• Fru Brorsson

Vilken lins- glasögonstyrka har ni?

Hej undrar vad ni har för styrka.

Jag är 25 år och har -5,75 på mina linser. Och synen har inte stabiliserat sej ännu utan den forsätter att bli sämre... :(

Hur har ni det?

• Svar på tråden Vilken lins- glasögonstyrka har ni?
  • Fru Brorsson

Pickolina

Är det pga brytningsfel du inte kan ha linser?

• 2008-08-09

En del kan ju inte ha linser p ga att de har för "torra" ögon dvs för lite tårvätska.
    Ett annat problem kan vara det jag fick för någon sommar sedan. Helt plötsligt blev jag illröd i ögonen och kunde inte använda linserna. Jag provade och provade ända tills sambon kom på att det kanske var linsvätskan jag inte tålde! Helt rätt hade han! så då fick jag skölja linserna med koksalt varenda gång jag satte i dem. Såhär höll jag på länge (av rädsla för att få tillbaka rödheten) tills jag i somras bestämde mig för att prova linsvätska igen, nu funkar det utmärkt!

• pickolina78

Fru Brorsson skrev 2007-11-05 19:57:51 följande:

PickolinaÄr det pga brytningsfel du inte kan ha linser?
    Det är precis som föregående talare skrev, jag har för torra ögon.. Vilket var anledningen till att jag valde att op ögonen, trots minimalt synfel. Nu är jag op två gånger och hoppas att det ska bli bra denna gång.. *håller tummarna*
  • Fru Brorsson

Pickolina

Vad är det som inte gick bra vid första operationen?

• pickolina78

Fru Brorsson skrev 2007-11-06 10:33:41 följande:

PickolinaVad är det som inte gick bra vid första operationen?
    Allt gick jätte bra och jag var hur nöjd som helst.. Jag såg perfekt enligt deras syntest, bättre än perfekt tom. Efter ett tag insåg jag dock att jag troligtvis fortfarande hade brytningsfel. Jag gick då till en oberoende optiker och gjorde ett syntest. Det visade sig att jag nu var lika översynt som jag tidigare varit närsynt och hade samma brytningsfel fast något försämrat. Jag kontaktade då kliniken där jag op mig och efter utfört syntest så var det en självklarhet för dom att göra en ny operation, kostnadsfritt.

Operationen gjordes i början av oktober och jag ser fortfarande sjukt dåligt. Dom valde en annan typ av laser denna gång och det var som natt och dag. Första gången kände jag ingen smärta och såg perfekt direkt. Denna gång gjorde det sjukt ont och efter 3v hade jag en syn på 20-30%. Sjukt dåligt alltså. Nu har det gått ytterligare några veckor och jag ser fortfarande sjukt dåligt. Får inte köra bil, kan inte läsa texten på tv, ser inte hur människorna på tv´n ser ut...osv... Tom människor som sitter mittemot mig är suddiga. Jag är bara sååååå glad att jag just nu inte behöver köra bil eller jobba, för det hade inte gått. Sedan håller jag tummarna för att det ska bli bra till slut, när svullnaden till slut lagt sig.

Så, nu i efterhand kan jag säga att operation inte bara är guld och gröna skogar. Vilket tom jag själv trodde tills för några månader sedan..
  • Fru Brorsson

Pickolina

Usch, vad det låter jobbigt för dej!!

Varför använder de sej av en "sämre" lasermetod nu? Vad säger de om denna långa läkningstid? Ska du verkligen se så dåligt efter så lång tid?

Håller tummarna för att du ska se bra snart!

• Fru Brorsson

Var hos optikern idag och fick -0,25 starkare på höger öga. Så nu har jag -6,00 på mina siliconlinser. Hade varit 5,75 på vanliga linser.

Fick reda på att efter -6 så är varje steg 0.5 istället för 0.25. Vad dumt. Tycker jag ser jättedåligt när jag behöver höja 0.25 och nu måste man vänta tills man ser ännu sämre... Jag hoppas verkligen att det kan stanna upp nu. De senaste året/åren har jag ändrat med 0.25 var tredje, fjärde månad....

• pickolina78

Fru Brorsson skrev 2007-11-06 19:35:59 följande:

PickolinaUsch, vad det låter jobbigt för dej!! Varför använder de sej av en "sämre" lasermetod nu? Vad säger de om denna långa läkningstid? Ska du verkligen se så dåligt efter så lång tid?Håller tummarna för att du ska se bra snart!
    Det är egentligen inte en sämre metod, däremot så är det mer smärta och längre läkeperiod efteråt. Dom valde denna metod just pga att jag är opererad en gång tidigare. Både dom och jag hade väl trott att det skulle läka snabbare/bättre, men men.. Jag märker en liten förbättring gradvis nu så det går i alla fall åt rätt håll. Och eftersom jag just nu inte jobbar och därför inte besväras så extremt mycket av det så kan jag ändå ta det med ro och vara positiv. Det blir nog bra till slut! Tack, tack!
  • pickolina78

Fru Brorsson skrev 2007-11-06 19:40:33 följande:

Var hos optikern idag och fick -0,25 starkare på höger öga. Så nu har jag -6,00 på mina siliconlinser. Hade varit 5,75 på vanliga linser. Fick reda på att efter -6 så är varje steg 0.5 istället för 0.25. Vad dumt. Tycker jag ser jättedåligt när jag behöver höja 0.25 och nu måste man vänta tills man ser ännu sämre... Jag hoppas verkligen att det kan stanna upp nu. De senaste året/åren har jag ändrat med 0.25 var tredje, fjärde månad....
    Det lät ju väldigt dumt ju..
  • 20070929

Jag har handlat glasögon där massor av gånger och betalat typ 395:- för kompletta glasögon! Toppen när man har råd med flera olika par och kan variera sig efter humör! Har docj sista tiden bara använt dygnetruntlinser som jag bara ÄLSKAR! Helt underbart att vakna upp som normalseesnde och inte minst att kunna somna framför tv:n utan att riskera att krossa glasögonen. Innan använde jag endagslinser men det var för torrt på mitt jobb för att det skulle funka. Med dygnetruntlinserna (långt ord!) funkar det hur bra som helst!

Waersta skrev 2007-11-02 05:57:48 följande:
    Det här med glasögon.. har ni kollat på favoptik.se ?
  • Nanna3000

Jag har -7.75 på båda ögonen om jag inte minns fel, men jag tycks iaf ha stabiliserat mig (tacka gudarna för det)

Svar på tråden Vilken lins- glasögonstyrka har ni?