Nja... Fast i min värld är det ett absolut nej faktiskt. Visst KAN man göra det, det e ju ingen omöjlighet, men min känsla, hjärna och erfarenhet säger totalt nej till detta, därav mitt svar.
Sen visst KAN man göra det... men som jag förstod det så efterlyste personen som frågade vad vi andra härinne tycker.
Sen tycker jag det är fel att tänka att bröllopet ska "betala av sig", dvs. att man skå få pengarna tillbaka, antingen att gästerna betalar eller att presenterna ska ge en viss summa pengar tillbaka. Herregud, man gifter sig väl för sin egen skull! Har man inte råd med en stor, eller ens liten fest, så gör man ju inte det heller. Man anordnar det som passar ens ekonomi och budget, att förvänta sig att andra ska vara med och betala kalaset kan jag överhuvudtaget inte förstå...
DetOrdnarSig skrev 2007-10-27 19:06:12 följande:
Jag vet inte om ni som svarar att nej det kan man absolut inte göra, utgår ifrån hur ni personligen vill ha det eller om ni faktiskt tycker att kuvertavgift är någon som inte borde få förekomma. För faktum är att många har kuvertavgift för att få råd och istället undanber presenter, som för de flesta gäster ändå innebär en större kostnad än de föreslagna 150 kronorna. För svaret på frågan om man kan ta betalt av gästerna är ju självklart ja, eftersom många gör det hela tiden. Sen kan man argumentera för och emot om det, men jag tycker det är väldigt tråkigt att svara "Nej" och "Aldrig". På vilket sätt hjälper det TS? Jag tror att det är väldigt olika i olika bekantskapskretsar. Jag känner ingen som har haft kuvertavgift, men om någon skulle ha det skulle jag inte reagera negativt. Det är deras val och jag har ju valet att tacka nej om jag inte tycker det är ok. Att man skulle få tillbaka kostanden genom presenterna är ju bara sant om det finns en massa saker man behöver och faktiskt också får.