• l i s a

    Helt galet!!!! l i s a är fru Lindberg :-D

    Den 14/7 blev vi man och hustru. Vi har fortfarande inte smält alla intryck.

    Jag har aldrig varit så jädrans nervös i hela mitt liv! Och aldrig så lycklig heller.

    Som alla gifta säger här; ni har något att se fram emot ni som fortfarande har detta framför er!!!

    Det allra mesta gick bättre än vi någonsin kunnat önska oss. Vårt värdpar var... var... ja, jag vet inte hur jag ska kunna tacka dom! Och vårt "brudfölje" var lika fantastiska, och alla vänner, och alla släktingar... Det finns liksom inte ord nog att tacka alla! (Med risk för att låta som att jag står på grammisgalan )
    Här är lite utvalda bilder från en fantastisk fotograf!!!
    lindbergs.trandansen.se/fotograf.htm

    Och här är lite egna bilder:
    lindbergs.trandansen.se/bilder.htm

  • Svar på tråden Helt galet!!!! l i s a är fru Lindberg :-D
  • Andreas_flicka

    Grattis! Ojoj vad ni var fina! Ni ser såå lyckliga ut.

  • l i s a

    Vi ÄR sååå lyckliga! Det är skithäftigt att ha en MAN! I morgon bitti åker vi på bröllopsresa till toscana. Varmt lär det bli...

    Bakelse: Diademet är köpt på bröllopsbutiken i sthlm.

    Putteochina: Ta med foton till frissan du Blir jätteglad av att höra att ni tycker det ser fint ut. Jag ville se "rockigare" ut men, men..

    Örhängena är från guldfynd. 120 kr tror jag de gick på.

  • l i s a

    Bakelse: Jag klistrar in vårt vigselprogram i detalj här. Vigseltalet skrev vi ihop och skickade till vigselförrättaren som gjorde en egen variant av det. Det handlade om varför vi vill gifta oss. Vår vigsel tog ca 35 minuter. Vi fyllde det mesta med musik eftersom både jag och maken har en hel massa musiker bland vänner, syskon och släkt... lyxigt Detta blir ett lååångt inlägg.

    Stoffe+Sanna (Värdpar)
    Fota int me blixt, men gärna utan. Fota går bra vid utgångsmusiken! Stäng av mobilen etc.etc.

    Markus Ahlberg (Olas kusin) och Björn Andersson (Lisas bror) 2xtrombone
    Ingångsprocession

    Louise Vigselförrättare:
    Välkomna hit till Masugnen i Olofsfors bruk och vigseln mellan Lisa Andersson och Ola Lindberg. Jag heter Louise Söderlund och är vigselförrättare i Umeå Kommun.

    Vi ska nu få lyssna till Olas syster Ylva och hennes sambo Johan som ska framföra en sång som dom har skrivit för detta tillfälle.

    Ylva (Olas syster) och Johan (Ylvas sambo) sjunger och spelar

    Okänd titel

    Emilia Andersson (Lisas syster)
    Läser ett stycke om äktenskapet ur ?Profeten? av Khalil Gibran
    Om äktenskapet

    Almitra talade åter och sade:
    "Vad säger du då om Äktenskapet, mästare?"

    Han svarade och sade:

    Ni föddes tillsammans och tillsammans skall ni alltid vara.
    Ni skall vara tillsammans då dödens vita vingar skingrar era dagar.

    Ja, även i det tysta minnet av Gud skall ni vara tillsammans.

    Men låt det vara rymd i er samhörighet och låt himmelens vindar dansa mellan er.

    Älska varandra, men gör icke kärleken till en boja.
    Låt den hellre vara ett rörligt hav mellan era själars stränder.

    Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare.

    Giv varandra av ert bröd, men ät icke av samma stycke bröd.

    Sjung och dansa tillsammans och var glada, men låt var och en av er vara ensam, liksom strängarna på en luta är ensamma fastän de vibrerar av samma musik.

    Giv era hjärtan, men icke i varandras förvar,
    ty endast Livets hand kan rymma era hjärtan.

    Stå vid varandras sida, dock inte alltför nära,
    ty templets pelare står åtskilda, och eken och cypressen växer inte i varandras skugga.

    Louise
    Vigseltal
    Sara Lilliehorn (Gemensam vän) och Johan Johansson (gemensam vän)
    Humble embracement (Piano och sång)

    När vi vandrar över öde stränder vid ett vilsamt hav
    Och våra spår begravs av tid och sand
    Liksom ett leende i tystnaden är en öppen blick från främlingen
    Och åter ljuder toner från ett bortglömt Samarkand

    Våra skuggor flätas samman i en sinnrik gobeläng
    En magisk väv som skyler oss i natten
    Där vi dansar i ett stilla rus
    Där vår längtans händer fylls av ljus
    Och dofter från en svunnen sommaräng

    Om en fråga får ett svar
    finns tusen gåtor kvar
    För sannolikt är sällan livet,
    ingenting att ta för givet
    Men att våga mötas är den gåva som vi har

    Vi kan spilla våra dagar,
    snärjas av en trist kliché
    Förloras i en sorgens Odysse
    Eller öppna sagans gyllne skrin
    Smaka glöden i ett soldränkt vin
    Och så, utan villkor, låta ett mirakel ske

    Louise:
    Vigeselakt

    Löften (Förstava/Repetera varje rad)

    Jag Lisa Marika Andersson/Ola Lindberg
    Tar dig nu till min hustru/man
    Att dela glädje och sorg med dig
    Att våga möta dig
    Och vara dig trogen
    Till döden skiljer oss åt

    ?Äktenskapet är till för??

    Tager du Lisa Marika Andersson/Ola Lindberg denne Ola Lindberg/Lisa Marika Andersson till din äkta make/maka?

    Ringar

    ?Jag förklarar er nu för äkta makar. Glöm aldrig det löfte om trohet som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende.?

    Kyss

    Lousie:
    Nu sjunger vi I folkviseton tillsammans, för kärleken och för det förbund ni nu har ingått.

    Johan Johansson + allsång. Noter finns i vigselhäftet.
    I folkviseton

    Kärleken kommer och kärleken går,
    ingen kan tyda dess lagar.
    Men dej vill jag följa i vinter och vår
    och alla min levnads dagar.
    Mitt hjärta är ditt,
    ditt hjärta är mitt
    och aldrig jag lämnar det åter.
    Min lycka är din,
    din lycka är min
    och gråten är min när du gråter.

    Kärleken är så förunderligt stark,
    kuvas av intet i världen.
    rosor slår ut ur den hårdaste mark
    som sol över mörka gärden.
    Mitt hjärta är ditt,
    ditt hjärta är mitt
    och aldrig jag lämnar det åter.
    Min lycka är din,
    din lycka är min
    och gråten är min när du gråter.

    Christina Carlsson (Brudens barndomsvän + tärna), Magnus Olsson (gemensam vän), Johan Johansson, Ulf Lindberg (Brudgummens far)
    Orange Colored Sky (Nat king Cole)
    Sång, piano, bas, gitarr

    Louise:
    Nån slags avskedsord

    Emma Ahlberg (Olas kusin) och Daniel Ek (pojkvän). Gitarr och fiol + trombone
    Utgångsprocession: Gånglåt från Nordmaling.

    Musikerna spelar en vända och börjar sedan gå? brudparet följer, därefter tärnor och marsalk, därefter gästerna.

  • Bakelse

    l i s a
    TAAAAAAAAAAAAAACK!!!! Jag har haft SKITsvårt för det här med hur man sätter ihop sin egen ceremoni... Har för det första aldrig varit på ett brogerligt bröllop och för det andra förbannat kass fantasi!

    Hälsa Italien och solen från mig, det var 38 grader när vi åkte därifrån i tisdags... PUST!

  • l i s a

    Bakelse, jag har bara varit på en borgerlig vigsel innan vår egen men den var 30sekundersvarianten

    Vi har kollat hur kyrkliga vigslar har varit upplagda och så har vi bara gjort så som de brukar se ut fast i stället för att en präst har läst så har vigselförrättaren pratat och i vårt fall min syster läst. Texten från "Profeten" av Khalil Gibran, Om äktenskapet, kändes fin och allvarstyngd att ha! Den är ju inte ovanlig heller på kyrkliga vigslar. Det finns ett "Gud" med visserligen och även om vi inte tror på svenska kyrkans gud tycker jag att det kändes bra och fint att "han" var med ändå på ett sätt som är fritt att tolka.

    Inser att jag klistrade in texterna till sångerna som sjöngs också. Vi försökte väva ihop den ena sångtexten med vigseltalet också. Men just den texten (humble embracement) har betytt väldigt mycket för oss genom vårt förhållande. Men det kanske kan vara en idé om ni har en sångtext eller annan text av något slag som betytt mycket för er.

    Sen är en allsång inte fel att ha! Tror det kan vara skönt för gästerna att få leva om lite också

    Nu ska jag packa resväskan och i morgon den här tiden sitter vi och äter härlig italiensk middag! Det har varit ett ståhej och vi har inte varit själva en sekund (utom på natten... hehe...) sedan i onsdags förra veckan så det ska bli skönt att åka iväg för oss själva.

    Kram på er alla!

  • Jämtlandstaus

    jättetack Lisa! vi borde ha en tråd för borgerliga vigslar-manus! =)

  • l i s a

    Gerda: SKITFINA ringar! Och små fingrar???? Mina händer är helt klart för små för mina ringar... men det SKITER jag i!

    Jämtlandstaus, ja det borde finnas. Förvandla gärna denna tråd till en sådan medan jag är på parma-resa vettja Eller bygg en ny och länka här så jag hittar dit när jag kommer hem. Jag har kanske lite tips.

    BYE!

  • Brud_Linda

    Hej Lisa!
    Grattis! Hvilke snygga bilder!
    Gillade bilden av din breda forlovnings(??) ring som sättes på ditt finger.
    Âr du den Lisa som för et tag sedan hade tråden om at ALLA tyckte din forlovningsring va för bred och stor?
    (Alla skrattar av min ring el. dy.)
    Tycker dina ringar va hur snygga som hälst! Fläck, snygg forlovningsring.
    7mm bredd?
    Âr vigselsringen med diamanter rundt hela ringen?
    Var stolt over at du kan bära såhär rejälla ringar och skit i vad anda tycker!!

  • Goldensea

    Gratulerar!

    Vilka härliga bilder! Det verkar som ni haft en kanondag. Jag tycker alla bilder var jättefina men de svartvita i början var verkligen något extra.

  • Snöflinga76

    Måste bara göra ett inlägg! VIlka fantastiska bilder från Er stroa dag! Helt i min stil när det gäller allt! Mycket påminner om det jag har tänkt till mitt/vårt bröllop. Kommer kanske stjäla din frisyr för den har jag inte bestämt ännu. Jag har dock längre hår, så det blir ju inte lika... Men gillade den supermycket! GRATULERAR!

  • Gränden

    Äntligen!! Ni är helt otroligt vackra! Kan bara instämma med alla andra som berömt er. Bästa jag sett! Kommer titta många gånger på era bilder innan det är dags för oss i december! Även min blivande man är lycklig om bara den, för han har äntligen fått se en brudgum som har snygga kläder!! HAHA, tjiho, ni har gjort vår planering både roligare och lättare. Hoppas att ni förstår hur många ni har inspirerat med era bilder!! TACK och lycka till!! /Lisa

  • l i s a

    Tillbaka från en helt underbar bröllopsresa! Fast jag har varit halvsjul hela resan med feber. Surt men vi hade det underbart i alla fall!

    Brud_Linda Hur 17 kunde du komma ihåg den tråden? *skratt* Den är ju flera år gammal! Men visst, det var jag som skrev. Och det var verkligen så att det var mycket rynkade näsor, fnys och höjda ögonbryn över min ring. Det sitter faktiskt i lite ännu även om jag själv tycker det känns bra så blir jag lite nojjig om någon annan vill se. Alltid skönt att höra att någon tycker det är snyggt Nu tror jag folk har vant sig dels vid min ring och dels så finns det mer breda ringar nu än för några år sedan. Sen har de som rynkade på näsan med egna ögon sett resultatet med alliansringen nu och den rena faktan är ju att mina ringar tillsammans faktiskt inte är bredare än många andras. Jag har bara en annan fördelning på bredderna än många andra.

    Ni är nästan alldeles för söta! Tack och åter tack för komplimangerna! Min make har läst och blir också jätteglad över att hans klädsel faller folk i smaken. Vi var noga med att han skulle vara lika fin som jag och vi hade samma "utseendebudget" att röra oss med. Det var bra att ha samma budget. Det gjorde nog att vi blev ganska likvärdigt klädda och det kändes viktigt! Jag tycker det är sorgligt när bruden är jättestassad och mannen är synligt mycket mindre "påkostad". Eller när mannen har dåligt sittande och luggslitna uppenbart hyrda kläder. Då tycker jag det är bättre att köpa en kostym än att hyra en högtidsdräkt. Jag valde en relativt billig klänning för att vara köpt i butik i sverige. Klänningar är ju rätt dyra så maken kunde köpa en lika dyr kostym. Man får ganska mycket kostym för den summan som en brudklänning kostar. Annars är det ju inte så mycket en kille kan kosta på sig. Svårt för en kortsnaggad man att lägga 2000 kr på smink och hår liksom Men han köpte ett "herrsmycke" till plastrongen och ett par för oss otroligt dyra skor medan jag lånade smycken, köpte örhängen för 120 kr och skor på julrean. Vi är väldigt nöjda över resultatet och det passade strålande på ett riktigt sommarbröllop.

    Sen kan jag, eller egentligen maken, tipsa alla karlar om att det inte är fjolligt att skaffa sig ett osynligt puder! Jösses så fräsch han såg ut hela dagen trots hetta, fotografering och nerver på helspänn. Det gick INTE att se att han var "sminkad". Också en jämställdhetsfråga. Varför ska mannen se blank och rosig ut när kvinnan är en persika...

    Fast han kan såklart använda både skor och kostym igen... medan jag knappast kan få tillbaka håruppsättningen. Och klänningen *skratt* Den är helt frasig, svart och hålig i fållen! Jag dansade sönder den! Å andra sidan grämer jag mig inte. Om det är något plagg som man ska ha kul i och inte rädd att röra sig i är det väl brudklänningen. Men sälja går nog inte. Jag får ha den till att visa barnbarnen hur roligt jag och morfar/farfar hade på vår bröllopsdag

  • l i s a

    ps: "Då tycker jag det är bättre att köpa en kostym än att hyra en högtidsdräkt." skrev jag. Vi kollade upp priserna på att hyra och det var ju, beroende på vad man ville hyra, lika dyrt som att köpa en inte allt för dyr kostym. I alla fall i vår stad.

  • l i s a   några år senare

    Hittade detta inlägg när jag googlade mig själv (kul att göra ibland för att se vad som dyker upp).

    Vi fortfarande är lyckligt gifta och fortfarande väldigt glada över vår vigsel och kalaset efter. Men så snygg som på bröllopet lär jag aldrig bli igen 

Svar på tråden Helt galet!!!! l i s a är fru Lindberg :-D