• Sunshine***

Varför har mannen bara en ring? Svårt att se skillnad mellan förlovad och gift man...

Snart är jag och min älskling förlovade (ska ske till helgen). Har en fråga i samband med detta; varifrån kommer idén att mannen ska ha 1 ring och kvinnan 2? Det kommer ju nu att se ut som att min sambo likväl kan vara gift, trots att vi bara kommer vara förlovade (inte mig emot )

• Svar på tråden Varför har mannen bara en ring? Svårt att se skillnad mellan förlovad och gift man...
  • Lilla Li

I USA får ju faktiskt mannen inte sin ring förrän vid vigseln. Så under hela förlovningen går han runt och ser singel ut. Det skulle jag uppleva som ett större "problem". ;)

Denna text hittade jag på BT:
    I Norden spelade ringen inte någon huvudroll vid trolovningen eller giftermålet. Ibland kunde dock ringen ingå i fästegåvan som gav en garanti att "brudköpet" var gjort och att bruden skulle överlämnas vid uppgjord tidpunkt. I och med att paret räckte varandra handen var trolovningen lagligt bindande. I fästegåvan förekom olika smycken såsom ringar, broscher, kedjor, armband, allt beroende på hur stor förmögenhet man hade.

• Troll-P

När vi valde våra förlovningsringar sa expediten att vi var ovanliga. Anledningen var att vi valde ring utifrån vad som var snyggt på min m2b:s hand, eftersom han endast vill ha en ring. Vi var överens om att vi ville ha samma stil på förlovningsringen. Det blev inte vitguld i förlovningsringen så det får jag i vigelringen istället! Ja, och så valde jag två små stenar i förlovningenringen för att den inte skulle bli för maskulin :) Det blev jättefint!

• jocelyn

Vi sticker av lite och kommer byta ut våra förlovningsringar mot EN varsin vigselring. Jag gillar inte att ha en massa smycken så en ring räcker bra. Då kan vi dessutom lägga lite extra på dessa ringar...

• Balinda

vi gör som i usa.. vi har inga ringar nu tar det sen vid vigseln. varken jag eller min sambo gillar att bära ring så därför har vi valt att lägga ner väldigt lite pengar på detta. jag tycker inte att det är i ringen det sitter om man är gift eller ej. det är ju känslan som räknas.. :)

• Lovesia

Men hur gör man då? köper man en "billig" ring till mannen (och ev. till kvinnan om hon bara vill ha en ring sen) när man förlovar sig och sen byter ut dom mot vigselringar när man gifter sig?

• jocelyn

Så har vi gjort ja. En varsin billig ring nu och sedan får vi se. Han vill betala våra ringar och jag säger inte nej till det. :)
    Förlovningsringarna köpte vi tillsammans, de är från titanringar.com

• 4:e Maj

Bor i England dar bara kvinnan far en forlovnings ring och man pa latt kan se skildnaden mellan gifta och ogifta man. Man kan dock inte veta om killen ar forlovad eller ej men det spelar inte sa stor roll da de flesta inte vantar lika lange mellan forlovning och giftemal som i Sverige.

• jocelyn

Måste undra lite varför det är viktigt att se på mannen att han är förlovad eller gift...? Alltså vad är poängen...det finns ju folk som valt att vara sambo/särbo etc men likväl lever som i ett äktenskap. De har ju inget "bevis" för det men vad gör det egentligen för skillnad?

• blivandefruandersson08

båe jag och blivande kommer ha två ringar vid vigseln :)

• Humma 11/8

Både jag och min blivande kommer att designa om våra förlovningsringar till vigselringar det vill säga att vi båda kommer att bära en ring. Men det spelar liksom ingen roll, vi vet att vi är gifta, och att ringen är en symbol för det oändliga som bor i våra hjärtan och inte blir större av antalet ringar vi bär... Men det är tur att alla gör som de själv känner är bäst, det är viktigast!

• Fru Cinderella

Min blivande och jag kommer båda ha ringar

Svar på tråden Varför har mannen bara en ring? Svårt att se skillnad mellan förlovad och gift man...