• snart vi två

Kan man ta betalt av gästerna???

Hej

Jag sitter och funderar en del på inbjudningen. Vi har inte gott ställt, men ändå skulle vilja ha ett fint bröllop.

Så jag tänkte att kan man ta betalt av gästerna??
    Är det någon som har gjort det??
    Skulle man kunna ta då ca 150:- per gäst??
    Eller är det för lite eller kan man ta mer??

Ja det är inte lätt det här, så jag hoppas att ni kloka kan hjälpa mig med det.

Eller om någon har några bra förslag på att få så fin och billig middag efteråt??

• Svar på tråden Kan man ta betalt av gästerna???
  • Ljungfru

Jag håller med Lavendelblomma om att det är ett konstigt synsätt att man skulle gå jämt upp med värdet på presenterna.

Däremot håller jag inte med om att det är fel med en kuvertavgift. Jag tycker att det är helt okey.
    De som vill deltar och slipper leta linnedukar och brödrostar som brudparet kanske ändå inte vill ha.
    De som inte vill betala slipper ju, man kan ju som sagt tacka nej.

• snart vi två
    Ernhake skrev 2007-10-28 08:17:44 följande:
    snart vi tvåMåste ni ha traditionell tre rätters middag då?Kan ni inte ha ell bröllop som passar er budget?T ex coctail-mingel-party med snittar istället, eller buffé?Eller varför inte picknick eller knytkalas?
    Vi hade tänkt oss buffe, för att det är enklast och sen är det inte så många som är bjudna heller.
  • snofsan

njae jag personligen skulle de nog aldrig kunna ta betalt av min gäster. Jag tycker att dom har ändå ganska mycket utgifter ändå som tex kläder å bröllops presenten.

Nackdelen e juh att alla kanske inte har råd att gå på bröllopet då. å hellre typ billigare bröllop som vi kan betala med alla gäster än gästerna betala å inte alla kan komma.

som sagt det e en fest å man inbjuder dgästerna.
    jag menar man skulle juh aldrig ta betallt annars på en födelsedag fest..

Men det e bara vad jag tycker.

• snart vi två

Skulle man kunna skriva på inbjudningen att man önskar bidrag till resan och köksmöbler i present. Så skiter man i kuvertavgiften i stället??

• 2008-08-09
    Himesama skrev 2007-10-28 08:43:22 följande:
    hmmmm, "bidrag" är väl samma sak som kuvertavgift? Bidrag för att ha festen = kuvertavgift.Om man är tydlig i inbjudan om att man inte önskar sig presenter utan tar kuvertavgift istället (eller bidrag om man föredrar det ordet) så bör inte det misstolkas så att gästerna även tar med presenter. Ordet bidrag låter mer som något man får från socialen än bröllopsgäster....
    Håller med om att OM man är tydlig så spelar det ju ingen roll. Vet bara att om jag själv går på en fest med kuvertavgift så vill jag iaf ha med mig något "litet" att ge också. Om jag går på en fest där de önskar sig bidrag till festen så gör man något roligt av sättet att ge pengarna istället. Men det är ju bara MITT synsätt, personligen tycker jag inte det låter som att man blandar in socialen...
  • Fröken Figo

Jag hade hellre haft ett fint bröllop hemma eller nåt. Enkelt och fint. Fint behöver ju inte betyda snofsigt.

Eller hyra en enklare lokal, ha lite "rustik" känsla på det hela. Naturnära och fint.

Vi lägger rätt mkt pengar på vårt bröllop men har ändå valt den varianten. Vi hyr en rustik lokal med träbalkar och stora trägolv, mitt i skogen, vit och enkel interiör. Den kostar inte mer än 7000 att hyra! Och vi skulle kunna dra ner våra kostnader rejält men har valt att lägga pengar på gästers boende osv. Men som sagt går det att göra rätt billigt och ändå jättefint. Plocka blommor själv. Björkris och fina tyger. Caterad mat: buffé. Eller göra maten själv och ha buffé.

Personligen hade jag valt nåt sånt ist för att be gästerna om pengar. Att be dem om pengar tar bort det roliga med att bjuda tycker jag.

• 2008-08-09

Ja vi tycker ju alla olika! Det beror väl kanske lite på hur man är som person också, och vad man har för umgänge?
    I vår umgängeskrets (de som kommer att komma) är det inte konstigt att be om pengar i present istället för en massa onödiga grejer som vi ändå inte behöver. Så gör vi nästan alltid när någon har fest.

• DetOrdnarSig

Jag kommer personligen inte att ha kuvertavgift på vårt bröllop och tycker att man inte kan dra på med ett stort lyxbröllop som man inte har råd med och sedan låta gästerna betala en hög kuvertavgift. Men talar vi om 150-200 kronor per person så handlar det ju snarare om att gästerna betalar en del av kuverkostnaden eftersom mat, dryck, poslin etc. sannolikt i själv verket kostar mer. Om någon av mina kompisar stod i valet och kvalet mellan att ta kuvertavgift eller att ha en liten middag för bara familjen, skulle jag verkligen föredra kuvertavgiften, eftersom annars får ju inte jag möjligheten att dela detta med dem.

• PennyJenny

Det jag tycker skiljer att önska sig bidrag till något och att ha en kuvertavgift är att bidragets storlek är valfritt medan kuvertavgift är fast. Som gäst känner man sig friare i sitt bidrag tycker jag. Å andra sidan tycker jag att för att det ska kännas fritt så ska brudparet inte vara direkta mottagare av bidragen, alltså att de inte ser hur stora bidrag respektive gäst lägger, för då känns det i alla fall som betalning. Bättre att någon annan står för insamlandet och lämnar över en klumpsumma och så bara får veta vem som bidragit.

• matteve

Ta det ganska enkelt - buffé är perfekt!

Håller för övrigt med PennyJenny..

Svar på tråden Kan man ta betalt av gästerna???