Oj...jag kan ju bara skriva mina högst personliga åsikter kring detta och jag vet att jag kommer att låta väldigt hård nu...jag hoppas verkligen inte att du blir ledsen!
Vad han säger är nog att han redan har ett barn (och också då en mamma till barnet)som har påverkat hans liv i största allmänhet, hans arbetstider och såklart även värderingar i livet. Han har bytt sina blöjor, han har åkt in och ut på sjukhus, han har värmt välling och vakat på nätterna...naturligtvis med största tänkbara kärlek.
Jag tror INTE att han använder sig av henne som en ursäkt utan mer som ett konstaterande!
Hur man ser på sin omgivning väljer man helt och hållet själv...han har inte bett dig se dottern som en rival- han bara konstaterade att "jag har redan ett barn, jag vet vad det innebär, jag är inte så säker längre på att jag vill ha flera barn..." och då valde du att se det som rivalitet..."Om han inte hade haft henne så..." Hon har ingenting med eran barn-eller-inte-barn-fråga att göra mer än att hon finns och hennes pappa vet vad det innebär med barn...
Huruvida du kommer att hysa agg mot dottern framtides är också något du väljer själv...Du kan ju också välja att INTE göra det och se det som att du levde ihop med en man som redan hade barn och inte ville ha fler- han hade egna anledningar till det valet...Förstår du? Man kan se glaset som halv-fullt eller halv-tomt...
Mitt råd är fortfarande att fundera på vad du själv vill och också behöver göra för att få det du vill- utan att försöka förändra någon annan...
chubbys skrev 2007-11-23 10:43:20 följande:
Lady o Lufsengällande rival med dottern så har jag aldrig velat känna mig som en rival..men när han säger att hade jag inte haft henne så...då är det ju lite han som skpar rivaliteten..anser jag..eller?Han hade ju liksom inte behövt uttrycka sig så då han kanske borde förstå att det gör mig ledsen..jag gillar ju hans dotter jätte mkt...osv. så jag anser ju det inte som ngt problem att han har henne dock använder han henne som ursäkt för mkt av sina egna beslut och det är inte ok..då blir det ju tyvärr så att jag tillslut även om jag inte vill kommer att börja hysa agg mot henne..och det är verkligen det sista jag vill