2 augusti 2008
Vi gifter oss den 2 augusti 2008 på Gotland. Är det fler som gör det? Var ska ni gifta er och ha festen? Roligt att höra hur det går med planering. Kanske kan vi utbyta idéer och följa varandras planering under året!
Vi gifter oss den 2 augusti 2008 på Gotland. Är det fler som gör det? Var ska ni gifta er och ha festen? Roligt att höra hur det går med planering. Kanske kan vi utbyta idéer och följa varandras planering under året!
CissiLi
Nej helst vill vi göra maten själva då både min pappa har egen catering och min sambos mamma jobbat med catering...
Men å andra sidan ligger lokalen jättefint... Tyvärr säger personer vi pratat med att deras mat inte alls är värd pengarna... och det blir tråkigt att bjuda på nått sånt då. Nu är vi inne på att rensa logen istället och ha festen där. Då har vi tillgång till våra eget kök dessutom, det ena är nyrenoverat och mycket smdigt, det andra (ja vi har 2 kök i huset) är inte lika fint, men dock så bra
Jeska.
Tyskland och alkohol låter bra. Vi har varit inne på det spåret oxå. Hur mycket alkohol tänkte ni servera?
Tea_nova:
Det har vi inte bestämt ännu, men vi blir ganska många som dricker och tänkte börja med bubbel, sedan vin till förrätt, ett annat till varmrätt och sen dessertvin. Avec till kaffe och sedan fri bar med öl och sprit.
Jag har gjort en nyregistrering. Förstår inte riktigt om man kan få tillbaka sin gamla profil så jag gjorde en ny :) Nu heter jag Jesska istället :)
I helgen har vi arbetat igenom vår budget och skrivit preliminär gästlista. Hu så svårt det är att begränsa den!
Tea_Nova
Hur gick det? Blev det logen eller funderar ni fortfarande?
Var ligger alla 2:a augusti planerare i planeringen? Jag tog en paus och tänkte knappt på bröllop på flera veckor. Men nu är jag tillbaka igen! Det är såååå roligt!
Jag (vi:)) har:
Bokat vigsel i kyrkan
Bokat lokal för festen
Gjort en ungefärlig budget
Gjort en ungefärlig gästlista
Köpt brudklänning :)
Köpt brudskor
Jag har även funderat på musik under vigseln och känner att jag vill att någon ska sjunga Hallelujah av Leonard Cohen fast Jeff Buckleys version...
Hur går det för dig? (er)
Jag kopierar rakt av!
Jag (vi:)) har:
Bokat vigsel i kyrkan
Bokat lokal för festen
Gjort en ungefärlig budget
Gjort en ungefärlig gästlista
Köpt brudklänning :)
Köpt brudskor
Fast brudklänningen har jag inte fått än. Jag har bara mätt upp den och väntar med spänning. Vad har du för klänning Jesska?
Vi har också pratat om musik, underhållning och sådant. Fast jag har inte kommit på någon sång till solisten. Vår dotter ska sjunga "Ingen vill vara ensam" som finns med i "Nils Karlsson pyssling". Än så länge, hon kan ju ämdra sig...
Jag har en axelbandslös klänning från Romantica med kristallbroderier fram/bak, snörning i ryggen, släp och draperingar i fram. Den är alldeles för stor, men ska vänta med att sy in den till mars ungefär, brukar inte pendla i vikt, men man vet aldrig. Mina skor köpte jag på Garamaj i Stockholm - Carrie heter dessa - är supernöjd!
Vad har du för klnning Ailicec?
Jesska
Min låter nästan som din. Jag har också en axelbandslös klänning, med snörning bak. Den går ut lite i taget, ganska tight från höft och uppåt. Den har ett släp på någon meter. Men det ser nästan ut som det är två klänningar, den ena delen ser ut att var lottad runt, och är broderad med pärlor. Den andra delen helvit. Oj, vad svårt det var att beskriva... Jag har köpt ett par begagnade skor, enkla vita med klack. Tänkte att ingen skulle se dem så noga.
Hur många gäster ska ni ha? Vad för slags mat?
Ailicec: Låter fantastiskt vackert!
Vi satte preliminärt ett tak på 100 gäster (inklusive barn), men det verkar som om det blir oöjligt, så nu 120......... Vi ska laga all mat själva annars skulle vi inte ha råd att ha så många gäster. Vi tänkte ha tre-rätters, men får nog bli lite enklare mat pga kostnad... ca 150 kr/200 kr/person. Vet ännu ej vad. Vi känner att vi helst av allt vill bjuda så många av våra vänner som möjligt och vår släkt är stor och den måste prioriteras, därav det höga (tycker jag!) gästantalet. Det är svårt att begränsa!!!! Hur många gäster ska ni ha? Har ni bestämt mat?
Jesska
Haha, ja där är vi också ganska lika. Vi började dock på 50 gäster, men det steg och steg och nu är vi uppe i 98. Vi har sagt att max 100 får det bli. Kyrkan vi ska vara i är väldigt liten, så om man tränger ihop sig får det plats 110 gäster... Det ÄR väldigt svårt att dra en gräns.
Vi ska ha buffé i tre omgångar. Förrätten ska vi göra själva, varmrätten ska vi köpa från Coop Forums restaurang (väldigt billigt och gott faktiskt, jag har provat). Det är 3 olika rätter: lax, fläskfilé och kyckling. Efterrätten ska vi göra själva.
Ska ni också ha buffé eller ska någon servera?
Har ni gjort någon budget? Vi har räknat och räknat, och tänkt att det inte ska gå över 50 000. Vi får se hur det går...
Vi tänkte ha en trerätters som serveras - en traditionell "sittning". Vi tänkte laga all mat sjävla, förrätt tänkte vi ev ha jordärtskockssoppa m basilika och ost bröd, varmrätt - ingen aning - efterrätt ingen aning, efterrätt ingen aning :). Sen bröllopstårta och avec. Det är svårt, ju fler gäster som kommer på listan desto enklare kommer maten att bli :)
Vår budget är totalt 70 000. Sjukt mycket pengar, men det är vad vi räknat med. Pust.