• Hemlig brud 07

Att be om någons hand - fråga

Fick igår kväll höra av min ena syster att vår systers sambo förra helgen pratat med vår pappa och frågat om min systers hand. (Blir tårögd bara jag tänker på det).

Pappa hade ju lite svårt att finna sig. Visst vill han att de ska gifta sig, men hur gör man nu? Ja han sa givetvis ja. Men gjorde inga fler kommentarer eller frgåor. Den stackars mannen blev nog lite chockad.

Så nu vet vi inte vad vi ska göra. Vågar ju inget säga - tänk om han inte har friat än.

Så därför vänder jag mig till er, som har svar på det mesta. När man gör så här, har han då firat till henne eller tänker han göra det? Jag är ju så nyfiken, men vill ju inte förstöra en ev överraskning.

Om det hör till saken så kommer killen från Holland och är katolik - men inte praktiserande. Jag vet att de i Holland inte flyttar ihop förens de är gifta, men nu har de ändå bott ihop i två-tre år.

• Svar på tråden Att be om någons hand - fråga
  • MaryamZ

Hemlig brud 07

Min fästman är Sydafrikan o Baptist. Han överrsaskade mig först m en ring där han ville visa att han menar allvar med oss...

Sedan pratade han med pappa o EFTER det friade han till mig. Jag är själv inte svensk o min kultur så frågar man oxå "brudens" pappa o de äldre i familjen innan man friar. Det har inget o göra med att jag inte är vuxen o inte kan besluta själv utan att det är ett sätt att visa sin respekt o vördnad för de äldre.

Jag tycker personligen att det är ett fint sätt att gå tillväga på, men det är ju bara MIN åsikt!

• Hemlig brud 07

Lilla li - ja oja hon känner väl som jag nu. Gissar att det kanske sker på deras semester i Italien i juli. På en strand i Scicilien kanske? Om dom inte gifter sig på Arlanda innan då förståss.

• Mrs. 170307

Hemlig brud 07: Hehe, ja om ni smet iväg kan ni knappast klaga på om de också gör det. Men om han är så traditionell vad det gäller frieriet är risken nog rätt hög att han inte vill gifta sig utan i alla fall familjen.

• Hemlig brud 07

rocketqueen Hur menar du med detta:

Hemlig brud 07, det finns så många tillvägagångssätt i praktiken att den ursprungliga traditionen (med fråga pappa först, fria sedan) är väldigt uppluckrad. Vill bara inte lura in dig på något spår som blir helt fel...

• Hemlig brud 07

Miss Cee - tack jag ska hålla tyst.

MaryamZ - Ja då kan jag förmoda att hon ev kanske inte vet då - ännu en bekräftelse på att jag ska vara tyst så jag får nog sy ihop munnen.

Mrs. 170307 - Nä man kan ju inte klaga när de gör som vi gjort. :)

• Duchess

Oj, jistanes. Jag tyckte att jag var tydligt med att skriva hur jag personligen tänker och tycker i frågan - inte att mina reaktioner måste vara hela världens norm....

• rocketqueen

Hemlig brud 07, tänker som så att det är många som inte vet riktigt hur den traditionen går till, eller så har den förändrats inom vissa kretsar, eller så ändrar folk på den själva när det väl kommer till kritan... Har hört om många som gjort tvärtom (även fast de är uppväxta med fråga först - fria sedan), eller på något annat sätt.

• Hemlig brud 07

rocketqueen - tack då förstår jag. Visst kan det ändras om hur man gör, och varierar från person till person.

Duchess & rocketqueen - ber om ursäkt om jag var lite burdus i min kommentar tidigt i morse.

• Zozo

Ja det kan man ju inte veta (hur han har gjort) för det stämmer ju inte heller att "de i Holland inte bor ihop innan de är gifta"!! För det fôrsta är katolikerna en minoritet i Holland och för det andra bor bade katoliker o protestanter i Holland ofta ihop innan de gifter sig, precis som i Sverige.

• Hemlig brud 07

Zozo - vad jag hört av honom och min syster så är det så det går till i hans bekantskaps krets i alla fall. Hans vän gifte sig förra året och de köpte hus tillsammans han fick flytta in men inte hon. Sedan träffades de dock i smyg ändå.

• rocketqueen

Hemlig brud 07, det är helt lugnt. Jag kunde säkert uttryckt mig bättre också!

Spännande med din systers kommande giftermål (för det blir det väl)!

• Gorgeousness

Det handlar väl egentligen från början om man har en välsingnelse ifrån den blivande svärfadern. Om han stödjer ett framtida äktenskap.

Svar på tråden Att be om någons hand - fråga