• Wicks

billigt och underbart?

Är lite intresserade av vad ni som la lite pengar (under 5000) la och på vad?

Vi planerr giftemål sommaren -08 och har inte alls någon plan att lägga ut mycket pengar då vi förhoppningsvis är föräldrarlediga båda två. blir att köpa två ringar (vi ska byta), men vad mer?
    själva vigseln bli borgelig och sker på ett helt annat dautm utan inblandnig från någon. mat/trårtor kostar ju, men hjur mycket (gör det givetsvis själv)?
    kläder sys endra själv eller försöks fixas på annat sätt (låna/hyra/ärva/köpa beanat osv). planen är i första hands att var ute på en äng eller dylikt. Natten spenderas på en höskulle eller liknande.
    Det enda jag känner är trist är att det inte blir tal om någon bröllopsresa.
    Hur gjorde ni?
    Ska man bjuda på mat eller bara tårtor och dylikt?
    Allt blir alkoholfritt, någotannat är det inte tal om (av ideologiska skäl). Vad bjuder man på för mat? jag är en kräsen jäkel dessutom

vi är 31 personer om i bara tar familjetna dvs föräldrar, mor/far föräldsrar, syskon ocvh deras familjer. har två mostrar (en med make) jag vill ha med dessutom. så 34 som minst. troligen blir det kring 50 gäster dpå det känns lite trist att inte ha någraa v sina vänner där. så blur ett rätt stort bröllops ändå...

Läst att familjer ofta skjuter tillen slant, varför? förväntar mig inte alls några bidrag därifrån, varför skulle jag/de. jo hjälp med bakandet föresten praktisk hjälp uppskattas ju alltid.

lite flummigt inlägg men vill mest höra spontana tankar, hur ni gjorde, tips osv

• Svar på tråden billigt och underbart?
  • Fluffbullarna

Vår budget ligger på ca 15 000 men då är det mycket som inte är "absolut nödvändigt". Jag skulle tro att er plan är möjlig att genomföra, beroende på vad ringarna kostar och vad ni gör för mat. Lycka till!

• brudenalacarte

Jag blir verkligen imponerad också!

• to&jo

Hej!
    det går helt klart att få ihop en fest för runt 5000 kronor, men då får ju inte kläder eller ringar kosta allt för mycket, inte heller någon lokal för festen. men kan man minimera de kostnaderna så går det att ha en fest för 50 pers med ett "kuvertpris" för under 100-lappen när det inte ska vara alkohol. Jag var tärna på ett bröllop där budgeten låg under 10 000 och det var 90 gäster, så visst går det. Men de gjorde allt själva, hade en lokal som var gratis och folk fick ta med sin egen alkohol. de bjöd på buffe och sedan kaffe och tårta. Så har man tid och kunskap att göra så pass mycket själv så går det. jag har fixat fester för mycket folk med snäva budgetar, så det handlar enbart om var man vill lägga nivån! Lycka till med det hela!

• Joleen

Wicks:

Vill bara säga att jag verkligen stöttar dig till hundra procent i ditt val att ni båda ska kunna vara hemma med barnen istället för att lägga massor med pengar på ett bröllop. Visst ska man göra det om man vill men jag blir lite konfys när folk nästan blir upprörda över att folk vill ha ett litet billigt bröllop!

brudenalacarte:

Tycker du att det är viktigare med ett bröllop än föräldraledighet? och tror du att personer som fått barn håller med om att bröllopet var det bästa som hänt dem? jag hoppas innerligt att de som väljer att bli föräldrar värderar det högre än bröllopet, även om det är fantastiskt i sig!

• Kaffemoster

Om jag förstod rätt .. så skulle själva vigseln ske vid ett annat tillfälle .. så 5000 verkar vara budget för festen, ringar och bröllopskläder ... ?? Det borde väl fungera bra. Släta guldringar är både billiga och stilfulla, kläder beror ju på vad ni tänkt er och då framförallt om din man redan har en kostym ... Säg 1500 kr.
    Då har du 3500 kr kvar till mat och dryck (70 kr/person)
    Om ni nu samlar ihop hela familjerna så skulle jag nog bjuda på enklare mat (pajer, sallad etc.) och sen hembakad tårta.
    Ska ni ha festen hemma? Lokal kostnad kan ju göra att kalaset drar iväg över 5000.

• Wicks

brudenalacarte: helt enkwlt för att ha råd med ett bröllopp
    Vi är för närvarande föräldrarlediga med vår dotter på 8 veckor (sambon har fp, jag är hemma utan bbetalning) och vi planerar en till snart vilket leder till att vi troligt är i samma situation nästa år dvs hemma med två barn på en föräldrarpenning. Då finns inte något att lägga på ett bröllop. Att ta det om några år är inte intressant då vi rent juridiskt gifter oss om mindre än en månad. Detta är bara en senare läggning av jälva festen. Visst är det ett stort minne för livet, men det sitter ju inte i pengarna. Tror desutom att en egen gjord tårta smakar och upplevs bättree än en köpt
    Är väldigt säker på ett det blir en händelse att minans, men inte dens törsta dock, det komemr helt klart vara förlossningen (förlossningarna?) och sedan själva vigseln, detta blir "bara" ett minne som vi vill dela med våra nära.

tree: en kuvert hade varit jätte udnerbart, men att ta ut en sådan känns totalt fel. Vill folk ge pengar så får de gärna göra det däremot, då känner ignen att de inte har råda att komma utan man får själv ge om man vill eller låta bli. Vill ha dit de vi bjuder, varesig de är snusfattiga elelr rika

Jo vi täntke elta upp folk som kan ta kort, vara trubadur osv inom familj/vänner. Just korttagning vet vi itne hur vi löser, aknske får ajg lära pappa hur ajg vill ha kortwen tagna?

Anna_Sol, majsanna, jessisca: som ni ser så är det bara kläder, ringar och mat som planeras kosta och allt kommer (utom ringarna) vara egengjort. Därigenom finns det ingen andledning att det blir så dyrt. Väljer man att göra en tårta för 40 kr istälelt för att köpa densamme för 300 så blir det en vesäntlig skillnad. Jag kan se att ett litet bröllop ksotar 10 000, men då är troligen det mesta köpt eller väldigt speciellt.

Fluffbullarna: Helt korektt

• brudenalacarte

Wicks:

Självklart är det säkert ännu grymmare med barn, förlossning. Förlåt, jag har inte den erfarenheten. det krävs ju dock val av man till sina barn först. Så mkt vet jag! ;)

Men ni funderar inte att ta lån till att ha ett lite mer påkostat bröllop? Eller är det så att ni inte vill lägga ner mer pengar? Kan inte eller vill inte?

Jag kan berätta att min budget är på 40 000. Då är det ändå den billigaste cateringsfirman vi hittade. 80 gäster. Bara buffe och efterätt. Jag kanske är slöslig på nåt...hmmm..

• majsanna

Wicks: antagligen läste jag inte ditt inlägg tillräckligt noga utan jag fastnade på siffrorna.
    Jag hoppas att du får det bröllop som du drömmer om.

• Anna_Sol

LÅN för att gifta sig? Det är väl bra idiotiskt?? Hur kan man föreslå det ens??? Sååååå viktigt är det väl inte.

Jag skulle ALDRIG på jorden ta ett lån för en bröllopsfest. Och jag får uppfattningen att TS delar min inställning där.

TS. Hoppas du får den bröllopsfest du gärna vill ha trotts en snäv budget. :)

• Wicks

to&jo: jo det beror ju på hur mycket tid och energi amn är beredd att lägga på att göra saker själva och vad för något amn vill ha med. N är man köper saker spar man ju tid, men å andra sidan lägger man mer pengar.
    Alkoholen är ju som sagt inga problem då det inte är aktuellt, vi blir ute samt att ringar och dylikt inte komemr ksota så mycket. Då vi båda ska ha ringar så kommer de vara enkla ringar, troligen i guld.
    Ev. har vi häst transport, men det ordnas isåfall genom att låna en häst med vagn

Joleen: tack, jo vi värderar tiden med vår dotter mångdubbelt högre än ett bröllopp, de går ju inte inte ens att gämföra. förlossningen var ju den största händelsen i mitt liv och så tror jag de flesta känner.

picknik korg lät supermysigt ju. det kanske man ska göra. var en super ide ju. ska diskutera med den blivande

Kaffemoster: jo det blir släta guldringar, gissar att de går på ca 1000 kr. kläder vet vi inte vad de går på men de tror jag vi kaan ordna för max 500 (troligen gratis).
    är paj billig mat? det kanske kan vara en bra ide. kykling blir det nog med (kuklingklubbor) vilket är väldigt billigt med. tårtorna blir självklart hembakta
    vi blir troligen utomhus på en äng eller dylikt.

Svar på tråden billigt och underbart?