Vilken lins- glasögonstyrka har ni?
Hej undrar vad ni har för styrka.
Jag är 25 år och har -5,75 på mina linser. Och synen har inte stabiliserat sej ännu utan den forsätter att bli sämre... :(
Hur har ni det?
Hej undrar vad ni har för styrka.
Jag är 25 år och har -5,75 på mina linser. Och synen har inte stabiliserat sej ännu utan den forsätter att bli sämre... :(
Hur har ni det?
Det här med glasögon.. har ni kollat på favoptik.se ?
Vad kostar det att operera ögonen, är det någon som vet?
Jag har en kompis som har -15
Bridget Jones
Hade jag vetat att det stannade av på denna styrkan så hade det väl känts ok. Men det fortsätter att försämrats. Har nog blivit sämre på -1 på lite mindre än 1,5 år.... Det gör mej lite orolig.
Använder i stort sett bara linser, trivs inte alls i glasögon. Inte kul heller att de glasögonen som jag köpte i sept förra året är så svaga nu att jag knappt kan se texten när jag kollar på tv nu. Vill ju inte lägga 3000 på glas en gång om året....
Så länge ögat är friskt så kan du alltid operera ögat. Dina synfel låter ju inte onormala. Tror du ska försöka sluta oroa dig över det där. Min svåger är 35+ och är snart helt blind på ena ögat och ser extremdåligt på det andra. Han har sett väldigt dåligt sedan tidig ålder och det har förvärrats konstant. Men eftersom han har friska ögon så går det att operera och han har nu blivit rådd att göra det innan han blir helt blind.
Han lever för övrigt helt obehindrat, trots att han inte ens anv linser/glasögon.
Vad jag vill säga är att du inte ska spendera din tid att oroa dig om det inte finns något att oroa sig för eller något att göra åt det. Är ögat sjukt så kan du nog få hjälp och är ögat friskt så kan du alltid bli hjälpt av glasögon, linser eller operation.
Men visst måste synen vara stabil för att man ska få operera?
Waersta - Nope. Däremot så kan dom inte garantera resultatet på samma sätt om synen inte varit stabil ett tag. Men som för min svåger så handlar det om att rädda synen innan det är för sent och då är en operation det enda alternativet, oavsett om synen är stabil eller ej. Men i lite mer normala fall så är det en rekommendation man följer för att man annars inte kan garantera slutresultatet. För synfelet kan ju fortsätta försämras även efter en operation och då är det lite menlöst. Så det är inget måste men en stark rekommendation om man vill ha ett så bra resultat som möjligt.
Apropå synfelskorrigering/laseroperation. Jag har op mig två gånger nu. Lasik för fem år sedan och M-Elsa för ungefär 5 veckor sedan.
Operation är ett bra alternativ men det finns fortfarande inga garantier. Det finns definitivt för- och nackdelar.
Jag skulle opererat ögonen med Lasik för ca 2,5 år sen. Men de skar upp en för tunn flik och jag skulle låta det läka 3-4 månader och sedan göra om det, men sen vågade jag inte göra om det. Tur är väl nästan det för min syn har väl iaf ändrats med minst -1,5 sen dess.
Om jag någon gång ska göra en operation blir det nog med att operera in linser så man kan byta ut om synen ändras, oxå verkar man ju slippa försämrat mörkerseende. Lite läskigt att man riskerar grå starr och det är väl den dyraste metoden med.
valkyriana - jag betalade $3000 - ca 21000kr for bada ogonen i Kanada. Det gar att fa det mycket mycket billigare, vet ej priserna i sverige dock - men om du funderar pa att gora det skulle jag gora massor av research och hitta en kirurg med MYCKET erfarenhet! Lakaren som operarade mig var en av de forsta i vastra kanada och ar pa framfronten av sin skara. Var beredd att betala mer, men vem vill rea bort sina ogon??
Har finns det annonser da och da for lasik for bada ogonen $500!! helt galet - skulle aldrig vaga ga till ett sant stalle, man undrar ju varfor det ar sa billigt dar...
Jag vantade i tre ar pa att mina ogon stabiliserats sa pass att det resultatet var sakrare, aret innan andrades min syn med -0.25, tidigare ar hade de andrats med -0.5. Ogonen stabiliserar sig vanligtvis hos folk omkring 30...