• Hemlig brud 07

Att be om någons hand - fråga

Fick igår kväll höra av min ena syster att vår systers sambo förra helgen pratat med vår pappa och frågat om min systers hand. (Blir tårögd bara jag tänker på det).

Pappa hade ju lite svårt att finna sig. Visst vill han att de ska gifta sig, men hur gör man nu? Ja han sa givetvis ja. Men gjorde inga fler kommentarer eller frgåor. Den stackars mannen blev nog lite chockad.

Så nu vet vi inte vad vi ska göra. Vågar ju inget säga - tänk om han inte har friat än.

Så därför vänder jag mig till er, som har svar på det mesta. När man gör så här, har han då firat till henne eller tänker han göra det? Jag är ju så nyfiken, men vill ju inte förstöra en ev överraskning.

Om det hör till saken så kommer killen från Holland och är katolik - men inte praktiserande. Jag vet att de i Holland inte flyttar ihop förens de är gifta, men nu har de ändå bott ihop i två-tre år.

• Svar på tråden Att be om någons hand - fråga
  • Duchess

Min gissning är att han inte har friat till henne än, men det är ju bara en gissning.

Själv hade jag blivit riktigt, riktigt arg om min sambo frågat min pappa om han fick gifta sig med mig. Missförstå mig inte - jag har en bra relation till min pappa, och det är viktigt för mig att min släkt och blivande maken kommer överens.

Men jag är inte pappas ägodel. Jag är en vuxen kvinna, och har fattat mina egna beslut sedan jag flyttade hemifrån vid 16 års ålder. Varför skulle då min pappa plötsligt tillfrågas om ett av de viktigaste besluten i mitt liv?

Nä, jag har väldigt svårt att förstå detta....

• Hemlig brud 07

Ja min man frågade ju inte min pappa om lov heller och det är ju skönt.

Men här pratar vi om en karl som har rötter i Holland, flyttade till sverige för 3 år sedan och har andra traditioner och seder. Han gör ju som han har lärt sig göra. Ser inget fel med det.

• rocketqueen

Det spelar väl knappast någon roll vad man växt upp med, är man vuxen ska man kunna förstå vad som ligger bakom traditioner och sina vanor och handla utefter vad man tycker är rätt, inte efter vad man "lärt sig".

• Hemlig brud 07

Men han tycker ju uppenbarligen att dett är rätt sätt att gå tillväga.

Vad ni är dömmande.

• rocketqueen

Jaså, var har jag dömt någon? Du måste ju förstå att om man startar en sådan här tråd så kommer folk säga vad de tycker om ämnet, oavsett om du vill det eller ej. Själv har jag inte ens uttalat mig om saken i fråga, så jag förstår inte varför du kommer med anklagelser?

• miffolina

Ja, TS frågade aldrig "var det rätt att göra så här?" utan "har han friat till henne?"
    Och mitt svar på den riktiga frågan är att det nog är bäst att höra, antingen med killen eller med syrran?

• rocketqueen

Ja, tror inte någon på BT kan verkligen veta, så det är nog bäst att fråga dem det gäller.

• Hemlig brud 07

Rocketqueen:
    Jag känner att ni är dömmande efter som Duchess skriver att man är en vuxen kvinna och fattar egna beslut. Du själv skriver att man inte ska göra som man lärt sig utan vad som är rätt att göra. I det du skriver tolkar jag det som att han gjorde fel som bad om syrrans hand. Hur kan man tolka det på annat sätt.

Visst kan jag ta andras åsikter om jag frågade om det var rätt eller inte, men det gjorde jag inte alls. Frågan var om han har friat eller inte. Eller hur?

Tack miffolina - får väl försöka fråga honom någon gång, vågar inte med syrran tänk om jag avslöjar något jag inte borde.

• Hemlig brud 07

ROcketqueen. Nä ingen på BT vet ju om det verkligen har skett något frieri. Men eftersom att jag aldrig varit med om detta så undrar jag hur det brukar gå till, men tydligen så är det ju inte så vanligt. Ursäkta frågan.

• Mrs. 170307

Min man är engelsman och frågade också min pappa - men inte för att pappas medgivande krävdes utan för att "det är så man gör" (ja, ja, jag vet, inte som svensk och i Sverige).

Egentligen "ska man" först fråga pappan och sedan fria men det var ju som sagt när pappans svar hade en avgörande verkan - min man hade redan överraskningsfriat till mig och jag hade sagt Ja - att "fråga" min pappa var mer för (det engelska) protokollet.

Min pappa skrattade förresten nästan ihjäl sig.

Svar på tråden Att be om någons hand - fråga