge till resan kan avstå brölloppet. De som inte vill betala kuvertavgift kan avstå brölloppet.... men för att vara säker på att gästerna kommer så ska det vara gratis! Gratis är ju gott, som alla vet.
    I vår vänkrets så har vi ordnat jämna födelsedagar och betalat för evenemanget. Tänk om det inte fanns organiserade människor som såg till att det hände saker som förde oss tillsammans. Jag har inte stött på en enda som misstyckt i kostnadsfrågan bara summan är rimlig.
    De som klagar mest är ju oftast de som aldrig ordnar nåt sånt... och då tycker jag att man ska vara tyst.
    Nu kanske det är är en statusfråga.... för vissa är brölloppet nåt som man måste bjuda på ... kanske bräcka någon annan ... kanske kan man inte sänka sin ribba utan vill verkligen ha det bröllop man drömt om i alla år (ivarjefall som kvinna)... för andra är det en festlighet där man vill att gästerna ska ha lika roligt som en själv. Vi tillhör den sistnämnde. Det är inte bara våran dag (även om det självklart är vår högtid) utan det är även ett minne att dela med våra gäster, att prata om i framtiden.
    Vi kommer ta kuvertavgift och känner oss trygga i det valet. Det är lätt att klanka ner på de som väljer att ta ut en kuvertavgift då man själv kan låta sedlarna segla iväg ur plånboken. Det är ingen som klankar ner på de som bjuder på hela kalaset. Varför?
    Sedan ska även nämnas att många sparar i fler år för att få sitt drömbröllop. Bra jobbat säger jag! Önskar jag hade lite av det jag med... Men vi är impulsiv och vill leva i nuet. Skulle aldrig kunna tänka oss att börja spara nu för nåt som ska hända omm 2-3-4 år. Vem vet om man lever då?
    Nu blev det här långt och lite svamligt och många stöter sig säkert i mitt inlägg. Men alla får vi tycka olika.... vilket gynnar bröllopsindustrin
    Men jag hoppas att ni som ska ta kuvertavgift inte känner er sämre. För det är inget att skämmas för. Det finns mer som pengarna ska räcka till.... inte bara en enda dag. Även om den är HYSTERISK viktig...

• lycklig78

Malous: Det är svårt att inte ta åt sig som person när du hänvisar till mina inlägg. Men vi glömmer det. Vi tycker helt enkelt olika.

Joakina: Kunde inte sagt det bättre själv. Det blev långt, men det var så rätt.

• Kärlek ger näring åt själen

Vi bjuder våra gäster men har sagt att det är endast för de närmaste.. För att hålla kostnaderna nere men även för att vi inte är några extravanta människor som måste stå i centrum. På så sätt så känns det som om de som kommer vill glädjas med oss.

Jag kanske ska tillägga att vi har ingen som hjälper oss. Utan vi har hellre valt att leva "lite" fattigare och sparat in på semester m m för att kunna göra detta.

Vi/Jag räknar inte med att få presenter utan ser hellre att de kommer och gläds med oss. Vill de ge oss något Fine.. Men det är inget krav.. (Obs bör tillägga jag är likadn oavsett högtid.. tanken bakom som räknas).. Jag har blivit emotsagd av släktingar som ifråga satt om vi verkligen har RÅD med att gifta oss.. min komentar på detta var " Ja vi har sparat och vi kommer att hålla det inom de gränser vi har satt upp.. Även om det innebär en mindre tårta istället för en stor 4 våningstårta m m..

Vill man tabetalt för kuvert är det upp till dem.. För så länge ER dag blir som ni tänkt..

jag har to m hört folk som bjudit folk på resturang för istället för den tradtionella bröllopsmiddagen och sagt till gästerna att själva betala sin mat. Det är också ett sätt. För då kan var o en ta det de själva vill och känner att de har råd med.

• pannkaka

Oj viken diskussion det varkar ha blivit här... hmmm

Tycker det är hemskt att läsa om att vissa tycker att det är fult och ja jag vet inte allt alla tycker om att be gästerna betala för sin mat istället för att köpa present, och att det är detsamma som att KRÄVA en present... Håller med om någon tidigare talare...Vem vågar komma UTAN present till ett bröllop? Inte då jag.
    Jag skulle heller aldrig tycka så mycket om andras bröllopsplaner...alla gör som man vill och jag skulle bli galen om någon försökte trycka ner mig och ifrågasätta mina värderingar och beslut.

Så nu undrar jag: Ni som tycker det är dåligt med kuvertbröllop...Om Er bästa väninna skulle ha ett sådant av någon anledning...skulle du/ni då tacka nej och vägra gå? Har ni samma värderingar då?

jag har varit på ett kuvertbröllop och det var såå skönt att slippa ränna runt och leta present i panik för att man inte vet vad de vill ha/tycker om osv...Det är ju nog stressigt att hitta kläder

Vi står för vårat bröllop själva men jag tycker absolut inte det är något som helst fel med att välja motsatsen. Isåfall tycker jag det är värre att kräva att mamma och pappa/ svärföräldrar ska stå för kalaset...eller ett fett banklån. (jag menar inte detta mot någon personligen ifall någon har skrivit att de gör på det sättet)

Tror inte att någon med ett kuvertbröllop hoppar på någon som bekostar allt själv på det här viset. Tråkigt att se att så många tycker så mycket om andras bröllop och har mage att säga otrevligheter till folk man inte känner. Skämmes på er!!

• 26juli2008

Joakina: Jag skulle aldrig själv ta ut en kuvertavgift, men jag köper definitivt vad du sägar! Kan erkänna att jag faktiskt aldrig har tänkt i dom banorna, men det är bra med någon som kan få en att verkligen tänka efter! Tack för ett givande inlägg!!

• malous

För mig är det ingen statusfråga utan vi bjuder alltid på allt när vi bjuder (och vi arrangerar relativt ofta fester för åtminstone 30 pers).

Varför skulle man klanka ned på någon överhuvudtaget, det är ju en diskussion om sakfrågan inte om personen? Det är ju det ett diskussionsforum är till för.

Joakina skrev 2008-01-24 16:07:44 följande:
    Nu kanske det är är en statusfråga.... för vissa är brölloppet nåt som man måste bjuda på ... kanske bräcka någon annan ... kanske kan man inte sänka sin ribba utan vill verkligen ha det bröllop man drömt om i alla år (ivarjefall som kvinna)... för andra är det en festlighet där man vill att gästerna ska ha lika roligt som en själv. Vi tillhör den sistnämnde. Det är inte bara våran dag (även om det självklart är vår högtid) utan det är även ett minne att dela med våra gäster, att prata om i framtiden.Vi kommer ta kuvertavgift och känner oss trygga i det valet. Det är lätt att klanka ner på de som väljer att ta ut en kuvertavgift då man själv kan låta sedlarna segla iväg ur plånboken. Det är ingen som klankar ner på de som bjuder på hela kalaset. Varför? Sedan ska även nämnas att många sparar i fler år för att få sitt drömbröllop. Bra jobbat säger jag! Önskar jag hade lite av det jag med... Men vi är impulsiv och vill leva i nuet. Skulle aldrig kunna tänka oss att börja spara nu för nåt som ska hända omm 2-3-4 år. Vem vet om man lever då?[/citat]

Men alltså, det är ett diskussionforum och att tycka till om olika delar av bröllopsplanerna är något man ombeds att göra i startinlägget.

Om ngn av mina vänner skulle ha kuvertavgiftsbröllop skulle jag naturligtvis gå. Det vi diskuterar här är principen. Vad vi tycker. Jag kan tycka annorlunda än mina vänner också men det är klart att människor är viktigare än principer.

Sedan så tycker jag att man tar med present även om det är kuvertbröllop.

(För övrigt står vi också för vårt bröllop helt själva).
    pannkaka skrev 2008-01-24 17:31:58 följande:
    [citat]
    Jag skulle heller aldrig tycka så mycket om andras bröllopsplaner...alla gör som man vill och jag skulle bli galen om någon försökte trycka ner mig och ifrågasätta mina värderingar och beslut.Så nu undrar jag: Ni som tycker det är dåligt med kuvertbröllop...Om Er bästa väninna skulle ha ett sådant av någon anledning...skulle du/ni då tacka nej och vägra gå? Har ni samma värderingar då?jag har varit på ett kuvertbröllop och det var såå skönt att slippa ränna runt och leta present i panik för att man inte vet vad de vill ha/tycker om osv...Det är ju nog stressigt att hitta kläder Vi står för vårat bröllop själva men jag tycker absolut inte det är något som helst fel med att välja motsatsen. Isåfall tycker jag det är värre att kräva att mamma och pappa/ svärföräldrar ska stå för kalaset...eller ett fett banklån. (jag menar inte detta mot någon personligen ifall någon har skrivit att de gör på det sättet) Tror inte att någon med ett kuvertbröllop hoppar på någon som bekostar allt själv på det här viset. Tråkigt att se att så många tycker så mycket om andras bröllop och har mage att säga otrevligheter till folk man inte känner. Skämmes på er!!
  • malous

Det blev fel i kodningen uppenbarligen:

Men alltså, det är ett diskussionforum och att tycka till om olika delar av bröllopsplanerna är något man ombeds att göra i startinlägget.

Om ngn av mina vänner skulle ha kuvertavgiftsbröllop skulle jag naturligtvis gå. Det vi diskuterar här är principen. Vad vi tycker. Jag kan tycka annorlunda än mina vänner också men det är klart att människor är viktigare än principer.

Sedan så tycker jag att man tar med present även om det är kuvertbröllop.

(För övrigt står vi också för vårt bröllop helt själva).

pannkaka skrev 2008-01-24 17:31:58 följande:
    [citat]
    Jag skulle heller aldrig tycka så mycket om andras bröllopsplaner...alla gör som man vill och jag skulle bli galen om någon försökte trycka ner mig och ifrågasätta mina värderingar och beslut.Så nu undrar jag: Ni som tycker det är dåligt med kuvertbröllop...Om Er bästa väninna skulle ha ett sådant av någon anledning...skulle du/ni då tacka nej och vägra gå? Har ni samma värderingar då?jag har varit på ett kuvertbröllop och det var såå skönt att slippa ränna runt och leta present i panik för att man inte vet vad de vill ha/tycker om osv...Det är ju nog stressigt att hitta kläder Vi står för vårat bröllop själva men jag tycker absolut inte det är något som helst fel med att välja motsatsen. Isåfall tycker jag det är värre att kräva att mamma och pappa/ svärföräldrar ska stå för kalaset...eller ett fett banklån. (jag menar inte detta mot någon personligen ifall någon har skrivit att de gör på det sättet) Tror inte att någon med ett kuvertbröllop hoppar på någon som bekostar allt själv på det här viset. Tråkigt att se att så många tycker så mycket om andras bröllop och har mage att säga otrevligheter till folk man inte känner. Skämmes på er!!
  • pannkaka

ja jag förstår oxå att det är principen...jag tycker bara att många har väldigt hårda ord mot varandra i onödan. Jag menar...folk kan ju faktiskt bli sårade.
    Jag tycker att man kan välja sina ord och ändå få fram vad man tycker och har för principer.
    Och nu var ju frågan egentligen Hur skrivar man på ett bra sätt att vi har kuvertavgift?..inte Vad tycker alla om det och kan ni inte snälla vara lite aggressiva i era svar och helst tycka att jag är snål och krävande...

Jag tycker att man kan ge råd om de efterfrågas sen att man kan hålla övriga åsikter för sig själv. Ibland så är det som om folk skriver inlägg bara för att såra andra och det tror jag inte är meningen med diskussionsforumet.

• lycklig78

Jo, det var det jag ville få fram också. Det är faktiskt ingen som har bett om ÅSIKTEN utan hur hon skulle formulera sig.

Jag kan gå in på olika inlägg, men det är ju inte alla jag kommenterar. Det är inte meningen man ska behöva känna sig sniken eller elak för att någon i forumet tycker så. Det förstör en del av charmen med bröllopet. Jag håller med pannkaka. Ingen skulle bli lyckligare än mig, om jag betalade min egen mat på ett bröllop och slapp oroa mig för present.

Svar på tråden Kuvert avgift?