• snart vi två

Kan man ta betalt av gästerna???

Hej

Jag sitter och funderar en del på inbjudningen. Vi har inte gott ställt, men ändå skulle vilja ha ett fint bröllop.

Så jag tänkte att kan man ta betalt av gästerna??
    Är det någon som har gjort det??
    Skulle man kunna ta då ca 150:- per gäst??
    Eller är det för lite eller kan man ta mer??

Ja det är inte lätt det här, så jag hoppas att ni kloka kan hjälpa mig med det.

Eller om någon har några bra förslag på att få så fin och billig middag efteråt??

• Svar på tråden Kan man ta betalt av gästerna???
  • Ms Daisy

Visst kan man ha kuvertavgift, men man får räkna med att vissa kanske tackar nej och inte gillar idén. Ska det vara kuvertavgift får man nog hålla den på en ganska låg nivå - man kan ju inte räkna med att gästerna skulle ha köpt presenter för 500 kronor eller så. 200-250 kronor per person känns väl rimligt.

Men vore jag som ni skulle jag göra såhär:

Fundera på hur mycket pengar ni har råd att lägga på bröllopet.
    Kolla om era föräldrar har möjlighet att bidra med något.
    Börja spara och gift er om ett par år.
    Försök sedan göra ett enkelt bröllop, bjud de närmaste, gör buffé, fixa en lokal där man får ta med egen alkohol, ha betalbar efter middagen.
    Eller ha ett bröllop med en låg kuvertavgift och var tydliga med att det är istället för presenter.

• Äntligen är det min tur

Jag hoppar in här med en undran...

Vi ska ha 2 dagars o har tyvärr inte råd att betala boende för gästerna. Mat o sånt står vi för 2 dagar. Tycker ni det är konstigt???
    Vi önskar oss det av gästerna som present att de stannar kvar. Vi har alla onödiga prylar o lite till (!!) hemma redan.

• Besservvisser

hu så sniket med betalbröllop.

Rätta munnen efter matsäcken, sägs det.

• tågjäntan

Jag tycker inte det är fel med kuvertavgift, speciellt när den är så pass låg. Och om jag vet om att ett par inte har så gott ställt kan jag tänka mig att betala mer för att på det sättet bidra till att få ett härligt bröllop. Annars är det rätt vanligt att skriva att man önskar sig bidrag till resan eller vad det nu kan vara. Vi gjorde ett rim där vi önskade oss praktisk hjälp och presentkort hos fotografen mm.
    Rimmet började så här:
    Nu när vi två ska bilda bo
    har vi många saker må Ni tro.
    (Vi flyttade ihop i samband med bröllopet.)
    Lycka till!

• viktualia

Och jag skulle tycka att det var befriande att bli bjuden på bröllop med kuvertavgift!! Då skulle man ju slippa kämpa med att hitta present och veta att brudparet fick det bröllop de ville ha!!!

• Hedebris

vi ska göra så att vi skriver på inbjudan att först är det bröllop... alla är bjudna

sen är det mingelfest i lokalen.. alla är bjudna.

sen bjuder vi släkten på bröllopsmiddag efter det. Om någon vän (ej släkting) önskar komma på middagen så får de anmäla sig speciellt + betala en kuvertavgift för att täcka de kostnaderna.

• 2008-08-09
    Besservvisser skrev 2007-10-29 11:08:19 följande:
    hu så sniket med betalbröllop.Rätta munnen efter matsäcken, sägs det.
    Oj! Vågar jag väl knappt säga att vi ÄVEN ska ha betalbar!
  • Trettondagsafton

Håller med om att det är väldigt olika.

Vi kommer att betala bröllopet tillsammans med våra föräldrar och det är självklart för oss eftersom vi alla har bra inkomster och bra ekonomi. Våra släktingar och vänner skulle nog uppfatta det som väldigt snålt om vi hade kuvertavgift, men det är ju bara för att de vet att vi kan betala (och varit bjuda till dem utan kuvertavgift).

Å andra sidan kommer vi ha betalbar eftersom middagen är på en restaurang och det är det kanske någon annan tycker är fel. Vad jag menar är alltså att en kuvertavgift för en person kan vara lika självklart i förhållande till den personens ekonomi som en betalbar är för mig (vi bjuder på mycker alkohol till mat och tårta och vill någon ha mer får de själva betala).

Om någon står i valet och kvalet mellan bröllop med kuvertavgift eller inget bröllop alls så skulle jag definitivt hellre betala för att få vara med! En kompis till mig har två småbarn och har just köpt hus. De har pratat i flera år om att gifta sig men det blir aldrig av pga att deras drömbröllop ksotar mer än de har råd med - i det läget tycker jag att det skulle vara bättre med kuvertavgift... Efter ett tag har man ju väntat så länge att ett bröllop med massa folk blir inaktuellt och så åker brudparet ändå iväg och gifter sig i hemlighet

Ett annat alternativ kan ju vara att ösnka sig hjälp - dvs fråga några nära vänner och släktingar om de kan bidra med matlagning, dukning etc. Jag skulle personligen inte ha något emot att baka bröd eller göra potatisgratäng om jag blev tillfrågan av en nära vän eller familjemedlem. På så vis kommer man billigt undan utan att behöva ta kuvertavgift. Villman kapa kostander ytterligare kan man ju ta sjävkostnadspris för alkoholen..

• Trettondagsafton

Ser att jag skrivit lite väl fort ibland, men det framgår nog vad jag menade....

De bröllop jag varit mest besviken på är de jag inte blivit bjuden till pga att brudparet valt att inte fira av eknomiska skäl - kuvertavgift innebär i alla fall en möjlighet att välja själv!

• Zozo

Fel är det inte nej, i synnerhet inte om det är istället för present. Vad spelar det för roll om man ber om bidrag till festen istället för till resan (som folk reagerar mindre pa)?
    Har heller aldrig hört om någon som tackat nej till ett bröllop för att det är kuvertavgift (utom i ett fall da den var löjligt hög)..

VI ville däremot inte ha betalbar eller kuvertavgift för det kändes fel för oss. Vi bjöd pa middagen och festen med drycker samt boende i en vecka. Mat och annat under resten av veckan tog vi dâremot ut självkostnadspris för. Som present önskade vi bidrag till resan och fick det av manga, men även en del "vanliga" presenter. En önskan är ju heller inte ett tvang...

• Skottdagen2008

En vers kan ju göra betalningen roligare

Vi har nu bestämt oss för att bli man och maka
    Vi tycker om er alla och vill ingen försaka
    Tyvärr kan vi inte bjuda på maten på vår fest
    Men inte hellre rensa bort en endast gäst
    Så därför kära vänner vill ni vårt bröllop göra till saga
    Skippa presenten och låt oss hellre 150 kr mottaga
    En kuvertavgift till maten på vår bröllopsfest
    För vi vill så gärna se er som vår bröllopsgäst

• SSM

jag håller med föregående. Om man vill ta en kuvertavgift så skriv det på ett roligt sätt (t.ex. ett sådant rim), där det också kommer fram att det inte förväntas att man har med present. Och ta inte mer än 150 kr! Det är inte kul att känna sig pressad om man inte tänkte ha köpt en så dyr present (era gäster kanske inte heller är stenrika). Om någon gärna vill ge mer är ju faktiskt inte det något hinder. Eller?

Och till äntligen är det min tur: Jag förstår att ni inte har råd att betala boende till alla gäster. Det måste ju bli jättedyrt... Jag tycker att det är okay för gästerna att betala boendet själv. Fast om man känner att ekonomin inte räcker till, varför inte bara ha en dag? Men å andra sidan... På en-dagars-bröllop måste ju gästerna nästan räkna med att ha någonstans att sova över efter festen (som ofta inte är slut förrän 24-tiden) om de inte bor väldigt nära. Jag har hört flera en-dagars-bröllop där gästerna själva har bokat och ordnat boendet själv. Och när jag gifter mig i maj nästa år kommer vi låta gästerna fixa eget boende (med undantag av tre långväga väninnor till mig som ska bo hemma hos mina föräldrar). Fast de flesta av våra gäster har så pass nära att de kan åka hem på kvällen/natten. Så det är egentligen bara mammas två systrar med respektive som måste fixa boende. Men det har de råd till... =)

Hoppas att ni kommer fram till vad som är bäst för er!

Svar på tråden Kan man ta betalt av gästerna???