• Virvel

Svärföräldrarna går in med 30000 kr!!!!

Vi hade precis svärföräldrarna här eftersom min sambo fyller år. Min svärmor tog mig åt sidan och talade om att dom ska gå in och betala 30000 plus klänningen!!!!
    Jag blev överlycklig. Så nu har vi fått bidrag till halva vårtbröllop. Det känns riktigt, riktigt bra.

• Svar på tråden Svärföräldrarna går in med 30000 kr!!!!
  • Wicks

Giiirly: gällande bröllopet tycker jag att ni trotts övenskommelsen bör vara nöjda elelr framföra de toch inte mota några pengar.
    gällande din pappa var dealen att ahn skulle stå för 1/3 av bröllopskostnaden, inget anant så varför drabbas han?

det sista exemplet du drog, ja där skulle jag också diskutera snårlhet däremot. borde det då inte förvåna er att de vill lägga 20 000 på ert bröllop om de inte vill betala ett äpple åt er?
    ni kan ju ta betalt för vad de äter på bröllopet annars *skämt med lite allvar i*

• Sister of the Night

Jag undrar hur det kommer sig att en och annan skriver "pappa betalar" och i nästa mening "mina föräldrar si och så" .

Har de strängt åtskild ekonomi, eller vad?
    Om jag och sambon en dag bekostar något till ev. framtida barns bröllop så skulle jag bli ytterst förvånad om det visade sig att barnen ansåg att "pappa betalat".

• Giiirly

I detta fallet är det pappa som betalar. Anser det eftersom mamma aldrig arbetat och hon har heller inte lagt sig i mer än när det gäller tycke och smak om brudbuketten och liknande.

Och överenskommelsen lades efter att vi sagt vår budget. Svärisarna ville dock se en lista på hur vi planerat.
    Men efter att jag med glimten i ögat sagt "vi kan betala en tredjedel var" sa jag va kalaset skulle kosta och alla var överens, ja - en tredjedel var.

• Sister of the Night

OK. Uttalandet dyker upp lite här och var.

Sen kan man förstås fundera på vad det innebär att den ena "aldrig arbetat". Har den andra parten totalförsörjt denne då? Eller har denne bidragit till hemmets underhåll på andra vis?
    Nåväl, detta är ju strängt taget en sak mellan dina föräldrar.

Men då finns det alltså en anledning till atti varje fall du upplever att det faktiskt är "pappa som betalar".

• Vidalila

Giiirly

jag vill bara säga att jag förstår dig!

tyckte du kändes lite ensam på fronten ;)

• Wicks

undrar som Sister of the Night?
    om min sambo ansågs betala skulle jag bli arg. hur mycket jag drar in? inget, men vi har gemensam ekonomi.

• Giiirly

Vidalila, tack! Ja, lite ensamt e det men det e ofta så om man går mot strömmen me sina åsikter! För jag e inte den som håller tyst iaf :) Det e kanske inte så vanligt längre men mor min har utbildning osv. men har helt enkelt valt att inte jobba och ej heller behövt. Jag själv hade dock fått dåndimpen av att inte jobba men, men. Så har dom valt o ha det!

• Trettondagsafton

Giiirly!

Efter att ha läst om räkningen hyser jag inga tvivel längre - dina svärföräldrar är ju sjukligt snåla! Förstår inte att det fortfarande finns några som ifrågasätter detta....

Att t.o.m. ta betalt för att köra till BB! Sen är det klart att tar man betalt för badvatten så verkar det ju otroligt att man vill betala för ett dyrt bröllop, men vad vet jag - de kanske brukar hålla ord även om de är snåla som få.

Hoppas du kommer på nåt finurligt sätt att ge dem en känga och tacka din pappa!

• Giiirly

Tack trettondagsafton! Ja, det va inte riktigt tänkt att argumentera om detta så här länge men som du säger, få som förstår! Jag ska minsann få svärisarna o gästerna att förstå på ett eller annat sätt! Annars får väl toastmastrarna tacka pappa på något fyndigt o internt sätt :) Men tom sambon tycker hans föräldrar e sjukt snåla i detta fallet o det har suttit i sen den dag vi fick vårt första barn! Men det e iaf inte dom jag ska gifta mig me :)

• littlepixiegrl - Mrs B

Girliiy: Okej, du har rätt....dina svärföräldrar ÄR snåla! Men de erbjuder ändå 20000kr, så tacka och ta emot! Jag anser däremot inte att din pappa är särskilt drabbad (tycker det är fel ordval helt enkelt) när han VÄLJER att betala allt utöver de 20000 kronorna. Han kunde ha betalt 1/3, svärföräldrarna 20000 och ni resten. Din pappa VILLE betala allt, det är hans val, så jag hade nog inte tyckt synd om honom då. Jag hade iofs inte låtit honom göra det heller, även om han hade råd, men det har inte med saken att göra :)

• MrsFellerA

Nu har jag läst allt och jag vill oxå stötta Giiirly!!! Förstår helt och fullt att du är tacksam för bidraget i sig, men att detta rör sig om helt andra saker. Förstår att du tycker det är tråkigt och att det känns som ett utnyttjande av din fars givmildhet. Ibland kan det vara skönt att bara få ösa ut sig lite frustration!

Och slutligen! Ville de ha betalt för att hon skjutsade dig till BB!?!?!?!?! Det i mina öron låter FRUKTANSVÄRT snålt!

• Wicks

Giiirly: ta de 20.000, spar de och använd de när ni åker tills värföräldrarna idtället

• lillamillan

Jag blir häpen då föräldrar och svärföräldrar blir kallade snåljåpar då dom inte är med och sponsrar eller betalar hela bröllop!!

Jag vill inte tvinga mina föräldrar att ge oss pengar till ett bröllop som vi själva valt att ha.
    Om vi var tvingade av våra föräldrar att gifta oss, då skulle dom minsann få punga ut.

Men nu gifter sig de flesta av fri vilja och verkar mer elelr mindre bortskämda då de anser att deras högavlönade släktingar ska stå och betala ngt!
    Har dom bett er att ni ska gifta er?
    Har dom fått vara med och välja vilka kläder som ska betalas, ringar, vart festen ska äga rum?
    Man kan välja billigare alternativ om man nu inte fixar ihop det med sin egen ekonomi.

Jag skulle stå och skämmas ögonen ur mig om jag kom till mina föräldrar och bad om bidrag för att vi inte har råd med vårat eget bröllop....det är ju endå VÅR ide då måste vi väl ro det iland också?

Jag känner mig mer vuxen och det känns som att vi har gjort ett moget beslut då vi planerar bröllopet själv och finansierar det sjävla med.
    Min mamma VILL gärna vara med på ett hörn, endå har jag en vän som hjälper mig med tårtan...allt till dukningen fixar vi själva...en cateringfirma står med maten.
    Mamma kan få vara med och hjälpa till och hämta maten eller ställa fram den innan gästerna anländer om hon vill...sen ska hon ju faktiskt vara barnvakt den helgen också.
    Mer skulle jag inte kunna tänka mig att ens be om.

Nu är inte vi alls rika, jag år inte ens ut pengar i augusti eftersom att jag då går på timtid igen och lönen släpar efter och vi har heller inte planerat bröllopet mer än 5 månader innan dagen D.
    Men det löser sig, vi köper lite i taget.

• lillamillan

Sen är det ju så att de som är högavlönade FÖRMODLIGEN har studerat för att få upp lönen, jobbat hårt för att komma dit där dom är i arbetslivet.

Bara för att man tjänar bra är det väl inte självklart att man måste ge sina pengar till barnen i tid och otid?

Dom kanske (just för att dom är högavlönade) inte vill ha bortskämda barn utan vill att dom ska kunna stå på egna ben och spara ihop till det dom vill ha eller själva skaffa sig jobb så att dom kan finansiera det dom vill ha...?

Om man jobbat hårt och har en bra lön så kanske man hellre vill fara ut och resa eller lägga pengar på sig själv?

Varför ska man anses som snål för det?

• 071023 2

Blir också förbluffad av att vissa hoppas på bidrag från släktingar. Däremot så förstår jag Giiirly, hennes svärisar verkar lite speciella.

Svar på tråden Svärföräldrarna går in med 30000 kr!!!!