• Brassen

Kuvert avgift?

Hej

Jag har länge funderat på hur man ska göra med detta. Jag å min fästman bor i en liten lägenhet och har i princip allt vi behöver. (Vill inte ha 10 brödrostar i present) Därför har jag funderat på om man kan ta ut en "avgift" av gästerna som kommer på middagen. Det kommer att kosta ca 500 kr/person för maten.

Tänkte att man kanske kan skriva på inbjudan att man hellre tar emot ett "bidrag" till bröllopsresan än en present.

Hjälp mig.. hur skriver man detta på ett bra sätt, utan att det låter som om man "tar betalt" och hur mycket är det lämpligt att ta?

Tack på förhand

• Svar på tråden Kuvert avgift?
  • trampetroll

Jag tycker personligen att en kuvertavgift är en lysande idé och var helt inställd på att vi skulle ha det för att slippa alla saker som vi inte behöver (10 brödrostar).
    Men så pratade jag med några om det i släkten, anhöriga mm, lite löst och möttes då av en jättevägg av negativitet. Jag fick intrycket av att en del personer inte riktigt vet vad detta går ut på för det första, förstår inte ens tanken och känner att det är förlämopande med en kuvertavgift eftersom gästen inte själv får välja gåvan till brudparet.
    Personligen tycker jag att detta är löjligt och jag har själv varit på ett bröllop där det varit kuvertavgift och jag tyckte då att det var en kanonidé. Men pågrund av detta så beslutade jag och min fästman att vi önskar oss ett valfritt bidrag till bröllopsresan isället. Som vi har tänkt är att vi ska lägga dessa pengar på en dyrare smekmånadsresa men om vi får tag på något billigt (restresa) eller så kommer vi använda pengarna som blir över till att betala på bröllopet .

• Canta

Jag tycker man kan göra som man vill. Skulle jag bli bjuden på ett bröllop me kuvertpris är det ok. Alla kanske inte ha råd att bjuda på allt. Men vill fira med både skäckt och vänner.

Bjuder man på allt, så är det me ok.

Själv bjuder vi på maten och vin/öl och avek osv. Men vill man ha något efter maten får man handla det själv i baren.

Vi har me önskat oss pengar i pressent och inget annat och det är då så klar till vår resa.

Hoppas allt flyter på bra för alla blivande brudar....

• trampetroll

Däremot tror jag att man ska passa sig lite för hur dyr kuvertavgiften ska ligga på, den får inte vara för hög så att gästen känner att de "betalar för bröllpet".
    Jag tror att man kan tänka såhär: 500kr/pp låter ju bra, men tänk på hade gästerna gett en bröllopspresent för 500kr? Och tänk på de personer som kommer i par, ska de ge 1000kr till er istället för att köpa en bröllopspresent? Hade de köpt en present tror du för 1000kr?
    Det jag försöker få fram är att om man inte tror att de flesta personer köper en bröllopspresent för mer en kanske 300kr så bör kanske kuvertavgiften ligga på 150-200kr så at de inte känner att det bli för mycket pengar.
    Så tänkte i alla fall jag men det är också för att jag kommer från en familj som inte har så mycket pengar och så. Därför tycker jag att kuvertangiften kanske ska vara ganska låg eller i allafall kännas rimlig.

• WickedCherrie

Skulle man itne kunna göra så att de får lägga en liten del till mat och liten del till resan?
    vi tar 400:- /person..och vi har 128 gäster! typ!
    Det blir en jävla massa pengar och så dyr blir aldrig maten!

• tolonta

Det här ämnet gör mig nästan upprörd... Jag kan inte förstå hur man kan med att bjuda till fest, och kategoriskt kräva betalt av gästerna... Förväntar ni er presenter? Om ni inte skulle få någon present, skulle ni bli arga då? Hur betraktar ni en önskelista, förväntar ni er att den ska följas till punkt och pricka? Litar ni inte på att era nära och kära VILL ge er saker som ni önskar er? Skulle det vara jättehemskt om någon eller några gav er något annat än det som står på önskelistan? Alltså, jag förstår verkligen inte...? Hur har ni mage att avgöra vad era nära och kära ska ge er i present, genom att sätta en summa på det...? Tar ni betalt vid era födelsedagsfester också? Barndop? När ni bjuder hem några vänner en kväll? Tar ni betalt av släkten för julmiddagen?

Missförstå mig inte, det kanske är jag som har helt andra värderingar. Men jag förstår helt enkelt inte. Hade jag inte haft råd med sittande trerätters till 90 personer, så skulle jag 1000 gånger hellre skurit i gästlistan till middagen, ställt mig och gjort en massa mat själv, valt billigare lokal, billigare klänning, billigare allting än att kräva pengar från mina gäster, för en fest som jag bjuder in till... Alkohol skulle jag kunna ta betalt för (självkostnadspris), men inget annat. Det är lätt att avstå från alkohol om man inte vill betala för det... Det är svårare att tacka nej till en närståendes bröllop för att man inte har råd att betala det brudparet ställt som krav...

• malous

Håller med dig. Finns dock tyvärr människor i min umgängeskrets som faktiskt vill splitta matkostnader när man ska göra ngt hos dem också. Eller betala till oss om de varit hos oss och ätit ngn gång. Det tycker både jag och fästmannen är tråkigt åt båda hållen. Skulle precis som du hellre skära ner på allt annat än att bjuda dem jag bjuder in. Det ska ju kännas åtminstone lite lyxigt att vara gäst tycker jag.

tolonta skrev 2008-01-17 18:13:53 följande:
    Det här ämnet gör mig nästan upprörd... Jag kan inte förstå hur man kan med att bjuda till fest, och kategoriskt kräva betalt av gästerna... Förväntar ni er presenter? Om ni inte skulle få någon present, skulle ni bli arga då? Hur betraktar ni en önskelista, förväntar ni er att den ska följas till punkt och pricka? Litar ni inte på att era nära och kära VILL ge er saker som ni önskar er? Skulle det vara jättehemskt om någon eller några gav er något annat än det som står på önskelistan? Alltså, jag förstår verkligen inte...? Hur har ni mage att avgöra vad era nära och kära ska ge er i present, genom att sätta en summa på det...? Tar ni betalt vid era födelsedagsfester också? Barndop? När ni bjuder hem några vänner en kväll? Tar ni betalt av släkten för julmiddagen? Missförstå mig inte, det kanske är jag som har helt andra värderingar. Men jag förstår helt enkelt inte. Hade jag inte haft råd med sittande trerätters till 90 personer, så skulle jag 1000 gånger hellre skurit i gästlistan till middagen, ställt mig och gjort en massa mat själv, valt billigare lokal, billigare klänning, billigare allting än att kräva pengar från mina gäster, för en fest som jag bjuder in till... Alkohol skulle jag kunna ta betalt för (självkostnadspris), men inget annat. Det är lätt att avstå från alkohol om man inte vill betala för det... Det är svårare att tacka nej till en närståendes bröllop för att man inte har råd att betala det brudparet ställt som krav...
  • malous

... Förstår dock Hedebris resonemang om kompisarna som vill komma, vad ska man göra annars?

• Snart fru Nilsson

Vi har skrivit så här när det gäller kuvertavgiften:

"Presenter och gåvor vi ej vill ha, kuvertavgift vi i stället
    tar. 300/vuxen 100/barn upp till 13 år."

• tolonta

Men känns det inget konstigt? Ni bestämmer ju i princip att om en familj på två vuxna och två barn kommer så _ska_ ni ha en "present" på 800 kr (1000 kr om något av barnen är över 13 år). Ni känner ju era gäster bäst, och vet hur det funkar för dem, visserligen. Ni kanske inte har några studerande/arbetslösa/barnlediga/pensionärer med ansträngd ekonomi bland era inbjudna...?

Jag förstår också Hedebris resonemang, och tycker att det är en väldigt rimlig lösning. De _hade_ ju gjort sin prioritering, att bara bjuda släkten på middag, men vännerna undrade om de inte kunde få komma om de betalade själva. Det är ju inget som tvingas på samtliga inbjudna gäster...

Snart fru Nilsson skrev 2008-01-17 18:33:14 följande:

Vi har skrivit så här när det gäller kuvertavgiften:"Presenter och gåvor vi ej vill ha, kuvertavgift vi i ställettar. 300/vuxen 100/barn upp till 13 år."
  • 20080301

Men s kan man ju inte göra, det känns jättefel. Antingen tar man betalt för maten och då enbart vad det verkligen kostar eller så önskar man sig bidrag till en resa. Men att göra bägge delar..... Så gör man inte.

Nu anser jag att har man inte råd att bjuda tex 90 gäster utan måste ta betalt för maten då bjuder man enbart dom man har råd med. Kuvertavgift går bort. Att skriva att man bjuder till bröllop och sen ta betalt är som att ge med ena handen och ta tillbaka med nästa.

WickedCherrie skrev 2008-01-17 13:55:15 följande:
    Skulle man itne kunna göra så att de får lägga en liten del till mat och liten del till resan?vi tar 400:- /person..och vi har 128 gäster! typ!Det blir en jävla massa pengar och så dyr blir aldrig maten!
Svar på tråden Kuvert avgift?