• Lady o Lufsen

    OT!! Hemtjänstpersonal...

    Arbetar någon här inom hemtjänsten...?

  • Svar på tråden OT!! Hemtjänstpersonal...
  • lilltass

    Hej!
    Jag tänker inte kommentera huruvida den anställda har gjort fel eller inte. Men jag vill bara säga att jag har en fruktansvärd respekt för människor som jobbar inom äldrevården och liknande. Jag vet att jag aldrig skulle fixa det.

  • rocketqueen

    Lady o Lufsen, jag har jobbat inom hemtjänsten och det som pågår där är ibland helt otroligt... Jag kommer aldrig mer att jobba där på grund av det arbetsklimat som råder när det gäller personalen och hur det faktiskt går till i vissa situationer. Jag råder dig till att verkligen ha koll på vad som händer hemma hos din far, och att stå på dig när det gäller att få sin rätt fram. Känner du att något inte är okej så säg genast till! Tveka inte att gå uppåt om du inte får tillräcklig respons.

    Jag vill verkligen inte skrämma dig, men alla som arbetar inom hemtjänsten är inte änglar.

    Däremot finns det naturligtvis helt underbara människor, som respekterar vårdtagarna och gör allt för att de ska få så bra vård som möjligt! Jag önskar dig och din far all lycka och hoppas att det här ska kunna bli bättre.

  • Lady o Lufsen

    Jag vill förtydliga:

    Jag förstår ju självklart att personalen har rätt till pauser- och vill man använda sin paus till att röka så är det helt okey MEN min pappas hem (eller någon annans hem för den delen) är ingen rastplats- det finns andra ställen att rasta på!
    Min pappa (och alla andra som behöver hjälp) får betala ganska dyra pengar för sin tillsyn och hjälp. Personalen får ju fakrtiskt både betalt och i uppdrag att hjälpa eller ha tillsyn- inte att utnyttja klientens, patientens eller den boendes hem till rast eller paus- så mitt ställningstagande till denna incident kvarstår!

    Skulle min pappa ha varit rökare och han själv vill ha sällskap över en cigg så hamnar situationen genast i ett annat läge- då styr han själv över sin situation och han får själv dra gränsen i sitt eget hem, såklart!

    Om jag som privatperson går hem till någon och "måste" röka så skulle jag ju som sagt aldrig ta för givet att det ens var okey ute på vederbörandes balkong- jag skulle naturligtvis fråga och invänta ett svar! Skulle svaret bli nej så skulle jag ju självklart respektera det också!
    Men att inte låta ägaren till hemmet faktiskt bestämma huruvida det är okey eller inte är under all kritik!
    Skulle jag vara hemma hos någon så korta stunder som det behövs hemma hos min pappa...Ja, då skulle jag inte ens fråga! Och ännu mindre bara köra mitt eget race!

  • rocketqueen

    Lady o Lufsen, ja, jag håller verkligen med dig. Man gör absolut inte så hos någon! Snälla någon, var skulle det sluta... Om man tycker att det är okej, går det då bra att äta lunchen i valfri vårdtagares kök eller göra lite vad man känner för? Big no-no säger jag...

  • misstrixie

    Lady o Lufsen,

    Förstår absolut. Jobbade ett kort tag inom äldreomsorgen och även om det finns många pärlor till människor där så finns det också de som verkar ha tappat synen på vårdtagarna som fullvärdiga människor och tar sig rättigheter som de inte skulle gjort hemma hos en bekant, till exempel. Det är kanske deras sätt att klara av ett jobb de inte trivs med, eller något... men det får inte gå till så. Hoppas verkligen det ordnar sig till det bästa!

  • Lady o Lufsen

    och ett litet tillägg

    Har själv jobbat inom HO/SOC. som lyder under LSS i 20 år...(22 faktiskt...)OCH varit rökare i lika många år (fast nu är jag lyckligt orökandes sedan tre år tillbaka ) så det har inget med att göra att jag generellt ogillar pausande rökare!

  • Fru Nilsson 1/7-06

    Lady o Lufsen

    Hur har det gått?
    Åtgärder - reprimander??

  • Lady o Lufsen

    Hej alla!

    Vi hade ju vårat möte med chefen för ÄO och berättade det här...
    "Under inga omständigheter är ett sådant beteende acceptabelt, vi beklagar men vi tror att vi har en ganska god aning om problemet" för att göra en lång historia kort...

    Vårat klagomål var inte det första och hon hade mycket goda aningar om vilka personer det rörde sig om.

    Vilka reprimander hon delade ut har jag ingen aning om men dessa namnteckningar finns ej längre vare sig i medicinlistan eller kontaktboken så kanske har dom fått sluta eller så får dom inte gå till just pappa..?

    Vi justerade också besöken lite så ett pass mitt i natten är borttaget- då får han vara ostörd och sover bättre.

    Pappa har inte sagt något hittills om några konstigheter så det verkar ha varit bra sedan mötet!

    Kram till er alla och tackar för allt stöd!

  • Lady o Lufsen

    ...jag glömde ju...
    På detta möte hade vi också med oss distriktsköterskan som talade om för chefen hur medicinlistorna får/ inte får fyllas i så det slutade med att chefen skulle skicka all personal till VC för deligeringsinformation under September månad!
    Den "kursen" går man ju när man får sin deligering men behöver i detta fall tydligen uppdateras...

  • Fru Nilsson 1/7-06

    Man ska ju aldrig tiga.... Inte om sådna saker iallafall. Vissa gånger kan man ha fel, men i ditt fall hade ni ju rätt + ni var inte de enda som hade klagat.

    Guud vad skönt för er att få "upprättelse". Det var välbehövligt.

  • Dallas

    Så skönt! Hoppas verkligen att din pappa slipper såna nu då! Bra att ni tog tag i det genast och att chefen verkligen tog till sig klagomålen. Kram

  • Dallas

    Lady o Lufsen skrev 2007-09-19 10:58:29 följande:


    ...jag glömde ju...På detta möte hade vi också med oss distriktsköterskan som talade om för chefen hur medicinlistorna får/ inte får fyllas i så det slutade med att chefen skulle skicka all personal till VC för deligeringsinformation under September månad!Den "kursen" går man ju när man får sin deligering men behöver i detta fall tydligen uppdateras...
    Hoppsan jag missade kommntera detta. Här i vårt område MÅSTE vi ha delegeringsutbildning VARJE år, i december. Ett par timmar tar det, så får man skriva ett prov och måste givetvis få godkänt för att få ny delegation. Så gäller del. i ett år för fastanställda och månadsvis för timmisar. Timmisarna MÅSTE också genomgå provet.
    Är inte detta lika i hela landet?? Synd i så fall!
Svar på tråden OT!! Hemtjänstpersonal...