• millanros

Hur mycket har era familjer lagt sig i era planer??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 22:10
    var lite snabb på enter

Men hur mycket har de lagt sig i??? min kära mor hade argumentet "ska vi betala något så vill vi ha åsikter"

MEN de är ju vårt bröllop (svarade henne att då kan vi vara utan hennes pengar om de är så de ska låta...)

• Svar på tråden Hur mycket har era familjer lagt sig i era planer??
  • GladaEmma

Min mor är exakt likadan. Hon har fått för sig att hon ska stå för hela bröllopet, men tänker inte betala för mer än runt hälften av de gäster vi vill bjuda in. Min m2bs föräldrar vill oxå betala så jag tyckte det hela var väldigt lättlöst - eller hur!? Men näää... Min mor lever kvar på 60talet och vill verkligen betala allt så nu vet vi inte hur vi ska lösa det hela utan att starta tredje världskriget. Jag har sagt flera gånger att fler vill vara med och betala, men hon verkar inte vilja lyssna på det örat. Fattar inte varför det måste vara så himla komplicerat!

• GladaEmma

Kan tillägga att vi från början utgått från att betala det hela själva, men att min mor "inte accepterar" det...

• gusjma

Vi får en (hel) del pengar från min pappa. Och han började i razerfart med att berätta vad han tyckte var bra och gott och inte...

Men efter att ha pratat med en vettig människa kom han fram till att jag och alla mina syskon kommer att få samma summa i present och sedan får vi göra vad vi vill med pengarna! Omnågon vill resa utomlands för hela summan får vi det och vill man ställa till med kalas (som vi) så går det bra också!

Nu hjälper han bara till på ett bra sätt: köper provviner i Tyskland, ordnar provsmakning av cateringen m m

• Zozo

Vara föräldrar betalade ingenting; varför skulle de när vi levt självständigt som vuxna i 13 ar? För OSS passade detta bäst, för nagon annan kan det vara helt annorlunda.

Ingen av dem lade sig egentligen i heller, men vi diskuterade heller inte upplägget nämnvärt med dem.

Pappa gruffade nagot om priset pa klänningen (som JAG betalade), makens mamma gruffade om att vi inte gifte oss kyrkligt (det är HON som är troende och inte vi), men allra värst var väl att svärmor sprang och talade om för halva släkten att vi skulle gifta oss och flera antog att de var bjudna (Vi hade ett bröllop för de absolut närmaste i familjen och vânskapskretsen). Det ställde till med lite jobbigheter.

• IdaÄlskarLennart

min svärmor etalat bröllopstårta, mina föräldrar har inte möjlighet att bidra. men dom har lakt sig i lite föööör mkt.. särskillt min syster... men syrran ska nog hjälpa mig att få lån på 10.000kr genom att själv stå på lånet men att jag etalar de =) så att hon yttrar sig kan jag förstå ;P

• Nymåne

Vi betalar vårt bröllop själva, men min mamma är duktig på att komma med små kommentarer om vilket vin som är bäst o att buffe passar bäst fast hon mycket väl vet att vi tänker ha sittande middag... Råkar man bli trött på dessa kommentarer blir hon stött och förstår inte alls vad vi menar... Hon vill ju bara "hjälpa till". Som bollplank eller? Missförstå mig rätt, min mamma är underbar, men ibland lite too much. Hon vill att jag följer med henne o handlar kläder, antar att hon vill ha mitt godkännande, o att jag permanentar, färgar o slingar håret på henne. Hon vill ju va fin på vår stora dag. Men hallåå.... Jag har knappt tid att gå till frissan själv innan bröllopet. Jo det har jag, men man tycker ju att man borde få ha en kväll ledig då man kan släppa allt planerande... O min svärmor, gullig på allla sätt, tycker att det var helt onödigt att bjuda "så mycket folk", det hade räckt med bara familjen. "Det kostar ju så mycket pengar". Jo, visst gör det det...Men det är våra pengar.Jag vet att de vill väl, men man önskar att de ibland hade sagt att det kommer bli så bra och vackert och inte komma med pikar om hur det borde ha varit... Istället tycka att det blir perfekt, eftersom det passar oss.
    Ursäkta....blev lite långt....Var tvungen att skriva av mig lite...

• pojomo

inget. Mina föräldrar vet ej om att vi ska gifta oss och svärmor som jag TRODDE skulle lägga sig i gör det INTE. Det är jag som bollar med ideer till henne.Men vem vet det kanske kommer närmare datumet

• MissieA

Jag tycker att det inte spelar någon roll ifall hon betalar eller ej, vet inte om pengarna är en gåva??

För om pengarna är en gåva så är de en gåvaa!! Samma sak gäller om man får bidrag til smekmånaden, ska gästerna få avgöra då vart man ska åka? Eller om man får posrlin från någon gäst ska de då avgöra i vilket skåp porslinet ska stå??

Om det är en gåva är det dålig stil av henne och då kan ni vara utan hennes pengar. Säg till henne att hon får ha åsikter men att det är du och din blivande som bestämmer till slut.

• snippy 19juli

dom e skittråkiga! önskar dom brydde sig mer! kram

• Embo81

Får snart spel på svärmor. Hon är inte direkt elak, men det kommer hela tiden negativa kommentarer. Senaste var att jag berättade att jag beställt buketten -jaha, men enligt tradition är det ju mannen som ska göra det, blev då svaret. Sen fortsatte hon med att tycka att de andra blommor på bordet o i kyrkan inte behövde vara något speciellt. Tycker att hon kan ta och skita i det, där är väl jag och min sambo som bestämmer vad vi vill och vi som betalar OCH att vi är vuxna människor som förstår att vi måste hålla oss till budgetten. Inte en gång att hon sagt något positivt...grrr

Svar på tråden Hur mycket har era familjer lagt sig i era planer??