• millanros

Hur mycket har era familjer lagt sig i era planer??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 22:10
    var lite snabb på enter

Men hur mycket har de lagt sig i??? min kära mor hade argumentet "ska vi betala något så vill vi ha åsikter"

MEN de är ju vårt bröllop (svarade henne att då kan vi vara utan hennes pengar om de är så de ska låta...)

• Svar på tråden Hur mycket har era familjer lagt sig i era planer??
  • Ickaflicka

Jag har samma problem med min mamma! Från början ville hon betala hela bröllopet (underförstått även bestämma allt!) men vi tackade nej till det. Nu kommer båda föräldraparen att hjälpa till med en del av kostnaden, så jag hoppas mamma förstår att hon gärna får komma med tips men att vi bestämmer hur det ska bli... (De hjälper till med kostnaden för middagen, endast mat inte dryck) Jag vill även göra klart för henne att på vissa områden får hon gärna vara med och bestämma, medan vi på andra områden har väldigt klart för oss hur vi vill ha det, och inte kommer att vika en tum!

• jennysnartfru

Min far betalar bröllopet men han har inte lagt sig i särskilt mycket. Mest kommit med tips då han gift sig 3 gånger.
    Mor har väl lagt sig i en del. Men det är under kontroll.
    Mina föräldrar kommer hjälpa till med borsplaceringen.

• PennyJenny

Om ni inte behöver deras bidrag och ni känner att om ni tar emot det så är det förknippat med rätt från deras sida att bestämma, säg då att ni betalar för bröllopet själva.

Vi talade klart och tydligt om för våra föräldrar att vi betalde för vårat bröllop själva och varken förväntade oss eller önskade oss några bidrag från dem. Det är ett beslut jag är tacksam att vi tog för vi behövde aldrig höra, varken direkt eller indirekt, att de tyckte vi skulle göra si och så eftersom de betalade. Vi gick däremot generösa gåvor från dem i bröllopspresnet, men det är en annan sak. Vårat bröllop betalade och bestämde vi själva över.

• Bride in England

Svärmor har åsikter om ALLT. Hon är rätt konservativ (men skulle nog inte erkänna det) och vill ha allt så traditionellt ("såhär BRUKAR man faktiskt göra..") medan vi vill ha det på vårt sätt. De betalar för alkoholen så man känner sig ju lite låst, man kan t.ex. inte säga att det är vi som betalar, vi bestämmer. Om vi t.ex säger att vi nog inte har råd med servitörer och att folk får servera sig själva från buffen ("ni kan inte be era gäster att hjälpa till!") så undrar de hur vi skulle gjort om de inte betalat för alkoholen då? Inte rakt ut, men det ligger liksom i luften.

Vi har löst det genom att inte prata bröllop med henne alls, vilket är trist, men enda lösningen...

• millanros

Måste då klargöra att vi INTE har bett om deras pengar eller om deras hjälp!!! Det de vill bestämma om är gästlista mat osv.. Och vilka jag ska ha på MITT bröllop ska inte hon bestämma!!! Föreslog för henne att vill hon betala maten så kan vi ex föreslå att vi vill ha en italiens buffe o sen får hon bestämma hur hon löser det laga själv eller catering... Men hon vill vara med o vara värdpar vilket jag inte tycker att min mor ska vara!!!! Hennes åsikt var att vi inte ska blanda in kompisar i bröllopet utan att planera allt med familjen!!! VIlket skulle bli katastrof med både mina o sambons föräldrar!!!!

• Ickaflicka

millanros: låter som att du (liksom jag) har en mamma som inte tror att du kan fixa en fest, och som är rädd att du inte ska följa traditionerna? I så fall måste du helt enkelt säga stopp och förklara att "familjen och traditioner i all ära" men dina kompisar är också "familj" och du vill hellre ta hjälp av dem och bara låta föräldrarna slappna av och njuta av bröllopet...

• millanros
    Ickaflicka skrev 2007-12-05 15:19:52 följande:
    millanros: låter som att du (liksom jag) har en mamma som inte tror att du kan fixa en fest, och som är rädd att du inte ska följa traditionerna? I så fall måste du helt enkelt säga stopp och förklara att "familjen och traditioner i all ära" men dina kompisar är också "familj" och du vill hellre ta hjälp av dem och bara låta föräldrarna slappna av och njuta av bröllopet...
    var de vi gjorde hotade med att rymma o gifta oss i så fall...
  • tolonta

Inget alls!!! Jag kanske har världens bästa föräldrar och svärföräldrar..? De är bara hjälpsamma, när jag ber om hjälp. Annars mest bara intresserade...

Men båda föräldraparen har erbjudit sig att hjälpa till ekonomiskt. Har inte frågat om några summor eftersom vi inte behöver pengarna. Vill inte att de ska känna sig tvingade att betala något...

• Sommaren2008

Varför säger du inte bara att om de vill betala så får de ge en bestämd summa (så behöver de inte lägga sig i av ekonomiska skäl). Och sen kan ni planera bröllopet som ni vill utefter er budget.

• ljubavi

våra föräldrar har frågat flera gånger "men vad ska vi göra då?" vi har sagt att vi vill betala hela bröllopet själv, men om de tvunget måste vara delaktiga i betalningen så får d det UTAN åsikter p.g.a. att vi redan har sagt vad vi tycker... det har de respekterat trots allt... så nu ger de oss "gåvor" till höger och vänster istället! vi har fortfarande inte lagt ut en krona och allt är klart... så man kan säga att vi får får vårt bröllop som en "gåva"... lite hård får man vara tycker jag =)

Svar på tråden Hur mycket har era familjer lagt sig i era planer??