• Sunshine***

Varför har mannen bara en ring? Svårt att se skillnad mellan förlovad och gift man...

Snart är jag och min älskling förlovade (ska ske till helgen). Har en fråga i samband med detta; varifrån kommer idén att mannen ska ha 1 ring och kvinnan 2? Det kommer ju nu att se ut som att min sambo likväl kan vara gift, trots att vi bara kommer vara förlovade (inte mig emot )

• Svar på tråden Varför har mannen bara en ring? Svårt att se skillnad mellan förlovad och gift man...
  • Swing

Min man har både förlovnings- och vigselring (sen snart 23 år). När prästen nämnde att även mannen kan ha vigselring tyckte han det var helt självklart.

• Troll-P

Det spelar väl ingen roll om man har en eller två ringar!? Oavsett om man är förlovad eller gift så är man ju upptagen...! Finns för övrigt tjejer som väljer att bara ha en ring.

Grattis till förlovningen!

• Vidalila

jag ska bara ha en ring när jag gift mig -vigselringen.

• pärlor

Min blivande kommer också att ha två ringar precis som jag.....

• Fru Hennerdal

Vi har också haft diskussionen om en eller två ringar till min M2B.....men vi landade på det traditionellt svenska - en ring. Mest för att han blir sjuksköterska och då måste ha ringen i en kedja om halsen under arbetstid. Kändes som en väldans massa skrammel med två ringar! :)
    Han får därför en ring som är nästan dubbelt så bred som en av mina. Hans ring blir dyrast! ;)

• FruÖlandstok

Både min m2b å jag kommer enbart att ha en ring. En vigselring.. kommer att ha min förlovningsring på höger hand istället om jag använder den :) Min m2b har slarvat bort sin ring, men det är inte därför vi köper nya, det bestämde vi innan.. så som sagt.. det kan variera åt det hållet med. Att båda bara har en ring..

• jagärsåkär

Vad kul att många män kommer ha 2 ringar! Det tycker jag visar lite jämstäldhet mellan könen, det behöver inte vara så uppdelat menar jag. De som vill har två, oavsett kön! BRA!

Jag tror min karl bara kommer vilja ha 1 däremot, men har aldrig frågat om det. Tog för givet bara, men ska kolla.

Själv vill jag ha en förlovningsring som är lite "festlig" som jag inte alltid kommer ha till vardags. Bara när jag känner för det eller till fest. Men däremot blir vigselringen lite mer neutral o sitter jämt på såklart. Men jag gillar idén av en mobil förlovningsring! Vad tycker ni andra om det?

• Berner

Jag har faktisk dubbla uppsättningar.
    Mina vanliga på vä hand och min mammas på hö. Jag fick förlovningsringen på mina föräldrars 50 åriga förlovningsdag och vigselringen i julklapp. Om 2 mån. skulle de ha varit gifta i 50 år också, men pappa gick bort för 11 år sedan och mamma vill att jag ska ha ringarna och det känns symboliskt viktigt för mig. Mamma gav mig dem och pappas plats kommer aldrig att ersättas i hennes hjärta och jag hoppas att även mitt äktenskap kommer att vara lika lyckligt och livslångt.

• ~L8~

Min blivande kommer också att ha två ringar. Lite kul tycker jag, och snyggt.

Svar på tråden Varför har mannen bara en ring? Svårt att se skillnad mellan förlovad och gift man...