• Sunshine***

Varför har mannen bara en ring? Svårt att se skillnad mellan förlovad och gift man...

Snart är jag och min älskling förlovade (ska ske till helgen). Har en fråga i samband med detta; varifrån kommer idén att mannen ska ha 1 ring och kvinnan 2? Det kommer ju nu att se ut som att min sambo likväl kan vara gift, trots att vi bara kommer vara förlovade (inte mig emot )

• Svar på tråden Varför har mannen bara en ring? Svårt att se skillnad mellan förlovad och gift man...
  • Berner

Oftast gör man så att man graverar in vigseldatum i hans ring.
    Då har han både förlovningsdatum och vigseldatum i samma ring.

• pauspling

Sunshine***: Min blivande kommer att ha tva ringar liksom jag...

• Marskatt

När min man har varit utomlands har alla trott att han varit gift, i flera år innan vi gifte oss. Visserligen förlovade vi oss inte förrän i somras, men de har trott att ingenjörsringen som han har på höger ringfinger var en vigselring...

• Zemiramis

Min man har två ringar . Det är ju bara att ta det beslutet själva.

• Sunshine***

Berner; jo, men vid blotta anblicken ser det ju ut som att man är gift, såvida man inte ber mannen att ta av sig ringen så att man får syna graveringen

• Mrs. 170307

Det är väl kanske inte så "manligt" att ha två ringar? Inte för att det stör mig men jag kan tänka mig att det har sitt ursprung i något som att "män bara ska smycka sig med kvinnor".

• Berner

Det är ju klart, men det syns ju att han är upptagen...
    Hur spelar ju ingen roll, igentligen.
    Finns det för övrigt några läbbigare män än de som tar av ringen när de går på krogen?
    Man kan se märken efter ringen.
    Sedan kan det ju vara en och annan som är nyseparerade, men långt ifrån alla.
    Undrar hur de tänker och är ute efter?
    Vad skulle derar fästmör eller fruar säga om de visste?
    Men det var ju inte det du ville prata om .Det var bara mina tankar som flög iväg lite...Grattis till förlovningen!

• anne på grönkulla

Traditionen i Sverige har varit sån - att mannen får en ring och kvinnan två (eller fler). I många andra länder också, fast man gör lite olika med ringväxlingen. Men egentligen är det ju en fråga om tradition och egen smak - inget annat.

• Fru Cinderella

Min sambo kommer ha två ringar, jag också så klart! ;)

Det blir faktiskt vanligare och vanligare att även mannen bär två ringar.

Svar på tråden Varför har mannen bara en ring? Svårt att se skillnad mellan förlovad och gift man...