• Hemlig brud 07

Att be om någons hand - fråga

Fick igår kväll höra av min ena syster att vår systers sambo förra helgen pratat med vår pappa och frågat om min systers hand. (Blir tårögd bara jag tänker på det).

Pappa hade ju lite svårt att finna sig. Visst vill han att de ska gifta sig, men hur gör man nu? Ja han sa givetvis ja. Men gjorde inga fler kommentarer eller frgåor. Den stackars mannen blev nog lite chockad.

Så nu vet vi inte vad vi ska göra. Vågar ju inget säga - tänk om han inte har friat än.

Så därför vänder jag mig till er, som har svar på det mesta. När man gör så här, har han då firat till henne eller tänker han göra det? Jag är ju så nyfiken, men vill ju inte förstöra en ev överraskning.

Om det hör till saken så kommer killen från Holland och är katolik - men inte praktiserande. Jag vet att de i Holland inte flyttar ihop förens de är gifta, men nu har de ändå bott ihop i två-tre år.

• Svar på tråden Att be om någons hand - fråga
  • rocketqueen

Hemlig brud 07, kan du inte istället gå efter det jag faktiskt skriver och inte något du hittat på och läst in själv? Jag har inte någonstans sagt något om att det skulle vara rätt eller fel, jag kommenterade ditt inlägg om att seder skulle vara rätt bara för att man växt upp med dem.

Om någon ser en orättvisa, tycker du då bara att man ska låta den passera? Det tycker inte jag, därför förstår jag också att sådana här trådar (som i mångas ögon är diskriminerande mot kvinnor) inte låts gå förbi obemärkta.

• Hemlig brud 07

Tack Mrs. 170307 - det var ett sådant svar jag var ute efter. Hur gör man i sådan här fall. Så hon kan veta om det då. Kanske bäst att inte fråga rätt ut ändå.

• Kakan -07

Hemlig brud 07,
    jag skulle tro att ett frieri är på väg. Om jag förstått seden/traditionen rätt så frågas ju pappan INNAN själva frieriet till bruden. Så håll dig på is, tids nog lär du få besked!
    Skulle också tro att frågan till pappan brukar komma rätt nära frågan till bruden, så det dröjer nog inte länge förrän din syster blivit friad till!

• miffolina

Om dom bor ihop skulle jag nog tippa på att det här inte kommer att komma som en blixt från klar himmel för henne, utan de redan snavkat om det?

• rocketqueen

Hemlig brud 07, det finns så många tillvägagångssätt i praktiken att den ursprungliga traditionen (med fråga pappa först, fria sedan) är väldigt uppluckrad. Vill bara inte lura in dig på något spår som blir helt fel...

• Hemlig brud 07

Tack Kakan för svaret. Då får jag sitta på nålar ett tag till. Vore så kul om det blev ett bröllop.

• Mrs. 170307

Hemlig brud 07: Ja, HUR traditionell han är kan ju ingen (i alla fall inte jag ) veta - jag skulle nog inte fråga henne rakt ut, han kanske körde det helt traditionellt, fråga pappan först och fria sedan.

Hon kommer säkert att berätta det för er när det har hänt!

• Lilla Li

Jag tror inte han har friat än, så håll tyst om det tills ni hör att de förlovat sig.

Min sambo pratade också med mina föräldrar innan han friade. Mamma gick och väntade och väntade på att det skulle hända. Det tog typ 2 månader innan han äntligen friade, för han hittade inte rätt tillfälle. Mamma höll på att få dåndimpen - hon trodde att han kanske ångrat sig.

• Hemlig brud 07

Mrs. 170307 - Nä det går ju inte att säkert veta. Hoppas bara att de inte gör som vi gjorde - smet iväg. Men ...jag accepterar det också. Kan ju inte gärna göra annat. Men super spännande detta.

•  Miss Cee

Om man ska göra det rätt så bör ju pappan tillfrågas innan frieriet, eftersom om pappa säger nej så blir det meningslöst att fria.

Så man får väl anta att om han kör med den här seden så gör han det enligt konstens alla regler. Jag skulle därför INTE säga något till syrran.

Svar på tråden Att be om någons hand - fråga