• neina

MOONCUP - det bästa som hänt din mens

Kanske inte har så mycket med just bröllop att göra, men med kvinnokroppen, och det underlättar ju

Jag har hittat ett mensskydd - fast 'skydd' låter fel, som om mens är något ont som vi ska skyddas från! - som har gett nig ett helt annat liv, ett liv i frihet, fri som kvinna! Inte bunden till kemikalieindränkta, svampframkallande bindor eller svidande tamponger...

Mooncup är en liten kopp - nej, läs vidare! - som förs upp i slidan men inte så högt som en tampong, sitter precis ovanför nedersta muskeln. Den är av silikon och orsakar inga allergiska reaktioner. Den suger inte åt sig som en tampong och gör hela miljön torr och svidande, ligger inte som ett våtvarmt omslag och ger en giftig brygd som bindor. Den avger inga kemikalier (jag har hört att vissa bindor har tätningsmedel liknande dem i Hallandsåsens ökända tunnel...) utan är helt ofarlig mot slidans naturliga flora.

Sedan jag började använda den har jag börjat se fram emot mensen! Jag upplever en sådan frihet - ATT vara kvinna, inte FRÅN att vara kvinna!

De praktiska fördelarna är, i icke-hierarkisk ordning:
    *hygienisk: du slipper kemikalier, svamphärdar och sveda
    *ekonomisk: en kopp som du själv sköljer dagligen och steriliserar efter varje menstruation, räcker i tio år eller mer
    *miljömässig: tänk vilka sopberg som *inte* blir
    *du slipper ha en massa extra med dig - mooncup:en sköljer du i hett vatten (eller kallt om du campar, eller torkar ur med papper) och har den alltid diskret med dig
    *jag, i alla fall, har börjat älska min kropp. Som någon sade på en sida om menskoppen, våra kvinnliga flöden är inte "deponi", eller skräp! Därför ska det inte heller förvaras i kemiska svamphärdar utan tas om hand praktiskt och hygieniskt.

Nu ska jag inte bli mer långrandig än jag redan har varit... Vill du läsa mer, se www.mooncup.co.uk Hoppas, HOPPAS att någon mer vågar prova denna produkt, som ger ett efterlängtat sätt att vara en fri kvinna!

Floreat
    neina

• Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens
  • pickolina

jocelyn - VA???? Nu hängde jag inte alls med på vad du menade...

• pickolina

Gällande rengöring och hantering under mens så kan jag säga att jag inte riktigt uppskattar det heller, men fördelarna överväger det långa vägar... Tampong är ju inte heller så fräscht och binda ska vi inte tala om, det är ju riktigt äckligt..då blir man ju äcklig överallt... Huah!

• jocelyn

Alltså; varför ha grejer i grottan när du sexar? Jag begriper inte...

• Humma 11/8

Pickolina
    Jag har lärt mig 4-5 timmar får en tampong sitta inne (har detta ändrats?)och man ska aldrig ha dem över natten och använder man binda byter man den så ofta att man inte hinner "bli äcklig överallt"...

Sen måste jag precis som Jocelyn ifrågasätta varför du har sex med en tampong inne?

• Anneleigh

pickolina

12 timmar är känns så äckligt att ha den inne utan att vare sig tömma eller rengöra. Tamponger skulle jag inte heller drömma om att stoppa in i mig. Så äckligt. När det gäller bindor håller jag med Humma 11/8, att ha sex med "grejer" i sig går oxå bort.
    Som sagt tack och lov för p sprutan....

• pickolina

En tampong kan sitta inne i upp till 8 timmar utan problem. Dom råden har jag dels läst på tillverkarnas sidor och även olika sidor där dom ger råd... Så har det alltid varit, inget nytt under solen. Många byter dock oftare.. Jag låter inte alltid tampongen sitta inne i 8 timmar men typ 5-8 timmar, beroende på hur mycket jag blöder. Byter jag för ofta så blir det bara torrt och irriterat.

Gällande bindor så håller jag inte alls med er, jag tycker att det är äckligt och att man blir äcklig..även om man byter ofta... Avskyr verkligen bindor. Obekväma, äckliga, gör så att byxorna sitter fult och obekvämt och att i alla fall jag får obalans (smärta/sveda osv).

Gällande att ha sex med tampong så är det för att jag inte vill ha "blodsex".. Det är inget jag gör ofta men det har hänt ett antal gånger. Det är många som gör så.. Och eftersom varken tjejen eller killen känner det så spelar det ju ingen roll, man slipper blodet helt enkelt. Om ni andra inte vill göra så, så gör inte det då! ;):D

Sedan är det för övrigt inte alls farligt att anv tampong över natten, så länge man inte har den inne för länge.

• pickolina

Anneleigh - Man kan rengöra den oftare om man vill.. Jag lovar, ingen tvingar en att bara rengöra den 2ggr/dygn.. ;)

• pickolina

Anneleigh - Jag åt minipiller förut och hade ingen mens på 1,5år. Det var grymt skönt.. Tills jag fick sluta pga akuta magsmärtor pga cystor orsakade av minipillren. Nu äter jag kombinerade p-piller för att ha ett jämnare humör, en finare hy, lättare hålla vikten osv osv... Då är mensen en liten börda att bära 2 dag var 10e vecka... :D För alla är inte "mensfritt" att föredra...

• bambi1

Pickolina - man ska absolut inte ha sex med tampong inne! Jag har en kompis som varit tvungen att åka in till akuten TVÅ gånger för att hon inte fick ut tampongen efter sex, ena gången hände det på Mallorca och hon fick en manlig läkare... hon grät en hel del...

Jag förstår faktiskt inte hur man kommer på tanken... man kan ju lätt ta ur tampongen straxt innan han ska stoppa in den... då är det ju inte mycket blod kvar (tampongen har ju just sugit upp en hel del).

• bambi1

Jag kan tillägga att min kompis fick hårda ord från den svenska läkaren... en tampong som kommer för långt upp kan skada livmodertappen och livmodern ordentligt!

Svar på tråden MOONCUP - det bästa som hänt din mens