• snart vi två

Kan man ta betalt av gästerna???

Hej

Jag sitter och funderar en del på inbjudningen. Vi har inte gott ställt, men ändå skulle vilja ha ett fint bröllop.

Så jag tänkte att kan man ta betalt av gästerna??
    Är det någon som har gjort det??
    Skulle man kunna ta då ca 150:- per gäst??
    Eller är det för lite eller kan man ta mer??

Ja det är inte lätt det här, så jag hoppas att ni kloka kan hjälpa mig med det.

Eller om någon har några bra förslag på att få så fin och billig middag efteråt??

• Svar på tråden Kan man ta betalt av gästerna???
  • Lavendelblomma

Nja... Fast i min värld är det ett absolut nej faktiskt. Visst KAN man göra det, det e ju ingen omöjlighet, men min känsla, hjärna och erfarenhet säger totalt nej till detta, därav mitt svar.

Sen visst KAN man göra det... men som jag förstod det så efterlyste personen som frågade vad vi andra härinne tycker.

Sen tycker jag det är fel att tänka att bröllopet ska "betala av sig", dvs. att man skå få pengarna tillbaka, antingen att gästerna betalar eller att presenterna ska ge en viss summa pengar tillbaka. Herregud, man gifter sig väl för sin egen skull! Har man inte råd med en stor, eller ens liten fest, så gör man ju inte det heller. Man anordnar det som passar ens ekonomi och budget, att förvänta sig att andra ska vara med och betala kalaset kan jag överhuvudtaget inte förstå...

DetOrdnarSig skrev 2007-10-27 19:06:12 följande:
    Jag vet inte om ni som svarar att nej det kan man absolut inte göra, utgår ifrån hur ni personligen vill ha det eller om ni faktiskt tycker att kuvertavgift är någon som inte borde få förekomma. För faktum är att många har kuvertavgift för att få råd och istället undanber presenter, som för de flesta gäster ändå innebär en större kostnad än de föreslagna 150 kronorna. För svaret på frågan om man kan ta betalt av gästerna är ju självklart ja, eftersom många gör det hela tiden. Sen kan man argumentera för och emot om det, men jag tycker det är väldigt tråkigt att svara "Nej" och "Aldrig". På vilket sätt hjälper det TS? Jag tror att det är väldigt olika i olika bekantskapskretsar. Jag känner ingen som har haft kuvertavgift, men om någon skulle ha det skulle jag inte reagera negativt. Det är deras val och jag har ju valet att tacka nej om jag inte tycker det är ok. Att man skulle få tillbaka kostanden genom presenterna är ju bara sant om det finns en massa saker man behöver och faktiskt också får.
  • snart vi två

Ja, jag frågade efter vad ni andra tycker, eftersom jag är väldigt kluven i den frågan, och har väl inte blivit klokare heller, men det finns ett tag kvar innan inbjudningarna måste ut, så jag hinner komma fram till hur vi ska göra.

• Ernhake

snart vi två

Måste ni ha traditionell tre rätters middag då?
    Kan ni inte ha ell bröllop som passar er budget?
    T ex coctail-mingel-party med snittar istället, eller buffé?
    Eller varför inte picknick eller knytkalas?

• 2008-08-09

Vi kommer att önska oss pengar till festen/bröllopsresan istället för presenter.
    Många gör ju det när de anordnar tex. 50-årskalas. Vi tycker inte det är någon skillnad, fest som fest.

• Lucia05

Nej, man kan inte ta betalt av gästerna man BJUDER till sitt bröllop.

• Himesama

Man kan självklart ha kuvertavgift istället för presenter, underlättar för alla.

• 2008-08-09

fast....man BJUDER väl på kalas också? så jag ser absolut ingen skillnad på detta..
    Jag ser det däremot som bättre att önska sig bidrag istället för presenter, än mot att ta ut kuvertavgift..
    Risken vid kuvertavgift är att gästerna ÄNDÅ vill ha med sig present och då kan det ju bli väldigt dyrt för dem..
    Men alla gör ju som dom vill. Vår fest kommer att bli som vilken fest som helst och då blir inte detta konstigt..

• järvedsullis

Nu måste jag få lägga mig i! Vi sitter precis mitt i våran bröllopsplanering och vi tänker önska oss festen som presenten, alltså att det finns en kuvertavgift. Vi hade önskat bägge två att vi kunde bjuda alla 125 gäster, men det är som ni kanske förstår väldigt svårt för oss. Vi har stor släkt båda två och många vänner vi skulle vilja ha med denna dag. Så för att göra denna dag till den vi vill ha blev detta ett alternativ för oss. Naturligtvis ska väl inte bröllopet gå i vinst, det är inte därför vi tar en kuvertavgift.... dessutom har vi allt vad som tänkas kan i våra skåp och lådor här hemma. Alternativet att önska sig pengar till bröllopsresan, jo det går ju men då är problemet hur mkt, i alla fall....

De bröllop som jag har varit på där det har varit kuvertavgift har varit hur bra som helst. Dessutom tycker jag att det var väldigt skönt att slippa tänka på present. Att vi kom på bröllopet räckte!

• oss två

Kuvertavgift tycker jag man kan ta..men då vara tydlig med att det är istället för presenter.

• Himesama

hmmmm, "bidrag" är väl samma sak som kuvertavgift? Bidrag för att ha festen = kuvertavgift.
    Om man är tydlig i inbjudan om att man inte önskar sig presenter utan tar kuvertavgift istället (eller bidrag om man föredrar det ordet) så bör inte det misstolkas så att gästerna även tar med presenter.

Ordet bidrag låter mer som något man får från socialen än bröllopsgäster....

Svar på tråden Kan man ta betalt av gästerna???