• Brassen

Kuvert avgift?

Hej

Jag har länge funderat på hur man ska göra med detta. Jag å min fästman bor i en liten lägenhet och har i princip allt vi behöver. (Vill inte ha 10 brödrostar i present) Därför har jag funderat på om man kan ta ut en "avgift" av gästerna som kommer på middagen. Det kommer att kosta ca 500 kr/person för maten.

Tänkte att man kanske kan skriva på inbjudan att man hellre tar emot ett "bidrag" till bröllopsresan än en present.

Hjälp mig.. hur skriver man detta på ett bra sätt, utan att det låter som om man "tar betalt" och hur mycket är det lämpligt att ta?

Tack på förhand

• Svar på tråden Kuvert avgift?
  • Skottdagen2008

På något konstigt sätt tycker jag det är mer ok att ge pengar till en resa än en kuvertavgift. Vet inte varför, men jag tycker att en present kan kosta allt från 5 kr, men vid en kuvertavgift blir man liskom tvingad att betala en speciell summa.

Är man då en familj på 4 personer blir det raskt 1000 kr och säg de personer som ger en kuvertvgift, jag skulle tycka det kändes konstigt att inte ge något litet i alla fall om jag skulle på bröllop. Skulle samma familj som betalade 1000 kr istället bidra trill en resa t.ex. kostar det allt från vad man vill säg 400 kr, dvs 100 kr per skalle i familjen så känns det som att man också ger mer lycka till bröllopsparet som får göra något riktigt kul.

• matildaochniklas

Håller nog med Skottdagen2008´. Om jag gick på ett bröllop som gäst, skulle det kännas roligare att lämna pengar till en resa, för det blir ju verkligen en present!

• malous

Det kan ju vara värt att betänka att det kan skilja sig i olika kulturer också om hur en kuvertuppgift uppfattas. Jag har Martha Stewarts planeringsbok och där är det ett startkt nej till att ens ta betalt av gästerna för alkoholen som de konusmerar (betalbar). Kuvertavgift borde alltså vara helt uteslutet. Nu är det kanske inte just så stor skillnad mellan Norge och Sverige i och för sig.

Själv skulle jag aldrig ta kuvertavgift eftersom jag inte gillar att ens dela upp kostnader för mat som vissa gör när de har ätit hos ngn. Bjuder man så bjuder man. Då skulle jag mkt hellre ta bidrag till resa som naturligtvis ska lämnas anonymt (om inte ngn absolut vill berätta för brudparet hur mkt denne lämnar).

• Brassen

Tack ännu en gång för alla tankar och förslag. Jag kommer nog inte att ha kuvertavgift, men önska mig lite pengar till resan istället. Och vi har budgeterat så att vi har råd att bjuda alla på maten, det handlar inte om det.

Utan snarare att vi inte direkt vill ha presenter, eftersom vi anser oss ha allt vi behöver..
    Självklart ska det vara frivilligt också.

• Hedebris

det problemet har inte vi eftersom vi bjuder på släkten. inga vänner har familj. om de har barn är de fortfarande i barnmatsålder ändå. så de kommer inte äta samma mat som oss andra.

Skottdagen2008 skrev 2008-01-10 11:47:36 följande:
    På något konstigt sätt tycker jag det är mer ok att ge pengar till en resa än en kuvertavgift. Vet inte varför, men jag tycker att en present kan kosta allt från 5 kr, men vid en kuvertavgift blir man liskom tvingad att betala en speciell summa. Är man då en familj på 4 personer blir det raskt 1000 kr och säg de personer som ger en kuvertvgift, jag skulle tycka det kändes konstigt att inte ge något litet i alla fall om jag skulle på bröllop. Skulle samma familj som betalade 1000 kr istället bidra trill en resa t.ex. kostar det allt från vad man vill säg 400 kr, dvs 100 kr per skalle i familjen så känns det som att man också ger mer lycka till bröllopsparet som får göra något riktigt kul.
  • Hedebris

känns som om vi är snikna nu.. haha

vi bjuder på dricka till maten (förrätt, varmrätt och tårta) sen har vi betalbar. och de vänner som kommer får betala sin middag.

från början skulle vi bara bjuda släkten på middagen.

men så sa en kompis. men om man betalar sin mat själv, får man inte komma då. så sa vi, jovisst. vi vill gärna att ni kommer

• Skottdagen2008

vi betalar rubbet och har en vanlig önskelista där även pengar till en resa ingår för de som hellre vill ge det (vi har nämligen vänner som sagt att de gärna hellre ger pengar till en resa än en vanlig present)

alla varianter funkar så länge man själv tycker det är ok

vi tänkte hur vill vi ha det om vi var gäst på vårt eget bröllop och har utgått från det

• aprilstar

Hej!
    Vi har beslutat att ta en kuvertavgift på 200kr till vår bröllopsfest. På så sätt får vi in ett bidrag till festen och har dessutom råd att åka på smekmånad direkt efter bröllopet. Det har blivit uppskattat av flera och finns det några som absolut vill köpa något får gärna göra det, utöver kuvertpriset.
    Jag har själv jobbat i glas och porslinsbutik i 5 år och vet hur jobbigt många har det när de ska köpa presenter till människor som de aldrig varit hemma hos eller känner så väl.
    På detta sätt kunde vi också bjuda många fler än vi gjort. Nu får vi tillbaka lite av kostnaderna.
    Det viktigaste är att alla man vill ska dela denna dag med oss kommer, och de som vill det lägger gärna 200kr för att få äta och dricka gott. Jmf med en kväll på krogen

• lillan31
    tonårsmorsa skrev 2008-01-09 23:38:05 följande:
    Tyvärr är det många som verkar bli irriterade på kuvertavgift. Lite konstigt kan tyckas eftersom alla (förmodar jag) har med sig presenter när de går på bröllop. Själv skulle jag nog inte lägga mindre än 500:- på en present (även om det är någon mer avlägsen som gifter sig), så 250:- per kuvert borde ju då vara ok. Men jag skulle ändå reagera lite konstigt på begäran om kuvertpris. Vill ni ändå ha det tycker jag Skottdagen2008 hade en bra vers. Tror annars att det är färre som reagerar negativt på önskan om pengar till bröllopsresa än kuvertpris på bröllopet. Lycka till, hur ni än gör!
    Instämmer; jag skulle heller aldrig lägga mindre än 500 kr i bröllopspresent.
    I vissa kulturer är det bara naturligt/ självklart att man ger pengar istället för saker i present.
    Men en önskan bidrag till bröllopsresa tex tycker jag oxå låter bätttre än ett kuvertpris.
  • Joakina

aprilstar - hur skriver ni i er inbjudan?
    Vi kommer också ta en avgift på 200kr per person men jag kan inte få till en bra formulering.
    Någon som har bra tips?

Svar på tråden Kuvert avgift?