Oj vad svårt. Jag har inte läst tråden utan ville bara inflika med hur jag hade tackat den situationen.
Jag hade satt mig ner och "brainstormat" med m2b först. Försök få fram varför han INTE vill ha barn och varför du VILL ha barn. Det bästa är om ni båda kan förstå varandra.
Om du förstår hans sätt att tänka behöver du inte vara ledsen i onödan, tex att det är pga dig han inte vill ha barn, dt är det säkert inte. Men det är ändå viktigt att förstå honom på djupet.
När ni brainstormar är det viktigt att INTE kommentera den andras inlägg. Säg inte "ja men det kan vi lösa genom..." för då kommer han (och du) begränsa er. En brainstorm är en metod att få fram alla tankar på bordet. Skriv upp dem. Sen i efterhand kan man gå igenom och sålla. När allting är framlagt, då kan man kommentera och svara på dem.
Att inte vilja ha barn kan ju bero på så många anledningar: man vill inte ha det ansvaret, ekonomisk stress, man känner sig otillräcklig, man vill ägna sig helt åt det barn man har, man känner sig som en dålig far... ELLER så klart att det bara inte är "ens grej". Men i det här fallet har ju din m2b redan barn så det är ju inte aktuellt.
Försök komma underfund med hur han känner.
Och sen får han lyssna på hur du känner. Varför du vill ha barn. Och gå igenom vad det betyder för just ER TVÅ att ha barn.
Kanske att hans ex inte tog ansvar för deras 12 åriga dotter och han är bränd av det? Eller att nåt gick snett i deras förhållande och han inte vill att det ska hända igen med er? Mänskliga psyket är så komplext... lägg mest tid på att förstå honom. Mer tid än på att övertala honom. Förstå först, övertala sen.
Tex kanske allting bottnar i att han inte vill förlora dig, som han förlorade sitt ex, pga den stress ett barn kan skapa? Eller att han känner att föräldrarollen gick dåligt första gången? Då kanske ni kan bena ut hur ni kommer vara som föräldrar, ansvarsfördelning, ekonomiskt ansvar, era synsätt på barnuppfostran, på skolgång osv osv... ni kanske kan diskutera igenom alla viktiga punkter. Då kanske han till slut känner sig tryggare och vill skaffa barn? helt utan "övertalning".
Hoppas det hjälper... lite kanske?