• Wicks

billigt och underbart?

Är lite intresserade av vad ni som la lite pengar (under 5000) la och på vad?

Vi planerr giftemål sommaren -08 och har inte alls någon plan att lägga ut mycket pengar då vi förhoppningsvis är föräldrarlediga båda två. blir att köpa två ringar (vi ska byta), men vad mer?
    själva vigseln bli borgelig och sker på ett helt annat dautm utan inblandnig från någon. mat/trårtor kostar ju, men hjur mycket (gör det givetsvis själv)?
    kläder sys endra själv eller försöks fixas på annat sätt (låna/hyra/ärva/köpa beanat osv). planen är i första hands att var ute på en äng eller dylikt. Natten spenderas på en höskulle eller liknande.
    Det enda jag känner är trist är att det inte blir tal om någon bröllopsresa.
    Hur gjorde ni?
    Ska man bjuda på mat eller bara tårtor och dylikt?
    Allt blir alkoholfritt, någotannat är det inte tal om (av ideologiska skäl). Vad bjuder man på för mat? jag är en kräsen jäkel dessutom

vi är 31 personer om i bara tar familjetna dvs föräldrar, mor/far föräldsrar, syskon ocvh deras familjer. har två mostrar (en med make) jag vill ha med dessutom. så 34 som minst. troligen blir det kring 50 gäster dpå det känns lite trist att inte ha någraa v sina vänner där. så blur ett rätt stort bröllops ändå...

Läst att familjer ofta skjuter tillen slant, varför? förväntar mig inte alls några bidrag därifrån, varför skulle jag/de. jo hjälp med bakandet föresten praktisk hjälp uppskattas ju alltid.

lite flummigt inlägg men vill mest höra spontana tankar, hur ni gjorde, tips osv

• Svar på tråden billigt och underbart?
  • Mattas

Kan ni inte göra som så att var och en tar med sig det de själva vill äta till picknicen (huh, hur stavas det egentligen)? Alla packar en korg så de själva väljer vad de vill äta och dricka. Ni tar med en egen korg med det ni själva gillar. Sedan kan ni ju bjuda alla på en egenbakad tårta till efterrätt. Så känns det ändå som om ni har bjudit på något?

• Wicks

Mattias: vi vill ha massvis med tårtor så det kommr det bli. gällande mat så går det inte riktog att genomföra då de flesta åker rätt lungt. dessutom vill vi helst hhaa det över en hel kväll 16-00 och då är det nog bra att servera något så folk orkar. vi tänker ha ett medeltida bröllopstuk så blir att lagaq mat över öppen eld däremot

• Marskatt

Har ni kollat om det finns någon teater eller liknande i närheten som kan tänkas låna ut/hyra ut kläder? Eller en förening där de håller på med medeltida grejer? Har inte läst hela tråden än, men tänkte komma med lite uppmuntrande förslag i alla fall...

• Wicks

Marskatt: hur hittar man någon medeltidsörening? borde ju itne vara helt omöjligt... vi gifter oss i häälsingland någonstans, men bor i uppsala, så på någon av platserna kanske det kan finnas.
    teater ahr vi diskuterat, vi funderar påa t tkolla upp det. problemet är att vi är rätt kräsana, men å andra sidan kan man ju bara bli psoitivt vöeraskad

• Wicks

tackar, ska kika närmare. se verkar ju intressanta, apec den sista.

vi har beställt ringar idag 740:- samanlagt ( med gravyr)

• LydiaLinn

Såg att ni tänkt grilla, ett tips är kyckling, det är billigt att köpa hela (tex frusna) och grilla rubb som stubb, jättegott. Annars att köpa kött i stor förpackning är ju billigare per bit. Där kan ni spara en del.

Baka bröd är otroligt billigt! För en tjuga får man säkert 10 bröd och det är smarrigt och lyxigt med hemmabakat. (inte ofta man får det)

Alkoholfritt är billigt / att folk tar med egen dryck/ beställ från nån som reser med bil fr Tyskland el dyl

Tårtingredienser: grädde är billigt, jordgubbar ok på sommaren, marsipan o choklad är dyrare, bär förutom jordgubbar på sommaren är dyrt, frukt kan vara ganska billigt och perfekt till tårta med grädde (bananer, apelsiner, druvor...) Man nog garanterat "designa" maten billigt från början genom att noga tänka på ingredienserna och det behöver inte bli sämre för det.

Lycka till!

• Wicks

LydiaLinn: Jo, kykling tror jag att det blir. Blir dock kyklingklubbor eller ben eller ben eller dylikt.

Gällande alkhol komer vi ha ett alkoholfritt bröllop (ingen får helelr meta alkohol) så den fronten är kalr :)

Bär till tårtor fixar vi nog till sor del själv. Rödvinbär tex bruakr ju inte alls vara så svårt att hitta (deen buske ge rju hur mycket som helst). Så förhoppningsvis så kan vi plocka mycket själv. Den enda tårtan jag bryr mig om att det ska vara jordgubbar på är min och sambons *ler lite elakt*
    Nej men ärligt talat så blir det nog en kopott av lite alla möjliga trevliga frukter och bär beroende på vad som finns just då.

Frågan är omd et går att hitta billigare grädde? känns ju som de tkomemr gå åt någon liter...

egenbakat bröd, smart. ahd einte alls tnkt så långt, det kan ju vara jätte gott (och går dessutom att göra i god tid innan).

vi funderar på wok uner festen och sedan ah kykling brevid så kan alla äta av woken i varje fall.

• Dallas

Wicks

Jag puffar för Rosenbröd/bullar. Lätta/billiga att göra, goda, blir många

• Wicks

dallas: vad är det? hur smakar de? har du något recept?

• Dallas

Rosenbröd är av "fralltyp" fast mindre och inte frasiga.

Recept Till 24 st:

50 g smör
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    ½-1 tsk salt
    2 tsk strösocker
    ca 12 dl vetemjöl
    vallmofrö att strö på

*Smält smör och häll i mjölken, värm till fingervarmt
    *Smula jästen, tillsätt socker och salt
    och rör runt
    * Tillsätt smör, mjölken och det mesta av mjölet (spara lite till utbaket)
    *Arbeta degen smidig
    *Låt jäsa övertäckt i 30 min
    *Rulla ut degen i 4 längder, dela varje längd i 6 bitar
    *Rulla varje bit till bullar
    *Klipp ett kryss i toppen på varje bulle.
    *Låt bullarna jäsa övertäckta på plåt i 30 min.
    *Pensla med lite vatten, strö på vallmofrön
    *Grädda i 225 grader 8-10 minuter

Garanterat enkelt och gott bröd!

• Lite Hemlig

gud vilka vackra ringar ni beställt! Berätta gätna hur de blev!

• Wicks

tack, det ska jag göra, de borde vara här om en vecka.. :)

Svar på tråden billigt och underbart?