• neina

MOONCUP - det bästa som hänt din mens

Kanske inte har så mycket med just bröllop att göra, men med kvinnokroppen, och det underlättar ju

Jag har hittat ett mensskydd - fast 'skydd' låter fel, som om mens är något ont som vi ska skyddas från! - som har gett nig ett helt annat liv, ett liv i frihet, fri som kvinna! Inte bunden till kemikalieindränkta, svampframkallande bindor eller svidande tamponger...

Mooncup är en liten kopp - nej, läs vidare! - som förs upp i slidan men inte så högt som en tampong, sitter precis ovanför nedersta muskeln. Den är av silikon och orsakar inga allergiska reaktioner. Den suger inte åt sig som en tampong och gör hela miljön torr och svidande, ligger inte som ett våtvarmt omslag och ger en giftig brygd som bindor. Den avger inga kemikalier (jag har hört att vissa bindor har tätningsmedel liknande dem i Hallandsåsens ökända tunnel...) utan är helt ofarlig mot slidans naturliga flora.

Sedan jag började använda den har jag börjat se fram emot mensen! Jag upplever en sådan frihet - ATT vara kvinna, inte FRÅN att vara kvinna!

De praktiska fördelarna är, i icke-hierarkisk ordning:
    *hygienisk: du slipper kemikalier, svamphärdar och sveda
    *ekonomisk: en kopp som du själv sköljer dagligen och steriliserar efter varje menstruation, räcker i tio år eller mer
    *miljömässig: tänk vilka sopberg som *inte* blir
    *du slipper ha en massa extra med dig - mooncup:en sköljer du i hett vatten (eller kallt om du campar, eller torkar ur med papper) och har den alltid diskret med dig
    *jag, i alla fall, har börjat älska min kropp. Som någon sade på en sida om menskoppen, våra kvinnliga flöden är inte "deponi", eller skräp! Därför ska det inte heller förvaras i kemiska svamphärdar utan tas om hand praktiskt och hygieniskt.

Nu ska jag inte bli mer långrandig än jag redan har varit... Vill du läsa mer, se www.mooncup.co.uk Hoppas, HOPPAS att någon mer vågar prova denna produkt, som ger ett efterlängtat sätt att vara en fri kvinna!

Floreat
    neina

• Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens
  • Anton

men hur som helst så tycker iaf jag som kille att denna produkt verkar vara väldigt bra. Se bara på den kostnaden som kvinnorna sparar in. Om många bara kunde ge fasen i att se mens som något äckligt trots färg,lukt och konsistens. Alla har vi ju handskats med olika kroppsinfektioner och liknande med klet och dåliga lukter men inte tycker jag iaf att de är äckligt. Man är bara människa.

• neina

En sak som är intressant med menskoppen är att mensen inte är så äcklig längre, tycker jag. I en tampong eller binda är blir den det (brun, luddig, klumpig m. m. och luktar dessutom) men i menskoppen är det inte alls lika äckligt. Kalla mig galen, men jag tycker till och med att det är vackert!

Och dessutom, så är det ett tecken på att kroppen fungerar som den ska, vilket ju är fantastiskt och en anledning att vara tacksam.

• ooops

Tycker också att mens är naturligt. Min sambo har inga bekymmer med 6 trots mens. Konstigt nog har jag extra mkt lust just den perioden. Kanske för att man vet att det är fritt fram då När man är riktigt kär är allting bara fint

• pickolina

Alltså, inte för att vara elak nu men hur har ni sex egentligen? Dum fråga jag vet, men vad jag tänker på är detta...

Lägg en handduk under. Va? När jag har sex är jag sällan stilla på ett och samma ställe, ska man förstöra sexet genom att böka runt med en handduk hela tiden? Det är det ju inte ens värt.. Få blod på fingrar, i munnen och i ansiktet? Nice, NOT! Nää, det sexet kan jag lika gärna vara utan om jag ska vara ärlig!

För övrigt tycker jag inte att det är jätte nice att ta hand om infektioner och var osv heller. Visst, man gör det men man måste inte älska allt bara för att det "kommer från ens egen kropp" och "är naturligt". Jisses!

Ha sex med kalsongerna på? Que.. Flera här har intygat att varken tjejen eller killen ens märker tampongen.. Hur kan det då jämföras med att ha sex med kalsongerna på? Fånigt ju.. Det är som att ha sex utan tampong.. ;):D

• Anton

Ja, har vi ingen handduk i sängen om vi har sex då hon har mens så blir det ju blod i sängen och går in i madrassen vilket kan vara svårt att få bort. Sen har man en osnygg fläck där..

Vi har sex på olika sätt jag bökar iaf inte omkring.

Tycker bara att tampongen borde åka ut innan man har samlag. Oavsett om den känns,syns,hörs eller inte.

• neina

Finns det fler som får extra mycket lust just under mens? Jag har själv undrat mycket över det! Varför Har jag som mest lust just då?! Jag tycker ju egentligen inte att det är särskilt lämpligt just då... Och rent biologiskt stämmer det ju inte heller? (om man tänker sig att fortplantning är drivkraften bakom sexuell lust. vet inte riktigt)

Ang. handduk under funkar det bra för min del. Även om vi flyttar på oss och håller på, kan den lite smidigt vara med. Det tar inte många sekunder, sen är man igång igen och det är desto härligare om man inte behöver oroa sig för fläckar.

• Anton

neina, ja det är ganska många som känner att de har mer lust vid mens! det är hormonerna som gör det. en del har ingen sexlust alls o en del får ökad lust.

se där.. fler som kör med handduk! trevligt.

• liebfraumilch

burken - varför är det äckligt med o6 emd tampong inne? det är väl jättebra..ingen lukt inget kladd. Iallfall inga problem så länge han slickar utanpå

• burken

Hm, inte så mycket för att det inte är rent, men för mig är det synonoment med gegg och äckel. Nu ville jag ha en röd gubbe, men det gick inte så bra, hittade inte det sista tecknet)

Får väl prova en sådan där cup någongång. Börjar nästan fundera på det.

• Anton

kan ingen köpa en och prova och berätta sina känslor och erfarenheter med den? jag är nyfiken.. kanske kan rekommendera min att prova också. men många är så insyltade på att använda tampong och bindor. mest tampong tror jag.

• ooops

Handduk är toppen
    Har alltid aft mest lust då jag har mens. Tyr jag har har hittaten kille som inte tycker det är äckligt
    Ang. tampongsex så har varken jag eller killen känt av den men jag föredrar sex utan och den är ju dessutom hemskt svår att nå efteråt....

• bambi1

Ja, handduk funkar fint! :)

Brukar ibland ha tampong inne först vid oral6, sen ploppa ut den vid samlag.. funkar fint och så brukar man bli lite "torrare" vilket ger mer friktion för killen..

• Anton

många som fattat detta hör jag :D

• neina

Anton: som svar på din fråga om någon kunde köpa en och berätta om sina erfarenheter. Jag började ju tråden eftersom jag köpte en för ett tag sedan och blivit 'frälst', du kan se mina inlägg ovan.

Men jag skulle också tycka det vore jättespännande om någon mer här vågade prova! Jag känner tre tjejer till som köpt ungefär samtidigt som jag, alla är jättepositiva, och alla hade varit riktigt ordentligt skeptiska till en början. Även jag, men är man desperat så är man. Och det föll ju väl ut!

Fler erfarenheter?

• bambi1

"desperat"? Varför var du "desperat"? *nyfiken*

• neina

Jag var desperat, eftersom bindor LÄCKTE, mest nattetid, och dagtid var de stora, prassliga, illaluktande blöjor. Alltid måste man komma ihåg att ha nya med sig... Tamponger sen, läckte också eller sög upp för mycket! Jag kunde riktigt känna min kropp protestera när jag satte in denna gnissligt torra, eller hopplöst lilla, kemikalieblekta fiberbunt.

Ja, jag är välddigt oregelbunden; till och med från dag till dag. Därför kunde någon dag en tampong vara 'för mycket' och nästa, en binda 'för lite'. Framför allt gjorde det mig så ont att mina kroppsliga funktioner, min livskraft, skulle tas om hand så OFRÄSCHT och ekologiskt förkastligt.

Jag använder kanske lite starka ord. Men sådan var min frustration, och desto lyckligare är jag nu!

• Emma-Klara

Här är en till som provat och blev fast! Det är så skönt! Jag har haft min i 2,5 år.

Fördelarna:
    - Man har den alltid med sig (när väl mensen satt igång, ibland har jag fått panikköpa bindor när jag fått mens plötsligt)
    - Bra för kroppen! Jag har tidigare haft både svamp och samlagssmärtor, men nu är det helt, verkligen helt, borta!
    - Man kan ha den inne längre
    - Man kna sova naken (som jag brukar göra) = frihet!
    - Billigt
    - Miljövänligt

Nackdelarna:
    - Det tog ett tag innan jag lärde mig sätta in den snabbt - första tiden krävdes det ofta flera försök.
    - Kan vara lite knepigt vid resa, när man måste använda offentliga toaletter i form av bås där handfatet är utanför båset. Eller om man campar... Fast utedass funkar fint Jag brukar ha en liten flaska alkogel för att rengöra händerna innan och efter om det inte finns tvål och vatten. Dessutom kan man ju ha den inne längre än tampong och binda, så det går ganska bra att planera sina toabesök.

Ja, det var lite för och nackdelar. Skulle själva säga att det väger 95% för och 5% mot!

Jag tycker att ni ska prova! Och ge det några cykler - man kan som sagt behöva öva lite på handlaget, men som bonus blir man mycket mer bekant (óch bekväm) med sin kropp!

• pickolina

Anton - Om du läser tråden så är det flera stycken som skrivit om sina upplevelser vid anv av menskopp! Sedan kan du anv sökfunktionen om du är nyfiken. Menskoppar har diskuterats massor på forumet.

Gällande handduk så förstår jag självklart varför ni anv er av det. Riktigt så korkad är jag faktiskt inte.. ;) Men jag tycker personligen att det låter för bökigt och trist. Då löser jag hellre det hela på andra sätt.

Jag vill kunna ha sex i hela lägenheten, liggandes, sittandes, ståendes osv och har ingen vidare lust att springa runt med en handduk och "böka". Sedan vill jag kunna bli smekt, smeka, ge/få oralsex osv osv och då skulle det ju bli blod överallt.. Så, nej tack!

Om ni tycker att det fungerar bra så är det ju jätte bra. För min del låter det som en usel idé.

Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens