• neina

MOONCUP - det bästa som hänt din mens

Kanske inte har så mycket med just bröllop att göra, men med kvinnokroppen, och det underlättar ju

Jag har hittat ett mensskydd - fast 'skydd' låter fel, som om mens är något ont som vi ska skyddas från! - som har gett nig ett helt annat liv, ett liv i frihet, fri som kvinna! Inte bunden till kemikalieindränkta, svampframkallande bindor eller svidande tamponger...

Mooncup är en liten kopp - nej, läs vidare! - som förs upp i slidan men inte så högt som en tampong, sitter precis ovanför nedersta muskeln. Den är av silikon och orsakar inga allergiska reaktioner. Den suger inte åt sig som en tampong och gör hela miljön torr och svidande, ligger inte som ett våtvarmt omslag och ger en giftig brygd som bindor. Den avger inga kemikalier (jag har hört att vissa bindor har tätningsmedel liknande dem i Hallandsåsens ökända tunnel...) utan är helt ofarlig mot slidans naturliga flora.

Sedan jag började använda den har jag börjat se fram emot mensen! Jag upplever en sådan frihet - ATT vara kvinna, inte FRÅN att vara kvinna!

De praktiska fördelarna är, i icke-hierarkisk ordning:
    *hygienisk: du slipper kemikalier, svamphärdar och sveda
    *ekonomisk: en kopp som du själv sköljer dagligen och steriliserar efter varje menstruation, räcker i tio år eller mer
    *miljömässig: tänk vilka sopberg som *inte* blir
    *du slipper ha en massa extra med dig - mooncup:en sköljer du i hett vatten (eller kallt om du campar, eller torkar ur med papper) och har den alltid diskret med dig
    *jag, i alla fall, har börjat älska min kropp. Som någon sade på en sida om menskoppen, våra kvinnliga flöden är inte "deponi", eller skräp! Därför ska det inte heller förvaras i kemiska svamphärdar utan tas om hand praktiskt och hygieniskt.

Nu ska jag inte bli mer långrandig än jag redan har varit... Vill du läsa mer, se www.mooncup.co.uk Hoppas, HOPPAS att någon mer vågar prova denna produkt, som ger ett efterlängtat sätt att vara en fri kvinna!

Floreat
    neina

• Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens
  • daria

Jag har en DivaCup sen ett år tillbaka och den LÄCKER! Speciellt de första dagarna.
    Jag har väldigt riklig mens, så om jag inte hinner tömma var och varannan timme är det kört. Måste alltid använda trosskydd samtidigt pga detta. Har även mejlat deras kundtjänst för nästan ett år sedan, utan att FORTFARANDE ha fått svar! Funderar nu på att köpa en Lunette istället.

Så gratulerar alla som inte har läckande menskoppar, ni har normal eller liten mens. :-P

• pickolina

*Vad jobbigt! Nej jag tar aldrig ut varken tampong eller menskopp för att göra nr2.. :D

*Min kopp läcker bara om jag sätter den fel.. Och jag har så extremt lite mens att den ofta är i princip tom när jag tar ut den efter 12 timmar gått. Vilket är en av anl till att den är så bra för mig jämfört med tampong eller binda.

*Hmm, konstig fråga.. Allt som är bra görs inte reklam för och allt som görs reklam för är inte bra.. :D

• silverdrake

daria

min divacup läckte i början med, jag har riktigt riklig mens, men så bytte jag till den större storleken, så slutade det. så har jag blivit bättre på att sätta in den med..brukar alltid dra lite i den efter jag satt i den, om jag kan hålla emot med slidmusklerna så sitter den bra, om den åker ut så sitter den snett...

• Elisabet hjärta Christian

jag har beställt min nu från m-kopp.se, vi får se hur den fungerar...

• Anton

Jag är också helt förvånad ang detta med tampong instoppad vid samlag. Är det jobbigt att plocka ut innan? Vad är det för fel om de kommer blod i sängen? Antaglingen har man ju en handduk under så inte madrassen blir förstörd så har iaf jag gjort då tjejern haft mens.

Varför tycker väldigt många tjejer att de är äckligt att fippla med mensskydd och sånt? Eftersom de är deras egna kroppsvätskor så kan jag inte förstå. Varför istället inte glädjas åt att de är en fungerande kvinna med mens? även om de kanske är jobbigt att fixa med hygienen och att de gör ont för vissa.

Menskoppen tycker iaf jag verkar vara en smart lösning. Eftersom jag inte är tjej så kan jag inte uttala mig nåt mer om den men den verkar ju praktisk. Betydligt billigare! Räkna ihop vad 10års mensskyddsanvändande kostar ungefär och kolla in priset på en menskopp som håller i ungefär 10år. Oj säger jag bara vilken uppfinning! Men hur är kvaliteten på den?

Ni som tycker att de verkar äckligt tycker jag ska prova den innan ni uttalar er! Kanske är detta produkten ni alltid drömt om men aldrig vågat prova för ni tyckt den var så äcklig?

När blev blod äckligt? jag förstår inte. Jag tycker inte att de är äckligt med tjejer som har mens som fipplar med bindor o tamponger osv.. det som är "äckligt" är isåfall de tjejer/kvinnor som slänger ut använda blodiga tamponger öppet på toalettgolven. De är äckligt.

• pickolina

Nej det är inte jobbigt att ta ut den innan.. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag har inte sex när jag har mens. Varken jag eller killarna jag varit med har velat det.. Ingen av oss har tyckt att det varit särskilt trevligt. Dom få gånger det hänt har varit när jag haft en tampong inne. Då har ingen av oss märkt det, varken mensen eller tampongen..

Jag förstår att du tycker/tänker annorlunda, men vi är alla olika eller hur? ;)

Gällande att ha mens generellt så nää, jag tycker inte att det är särskilt trevligt med blodet. Speciellt inte det som är blandat med "gegget" som kommer ut med mensen.. Att vara blodig där nere uppskattar jag inge vidare och inte heller att hålla på med det.. Blää.. Det är ju inte så att jag får kvälningar eller fånar mig på det sättet.. Men älskar jag blodet enbart för att det är mina egna kroppsvätskor och naturligt och "bla bla bla", näää, inte direkt...

• ooops

Ha Ha Ha.. Vilken diskussion. Jag har också tampong- sex-erfarenhet. Anledningen att jag haft sex med tampong ( har bara hänt enstaka tillfällen)har varit då jag varit berusad så jag glömt bort det och en annan anledning är ju om man kombinerar med or#l 6 då man slipper blodsmak.... På fyllan fick jag be min partner att ta ut tampongen efteråt (fniss) Mina fingrar är för korta... Nä inge mer sånt.... Nu är jag sambo och när man älskar varandra och känner varandra väl åker tampongen ut innan...

• Anton

Jag anser själv att de är lite lustigt med att ha sex med tampong inne. Jag har aldrig ens hört att nån i min omgivning har haft sex med tampong inne så de verkar som att de finns en del kvinnor ute i sverige som haft det. Mycket märkligt :P Är ju nästan som att ha sex med kalsongerna på :D

• burken

Ännu värre med o***6 med tampong måste jag säga1 Groce

• Anton

jag kan bara skratta :) o skaka på huvudet

Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens