• Fru Brorsson

Vilken lins- glasögonstyrka har ni?

Hej undrar vad ni har för styrka.

Jag är 25 år och har -5,75 på mina linser. Och synen har inte stabiliserat sej ännu utan den forsätter att bli sämre... :(

Hur har ni det?

• Svar på tråden Vilken lins- glasögonstyrka har ni?
  • 2008-08-09

24 år. 4,0 höger öga. 3,75 vänster öga.
    Är GRYMT sugen på laseroperation, hade jag ca 20 000 liggande skulle jag inte tveka..
    Det där med att oroa sig att synen blir sämre har jag slutat med för egen del... min kusin som är 26 år har -14/-15 och hennes syn försämras hela tiden...vart ska DET sluta?!

• 2008-08-09

Haha glömde ju sätta - framför mina siffror!

• Fru Brorsson

2008-08-09

Har din kusin linser eller glasögon då?

• Fejs

Jag har -5,75 på båda och gravt brytningsfel på 1,0!!! Det försämras hela tiden med typ -0,25 varje gång jag går till optikern. Jag har aldrig provat linser då det varit problem att få till min stryka (svårt att få till även till glasögon), men det senaste året har jag hört att det kan gå att få till sånna linser. Vet bara inte om jag vågar testa då det kostar så mycket, måste skaffa hel eller halvårslinser i så fall...

Det sjuka är när man ska skaffa nya glasögon, det siljer på priser nå otroligt, inte på båge utan glaset. På ett ställe skulle de ha 10 000 kr! Billigast jag kunde hitta blev till slut 5000 kr.

• Miamaja

jag har kraftigt brytningsfel och har haft linser i många år. Får mycket bättre resultat med linser än m glasögon. Är även kraftigt närsynt. Det går att ha linser när man är som jag men alla optiker vågar inte försöka och har snöat in på månadslinser. Vilket inte finns då de är för dyra att tillverka, för få som behöver dem. Men jag har alltid haft ettårslinser och det är inga problem bara man sköter dem och ätr noga med hygienen.

• Miamaja

Jag har haft linser dagligen i mer än 20 år och det är absolut inga problem, det är inte farligt för ögonen och jag ser mycket bättre med linser. Skula aldrig våga köra bil med glasögon exempelvis.

• yoyo78

Hej!
    Jag har -12 på mina ögon (dvs extremt närsynt), men det funkar jättebra med linser som tur är! Jag tränar mycket och kan absolut inte ha glasögon då!

Var på konsultation för ögonoperation förra året på Capio Medicular. De krävde att synen ska ha varit stabil de senaste två åren, och det har min varit. Jag skulle inte kunna operera med laser på ett säkert sätt, utan i så fall skulle jag få operera in en lins för 40000kr, kallat ICL. Det lät superbra, man kan ta ut linsen igen om något skulle gå fel (vilket ju inte är fallet med laser), men jag avstod av olika skäl trots allt.

• 2008-08-09

Fru Brorsson skrev 2007-11-03 11:51:57 följande:

2008-08-09 Har din kusin linser eller glasögon då?
    Hon har både och. Men jag tror att hon mest använder glasögon till vardags och linser till speciella tillfällen. Men hon har haft linser i många många år så hon har absolut inga problem med det.
  • ToU

Jag är 27 år och har -11,5 på höger och -12 på vänster. Använder mest linser, funkar bra! :D Jag brukar alltid vara den med sämst syn så det var (hur knasigt det än låter) intressant att se att man inte är ensam ;).

• pickolina78

Om jag hade kunnat ha linser så hade jag aldrig valt att operera mina ögon.. Tyvärr så är det ju inte en självklarthet att kunna bära linser..

Svar på tråden Vilken lins- glasögonstyrka har ni?