Jenny!
Min föräldrar är gifta och min M2B:s lika så, så där har vi inga problem.
I en annan tråd har jag dock svarat följande och jag tycker likadant i ditt fall. Din mamma får helt enkelt stå ut! Placera dem långt ifrån varandra och kräv att de uppför sig (lätt för mig att säga
Även om din pappa säkert kunde valt en roligare fru så är det trots allt hans val och eftersom de är gifta tycker jag det var rätt att bjuda henne (sedan har jag för mig att din pappa betalar en stor del av bröllopet också....) Vuxna männiksor får helt enkelt lägga sina egna problem åt sidan för er skull. Den dag ni får barn
blir de väl ändå tvugna att träffas - du kan inte gärna begära att din pappa alltid ska lämna frugan hemma på dop, födelsedagskalas etc. De är ju gifta även om du inte gillar henne. Försök förklara för din mamma att du inte heller gillar din styvmor men att du bjuder henne ändå därför att hon är gift med din pappa (för hans skull och för att du repsekterar honom). Det är lika bra att din mamma försöker vänja sig för det blir nog inte sista gången de träffas och hon vill väl inte missa viktiga kalas framöver.
Så här skrev jag i den andra tråden (i detta fall hade brudparet redan barn men ni kanske får så småningom):
Mina morföräldrar separerade ett drygt år innan mina föräldrars bröllop och min morfar gifte snabbt om sig med en ny kvinna (som han känt i många år). Mormor och morfar var skilda i drygt 30 år innan de båda dog av ålderdom. Under hela denna långa tid träffades de aldrig. Under hela min uppväxt kunde jag aldrig räkna med att både mormor och morfar kom på dop, födelsedagar, konfirmation, studentmottagningar etc. För att mormor skulle få gå (och för att han inte vågade träffa henne) tackade morfar alltid nej. När det gått en tid sa mormor att hon kunde tänka sig att träffa honom igen och till min student (då de varit skilda i 20 år) bjöd jag själv in dem båda, men morfar (och hans fru) tackade nej.
Jag tycker du ska "tvinga" dina föräldrar att uppträda som vuxna människor och komma för din skull. Jag tycker också att du ska fråga din mamma om det är sådana signaler hon vill ge dina barn (sina barnbarn). Ska de böva minnas att morfar och mormor inte kunde lägga sina konflikter år sidan för en viktig dag och träffas och glädjas för andra.
Nu när jag själv ska gifta mig har jag medvetet valt att inte bjuda min morfars änka, trots att vi träffas ibland. Eftersom både morfar och mormor är döda skulle hon mycket väl kunna komma, men jag har helt enkelt ingen lust att bjuda någon som så konsekvent tackat nej till att dela alla andra högtider med mig.