• millanros

Hur mycket har era familjer lagt sig i era planer??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 22:10
    var lite snabb på enter

Men hur mycket har de lagt sig i??? min kära mor hade argumentet "ska vi betala något så vill vi ha åsikter"

MEN de är ju vårt bröllop (svarade henne att då kan vi vara utan hennes pengar om de är så de ska låta...)

• Svar på tråden Hur mycket har era familjer lagt sig i era planer??
  • EllaM

Vi har ännu inte berättat för våra föräldrar (det ska ske i helgen...!) men vet redan att mina föräldrar vill stå för ett bröllop, för det har de tidigare tydligt gett uttryck för (och lite fint undrat om vi inte funderat på det här med bröllop och så...?). Vi vill dock gifta oss hemligt med bara närmsta familjen, och det vet jag att alla kommer att acceptera rakt av. Istället för en bröllopsfest önskar vi oss en bröllopsresa, och det är möjligt att mina föräldrar kommer att komma med förslag och idéer och vi bollar gärna med dem, men vet att vi får bestämma i slutändan (inom ekonomiskt rimliga gränser givetvis). Våra föräldrar blir nog bara glada över ATT vi ska gifta oss, så de bryr sig nog inte om HUR (bara de får vara med när det sker).

Det är väldigt vanligt att föräldrar betalar hela eller delar av ett bröllop, och jag tycker absolut inte att man ska racka ner på dem som tar emot hjälp (alla har inte samma ekonomiska förutsättningar och en del har väldigt generösa föräldrar som ger av glädje och inte av tvång). Jag tycker också att man har rätt att ställa kravet att det ska bli så som man själv vill, inte som föräldrarna vill. Däremot får man ju respektera budget, och kanske också förstå att mångas föräldrar gärna vill vara med och planera. Det är dock brudparets dag och deras val ska respekteras, tycker jag! Pengarna som föräldrarna ger är ju en gåva, för att de vill ge sina barn en minnesvärd bröllopsdag. Föräldrar som vill betala för att kunna bestämma det mesta gör det nog mer för sin egen skull än för sina barns skull....

• MaddeW

ingen har lagt sig i, dock är de ju nyfikna...
    våra föräldrar betalar hela kalaset.

• Brud 080823

Ingen utav våra föräldrar har lagt sig i det minsta. Nästan lite tråkigt Min mamma är bara nyfiken på hur det går med allt, mer än så är det inte.

• 26juli2008

Jag bollar lite ideér med min mamma, men det är mest för att det är bara hon som vet att vi ska gifta oss. Hon lägger sig inte i om jag inte frågar, så det är skönt! Pappa fråga om vi behövde hjälp, men han skulle aldrig lägga sig i! Sen skulle jag ALDRIG tillåta min m2b att berätta för sina föräldrar för hans jäkla morsa (ursäkta språket), skulle ha åsikter om allt! Meny, kostnaden, kläder, plats, lokal, ja allt! Grr, jobbigare människa får man leta efter! Jag har sagt till m2b att säger han nått till dom, så gifter vi oss inte! Han vet att jag menar allvar, så jag kan vara lugn som tur är! Men ni förstår ju vilken plåga hon är när man inte vill berätta nått så viktigt för henne!

• matildaochniklas

Jag förstår inte heller grejen med att föräldrarna betalar bröllopet. Våra föräldrar kommer inte att betala en krona. De har inte erbjudit sig och vi har absolut inte bett om det! Det betyder inte att vi har det väldigt bra ekonomiskt!! Jag pluggar på heltid och har fram tills nu inte ens haft studielån. Min m2b jobbar på ett bageri och är absolut inte högavlönad. Vi är också relativt unga (20 & 24) vilket gör att vi heller inte har så mkt sparade pengar. Vi gör allt vi kan för att spara till vårat bröllop, vi är vuxna och då tycker jag att man ska kunna planera sin ekonomi så att man klarar sig själv.

Jag menar absolut inget ont mot er som tar emot pengar från familjer, det är upp till var och en! MEN bara för att man står för allt själv betyder inte det att man har hur mkt pengar som helst!

EllaM skrev 2008-01-28 11:48:06 följande:
    Vi har ännu inte berättat för våra föräldrar (det ska ske i helgen...!) men vet redan att mina föräldrar vill stå för ett bröllop, för det har de tidigare tydligt gett uttryck för (och lite fint undrat om vi inte funderat på det här med bröllop och så...?). Vi vill dock gifta oss hemligt med bara närmsta familjen, och det vet jag att alla kommer att acceptera rakt av. Istället för en bröllopsfest önskar vi oss en bröllopsresa, och det är möjligt att mina föräldrar kommer att komma med förslag och idéer och vi bollar gärna med dem, men vet att vi får bestämma i slutändan (inom ekonomiskt rimliga gränser givetvis). Våra föräldrar blir nog bara glada över ATT vi ska gifta oss, så de bryr sig nog inte om HUR (bara de får vara med när det sker).Det är väldigt vanligt att föräldrar betalar hela eller delar av ett bröllop, och jag tycker absolut inte att man ska racka ner på dem som tar emot hjälp (alla har inte samma ekonomiska förutsättningar och en del har väldigt generösa föräldrar som ger av glädje och inte av tvång). Jag tycker också att man har rätt att ställa kravet att det ska bli så som man själv vill, inte som föräldrarna vill. Däremot får man ju respektera budget, och kanske också förstå att mångas föräldrar gärna vill vara med och planera. Det är dock brudparets dag och deras val ska respekteras, tycker jag! Pengarna som föräldrarna ger är ju en gåva, för att de vill ge sina barn en minnesvärd bröllopsdag. Föräldrar som vill betala för att kunna bestämma det mesta gör det nog mer för sin egen skull än för sina barns skull....
  • MaddeW

mina svärföräldrar tycker att det är otroligt vikigt med ett fin, vackert bröllop och därför vill de betala (betalade min svägerskas hela bröllop). De har sparat pengar sen min sambo var liten. (som vissa föräldrar sparar till lägehet/bil eller annat till sina barn)

Jag hade gärna haft ett bröllop som passade vår ekonomi men det fick vi inte för svärisarna..

• Kuttergränd

Stå på er! Och lycka till! Det är ert bröllop, och inte hennes "show-off"..

• millanros

tack alla

Men vill än en gång förtydliga.. att de handlar inte om pengar egentligen.. VIll de bidra ekonomiskt så får de gärna det.. men jag kommer som sagt inte att fråga om pengar till bröllopet... i så fall skjuter jag hellre på det eller har ett mindra bröllop.. och jag tycker de är tråkigt att man måste använda pengar som hot.. de är ju fortfarande ett tag till vi ska gifta oss så vi passar på att bestämma saker redan nu så finns de inget att diskutera senare

• Trisen

Från min pappas sida var det endel sura miner över att vi valde barnfritt (åldersgräns 12 år). Så det kan faktiskt sluta med att ingen av dom kommer...

Tack och lov så har våra familjer inte lagt sig i ett dugg! Men sen igen så betalar vi för allt själva (förutom min klänning som mamma KRÄVDE att hon skulle få betala).

• Nanna3000

vi betalr allt i princip själva, vi fick ett bidgar av min pappa på 20 000 som han gav som en gåva och för att han har råd (och så är det lite prestige i att betala en del av äldsta dotterns bröllop). Min blivandes pappa betalar allt som har med festen att göra och fotografen men dessa pengar är INTE en gåva, utan de är ÅTERBETALNING FÖR ETT LÅN (han trodde att hyan skulle komma billigare undan genom att betala delar av bröllopet istället för hela lånesumma men jag räknade lite på det och kom fram till att det på det stora hela går jämnt ut). Ingen av dessa två har lagt sig i planeringen eller krävt något.

Vi lånar lite av min blivandes mamma till bröllopsresan, och det ska betalas tillbaka (om jag har räknat rätt så kan vi direkt efter resan betla tillbaka en tredjedel som vi gått plus efter budget) men hon är ochså bara glad för vår skull, hon tycket att ringarna var lite dyra men men.

Och så har vi min mamma, hon är maipulativ och bossig och betalar inte ett smack men vill bestämma allt. Hon tycker att man ska ta alla beslut gemensmt med familjen efter disskusion, och med familj menar hon bara henne, inte mig, min m2b eller min pappa (de är skilda sedan länge) eller hans familj. När vi berättade att vi lyckats boka kyrkan den dag vi ville ha så ville hon ändra datumet, och nrä jag berättade den preliminära gästlistan så tyckte hon att ingen behövde komma mer än hon och kanske min syster och fest behövdes inte.

Behver jag säga att hon inte har haft någon mer insyn i planeringen och att i princip allt hålls hemligt för henne (det tycks stressa henne mer att inte se planeringen än att hon inte hunnit skaffa klänning och bröllopet är på måndag)?

Svar på tråden Hur mycket har era familjer lagt sig i era planer??