• Wicks

billigt och underbart?

Är lite intresserade av vad ni som la lite pengar (under 5000) la och på vad?

Vi planerr giftemål sommaren -08 och har inte alls någon plan att lägga ut mycket pengar då vi förhoppningsvis är föräldrarlediga båda två. blir att köpa två ringar (vi ska byta), men vad mer?
    själva vigseln bli borgelig och sker på ett helt annat dautm utan inblandnig från någon. mat/trårtor kostar ju, men hjur mycket (gör det givetsvis själv)?
    kläder sys endra själv eller försöks fixas på annat sätt (låna/hyra/ärva/köpa beanat osv). planen är i första hands att var ute på en äng eller dylikt. Natten spenderas på en höskulle eller liknande.
    Det enda jag känner är trist är att det inte blir tal om någon bröllopsresa.
    Hur gjorde ni?
    Ska man bjuda på mat eller bara tårtor och dylikt?
    Allt blir alkoholfritt, någotannat är det inte tal om (av ideologiska skäl). Vad bjuder man på för mat? jag är en kräsen jäkel dessutom

vi är 31 personer om i bara tar familjetna dvs föräldrar, mor/far föräldsrar, syskon ocvh deras familjer. har två mostrar (en med make) jag vill ha med dessutom. så 34 som minst. troligen blir det kring 50 gäster dpå det känns lite trist att inte ha någraa v sina vänner där. så blur ett rätt stort bröllops ändå...

Läst att familjer ofta skjuter tillen slant, varför? förväntar mig inte alls några bidrag därifrån, varför skulle jag/de. jo hjälp med bakandet föresten praktisk hjälp uppskattas ju alltid.

lite flummigt inlägg men vill mest höra spontana tankar, hur ni gjorde, tips osv

• Svar på tråden billigt och underbart?
  • Kaffemoster

Om det inte blir knytis, kan ni ju önska er bidrag till bröllopsresa istället för presenter.

• Gyllan

Jag var på ett bröllop i höstas därbrudparet valt att lägga lite mindre (rent ekonomiskt)på maten, pga att de precis köpt hus som skulle totalrenoveras samt två små barn. Deras buffé till ungefär 65 gäster gick på ca 3000. Och då fanns det en hel del att välja på och alla blev mätta. Dock hade de väldigt stor hjälp av brudgummens mor som lagat allt mat, menn med lite planering ser jag inte alls att det skulle vara speciellt svårt. De hade på ett ungefär, om jag kommer ihåg allt:
    *Mozarella och tomatsallad
    *Rostbiff
    *Parmaskinka
    *Potatissallad
    *Cous-coussallad
    *lite olika röror
    *Bröd
    *Färsk frukt fint upplagd på fat
    *Dessertostar

Sen kan man ju givetvis ta det man själv tycker passar, men alla hade som sagt mycket trevligt. Lycka till, tror ni kan få en jätte fin fest!

• Bröllopstokiig

InaHjärtarAdam: na vi har egentligen inget att lägga ut på bröllopet vilket leder till att vi kommer försöka hålla nere alla kostnader, bliur det gratis så kommer vi inte ha pengar över utan bara mindre tomt hemma i skafferiet.
    knytkalas är inte intressant då jag inte vill att något jag inte gillar befinner sig i närheten av vårt bröllop och jag är en kräsen en...
    dessutom bor de flesta över 10 mil borty vilket leder till att det blir svårordnat. de som vill göra något kan vi nog sätta i jobb ändå...

Ailajk: Trevlig på ett sätt gällande din far, menv erakr vara en svår siutaion. har han svikit dig mycket gneom åren? Vill du ha honom med på brölloppet? du får kolla ditt konto på ons och se omdet inkomit några pengar, är ju ändå en fin gest

to&jo: jo det är iofs ett sätt, men tyvärr vet ajg ändå att de tkomemr komam saker ajg inte äter trotts det och jag vill vekrligen ah en fest helt utan sådant. vill itne ha något ajg inte äter. då jag är väldigt kräsen så har jag alltid fått stå ut emd att övriga har fler val än mig så denna gång ska det bara var mummsiga saker
    dessutom gilalr ajg itne tvång, bättre att folk får ge något om de vill istöllet för att tvinga alla att bidra.

Kaffemoster: hade varit underbart, emnt ror inte pengarna skulle räka till det. däremot så komemr ivi nog önska oss jsut pengar om folk vill ge något (eller trevliga hemmagjorda saker uppskattas ju alltid). presenter varaka vara vanlgia vid bröllop, får de flesta det? har i minnet inte varit på något bröllop (möjligen en bröllopsfest) . Blri rosm sagt att önska sig pengar, tror de flesta komemr förstå varför vi vill ha det (vi ahr valt att vara ehmma emd barnet båda två) så

Gyllan: tack för iderana. buffe lät jätte bra ju. får diskutera med sambon, endra picknik eller buffe skulel jag gissa. frukt och brööd gissar ajg att vi komemr ha, i vörigt får vi väls e vad det blir

• Ailajk

ja, svikit mig mycket kan man väl lugnt säga. Sen att han har varit kriminell hjälper väl itne heller. Men jag vet att han är trevlig att prata med, han kan snacka omkull vem som helst...så inte lustigt kanske att folk blir lurade på pengar. Fick hans hemtelefonnummer, och det var tydligen ett privilegium....jag fick inte ge det till någon...inte heller säga var han bodde ....lol. Tror han sida släkten har kommit rejält på kant med honom och han orkar inte med allt gnäll....tror faktiskt han ahr skärt till sig lite på senare år angående lagen.

Men jo,d et ska bli väldigt spännande att se kontot på onsdag. Han sa sig även vilja betala för mat och sprit. "Det bjuder farsan på" hm, ja vi får väl se.

• Dallas

Hej Wicks!
    Vi var 25 personer, gästerna trodde att det var vanligt 35-årskalas ! Vi ville inte ha ett mastodontbröllop med alla mostrar/fastrar/morbröder/farbröder/kusiner vi knappt ser annars. Vi bjöd familjerna och några nära vänner.
    Mysigt,intimt,informellt precis som vi ville ha det!
    Fiskgryta o rosenbröd gjorde jag själv. Vintrigt och gott. Vi var helt inne på buffé ibörjan av planeringen, men ändrade meny några veckor innan. pga av min lathet orkade inte hålla på med femtielva rätter...Catering?Nix! Ingen klagade då på maten
    Ingen förväntade sig heller buffé eller 3-rätters heller då de inte visste varför kalaset var... Vi hyrde en bygdegård från fredag kväll till söndag fm= 500 kr, billigt som tusan!
    Ungefär 10000 kr gick det loss på totalt. Jag hade vit brudklänning, köpt på Tradera för 400kr!!Supernöjd!!Min man hade redan kostym, så den är ej medräknad. Han använder ytterst sällan kostym, så varför köpa en till som bara ska hänga i garderoben?

Vi fick så otroligt dåliga kort från systemkameran, så vi la till 3350kr och fotade oss hos fotografen efteråt.
    Så det går att fixa billigt och bra utan att det måste dra iväg till 50000 för 25 pers.

• Zozo

Vi har faktiskt firat tva brollop av administra orsaker, ett i juli och ett i augusti, ett lagbudget och ett högbudget..

Pa lagbudgetvarianten som skedde i en vacker sal pa radhuset i var kommun hade maken samma kostym som han skulle ha till augustibröllopet med en enkel men ny vit skjorta. Jag hade en svart bustier som jag köpt pa.. Kappahl eller nagot och en hemmasydd vit langkjol med släpveck. Frisör och smink gick pa runt 60 euro. Hade inga blommor och inga ringar. Vi bjöd sedan ett tjugotal grannar och arbetskamrater pa en enkel plockbuffet hemma och champagne. Det var jättemysigt och vi hade fantastiskt roligt. Bröllopet var kl 10.30 och vi trodde att alla skulle ha gatt hem vid 15, men vi hade folk kvar till morgonen efter

Pa augustibröllopet slog vi till med större budget och det var där vi hade med familjen och närmaste vännerna. Men det är en annan historia.

•  Miss Cee

Jag fattade att ni ska ha 2 ringar, är det rätt?

Jag råder dig att kolla upp hurdana ringar ni kan hitta. När vi förlovade oss för 8 år sedan så tog vi de absolut tunnaste guldringarna som fanns (2,6mm)och fick dem då för 900kr ihop. Numera ser jag ofta samma ringar för 1100kr-1200kr för paret, så om den storleken/tjockleken räcker för er så är det ju ok.

Om du gör hår och makeup själv är det ju 0kr. Du tar underkläder och skor du redan har och lånar klänning/syr. Hittar du något hemma till sambon också eller lånar en kavaj etc.

Sen blommor kan ni plocka på ängen/i trädgården och slå en vackert band om. 0kr.

Tärna och marskalk kan ni ha om ni vill, man behöver absolut inte betala deras kläder, de kan fixa det själva. 0kr.

Foto: be gästerna. 0kr

Så då är det maten kvar som kostar, och ev inbjudningskort. Dem kan ni göra hemma enkelt.

men håll koll för matkostnaden rinner snabbt iväg.

• Wicks

Ailajk: läter som en jobbig situatuion att hamna i med sin pappa. du får gäran säga hu8r det går, om du vill självklart.

Miss Cee: Jo vi ska ha två ringar. blir troligne ringar för ca 1500 kr, precis som du säger. Vi ska förlova oss nu i mars (då den borgerliga vigseln sker) och har då troligne guldringar för omkring det priset (ev mindre beroend epå omd et blir guld, titan eller något annat). Vi har inte riktigt bslutat vad det blir för ringar än.

problemet med kläder är att vi vet vad vi vill ha på ett ungefär och iochmed att vi täntke ha ett medeltidstema blir det nog svårt att låna sådana kläder. något i stil med denna klänning:
    www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=3902&BrudID=103
    och gällande sambons kläder så blir det nog något i denna stil:
    www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=383&BrudID=93
    skor måste dock inhandlas vilket blir lite jobbigare, men borde gå att finna på tradera elelr liknande. kanske går att låna iofs, för där borde inte det vara lika svårt... de enda skorna jag har soms kulle fungera är et par högklakade vita... och jag vill troligne inte ha högklackat och aboslut inte vita så vi msåte nog låna elelr på annat sätt hitta några bra.

smink fixar jag själv, skulle aldrig låta en sminkös ta i mig heller (är ju ruskigt obehagligt när någon föröker lägga på amrcara på en), är dock inte helt säkert att det ens blir smink. jag tycker förvisso det är vackert, men itne sambon så vi får se vad som händer.
    håret har jag två planer för, vilken det blir meror nog mest på kläder. dock innehåller den ena blommit i håret vilket jag är barnsligt förtjust i medans den andre är utsläppt vvilket är väldigt vackert emd *tänker*
    i vilket fall så kommer smink och hår vara gratis

blommor plockas självklart

tärna och marshalk vill vi nog inte ha någon. däremot en som håller i cerminon.

inbjudninskort löser vi genom att endra göra egna hemma och sen ge dom vi träffar och skicka övriga genom bud (läs. med de vi träffar) så porto och dylikt går bort. bara en kostnad gör inbjudan, men det är bara papper + lite färg

det som kostar är:
    ringar, tårtor (plusd lite fika trolikgen, mat, dryck, kläder (men som troligen sys själva ev. lånas)

matkostnaden är ju klart den största, men vi börjar få grepp på hur vi ska ha det dock. kommer troligen ha det inspererat av medeltid eller dylikt. blir kläder i det ovannämda stuket, mat som grillas över eldstad (wok, ris, kykling osv), cermini i samma klang (troligen delvis på keltiska), ev häst med vagn och om vi lyckas flörta oss till en trubadur och kannske en eld show (det är upp till de som blir tillrågade). justia, blir ev underhållning i form av tävlingar så soom yxkastning och om vi kn fixa: blåsrör, pilbåge m.m.

• Wicks

gällande skor så är det lsöt, blir ju barfota

Svar på tråden billigt och underbart?